carnibest, muizebaby's, enzoverder

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » za jul 19, 2008 12:44 pm

waar vind ik ze, regio gent?
ik wil mijn vers vlees liever niet zelf kweken, daarvoor ben ik teveel een watje... (@) (@)
maar ik wil graag mn fretjes hoofdzakelijk op vers vlees en maar deels op brokken houden, en omdat ik binnenkort verhuis naar gent ben ik hier wel nieuwsgirig naar :)
iemand tips?

groetjes, Veerle

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jul 19, 2008 1:31 pm

Rimboe in de Wondelgemstraat heeft ze levend en diepgevroren. Geen carnibest dacht ik.
Afbeelding

Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » za jul 19, 2008 6:18 pm

dankjewel, en anders mail ik wel eens naar carnibest om te vragen of ze dat in Gent ook ergens leveren.
Ik kan moeilijk carnibest meenemen van genk naar gent jammer genoeg.. zeker niet met de trein :)

greetz, Veerle

Zara
Berichten: 103
Lid geworden op: zo feb 10, 2008 6:47 pm
Contacteer:

Berichtdoor Zara » za jul 19, 2008 9:09 pm

Hallo Veerle, ik kweek thuis muizen, en vries ze dan in...als je wilt, en als ik er eens genoeg heb laat ik je het weten.
Ik woon te Nevele, is niet ver van Gent.
Wat ook goed is ipv Carni best is DUCK. In Groot-Britannie is daar onderzoek naar gebeurd en het beste voor de fretten is de Uitmunend en Rund, lever, kip.
Te koop bij de Zoomart en je hebt er zelfs rechtstreeks 5´% op.
Dit is ondererdeeld in plakjes van 100gr.
Wat ze hier ook graag eten zijn verse kippehartjes!!!!
Gr.
XXX FERRETS ARE NOT MY WHOLE LIFE, BUT THEY MAKE MY LIFE WHOLE XXX

Slaapzacht mijn lieve Zara en Trixie, ik mis jullie zo xxx


Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » za jul 19, 2008 11:14 pm

Als je muizen als voederdier gaat halen, haal je ze best van bij een hobbyfokker vandaan.
Nu niet om alle winkels over 1 kam te scheren, maar meestal zijn de voedermuizen in dierenwinkels van die witte-incest wezens die zo groot zijn als een halfwas goed gefokte muis, en daar verlies je alleen maar geld mee :)
En als je ooit beslist om toch een koppeltje muizen aan te schaffen, ik fok thuis met (show)muizen, en die zijn 3 keer zo groot en gezonder dan dierenwinkel-varianten ;)

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » zo jul 20, 2008 2:17 am

ik heb daatrstraks baby-muisjes meegebbracht van ergens ik zeg niet waar :P moest achter krekels dus heb ik hier ieder fretje eentje gegeven nu terror er ni is en Caesar heeft er 2 gekregen die beestjes waren max 13 mm groot dusja en caesar kon het goed gebruiken aangezien hij vollop herstelt van zijn buikgriep die maar niet over wou 3-4 weken lan geduurd voor de rest geef ik ze kippenhartjes en rundslever
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo jul 20, 2008 4:14 pm

Angel, eendagsmuizen bevatten niet voldoende voedsel en is dan ook meer een snoepje dan echt eten. Beterkoop is een iets oudere en grotere muis om als voeding te dienen, met de haartjes er al op ;) Maar met de kippenhartjes erbij zit dat wel snor.
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » zo jul 20, 2008 5:01 pm

ik geef ook geen vlees als hoofdvoeding he bioj mij is het verwennerij
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Zara
Berichten: 103
Lid geworden op: zo feb 10, 2008 6:47 pm
Contacteer:

Berichtdoor Zara » zo jul 20, 2008 5:05 pm

@ jeanine, hoe oud moeten ze dan zijn voor dat ze meer vitaminen bevatten voor ik ze invries???
Normaal krijgen ze dit als snoepje eens per week.
Na 4 a 5 dagen beginnen diekleintjes al haar te hebben he....

Gr.V
XXX FERRETS ARE NOT MY WHOLE LIFE, BUT THEY MAKE MY LIFE WHOLE XXX

Slaapzacht mijn lieve Zara en Trixie, ik mis jullie zo xxx


Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo jul 20, 2008 6:12 pm

Ik ben nu ook geen muizenkweker maar heb gelezen dat indien je voor prooivoeding kiest de muizen beter al wat ouder zijn. Als jij zegt dat dit na 4 of 5 dagen is dat ze haar krijgen zal dat wel zo zijn. Ook een volwassen muis geven is goed als voeding. Natuurlijk zal je ze eerst moeten doden voor ze de vrieskast in kunnen. Je kan ze ook vers geven. Wanneer ze op hun best zijn zal je fret wel kunnen uitmaken zeker :D Als je dit enkel als snoepje geeft doet het er eigenlijk niet zo toe, ze krijgen via de andere voeding voldoende stoffen naar binnen.
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » ma jul 21, 2008 12:29 am

muizen zijn te rijk aan vetten en dergelijk om ze in de hoofdvoeding te geven heb ik hier ok forum eens gelezen
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » di jul 22, 2008 1:49 pm

aha!

@Valerie: ja graag! ik ga je nu mn tel. nummer pm'en :)

@Stitch: ook fijn om te weten :)

groetjes, veerle

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » za aug 02, 2008 11:34 am

Levende prooi voor een fret in "gevangenschap" lijkt me eerlijk gezegd volstrekt onnodig, daar het jacht instinct amper gestimuleerd wordt in een kooi van een vierkante meter. Heb nog niet lang fretten, maar voor zover mijn onderzoek klopt, is het perfect mogelijk om gezonde, blije fretten te houden op aangepast droogvoer met eventueel wel vers vlees als aanvulling. De vleesindustrie voor mensen is al wreed genoeg, zonder dat men nog eens speciaal muizen moet gaan kweken en invriezen om aan fretten te geven die het in principe niet nodig hebben. Er zijn genoeg bijproducten van menselijke consumptie -zoals inderdaad kippeharten- beschikbaar bij de slager. Vaak zelfs gratis.

Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » za aug 02, 2008 5:07 pm

Levend prooi geven is volgens mij ook absoluut niet nodig, aangezien de ene fret wel doorheeft wat hij ermee moet doen, en de andere fret daarentegen wat aanklooit om de muis (of het dier in kwestie) te doden. Maar ik ben nog altijd van mening dat als je hoofdzakelijk prooi voert, en daarbij nog een kleine hoeveelheid korreltjes, je fret beter af is dan als hij hoofdzakelijk brok gevoerd krijgt, en enkele keren per week bijvoorbeeld een lever of hart krijgt voorgeschoteld. In die lever of hart zitten namelijk niet al de stoffen die een fret nodig heeft, de juiste calcium/fosfor verhouding is er ook niet. Een fret moet een bepaald aantal % spiervlees, hart, botvlees en organen hebben, vooraleer het echt rauw vlees geven in balans is. Dus hoe graag je je fret ook eens een kippenfilet, hart, kippennek of iets anders geeft, als je niet de volledige prooi geeft, zal het heel moeilijk zijn om met verschillende lichaamsdelen het perfecte dieet samen te voegen. Dat neemt niet weg dat fretten er meestal dol op zijn, en als ze het af en toe krijgen, kan het ook geen kwaad (integendeel denk ik). En als ik heel eerlijk mag zijn, vind ik het hele 'muizen geven aan je fret' helemaal niet gruwelijk, en het lijkt in de verste verte niet op de menselijke consumptie. Ik ga nu niet ingaan over hoe je bijvoorbeeld het beste een muis dood doet, maar als je het goed doet, dan heeft de muis er werkeljik niets van gevoeld (intengendeel tot de varkens in het slachthuis bjivoorbeeld). Maar (een grote maar!), dit geldt niet voor de diepvriesmuizen uit de dierenwinkel, die vaak op een verschrikkelijke manier samengepropt ingevroren worden, en in het begin nog eens afstammen van broodfokkerijen. En dat ze het in principe niet nodig hebben, ben ik niet akkoord. Een fret is een 100% carnivoor, en het enige plantaardige dat de bunzing in de natuur binnenkrijgen, is de maag van een knaagdier, en dat is echt niet veel. Als je daarentegen kijkt wat er (zelfs in de beste brokjes) gedumpt wordt van granen en groenten/fruit, of olie om de brok langer houdbaar te maken, dan ben ik ervan overtuigd dat prooi zeker beter is dan welke brok dan ook. Je hoort vaak genoeg verhalen van baasjes die zeggen dat hun fret sinds de prooi meer spieren, een glanzende vacht,etc hebben gekregen. Binnenkort ga ik mijn fretten overzetten op een andere, betere brok (Orijen) omdat ze prooi weigeren. Maar toch weet ik diep binnenin dat mijn fretten een belangrijk onderdeel in hun dieet missen simpelweg omdat hun darmstelsel gemaakt is om hele prooi te verwerken, en geen half-vlees brokje ;)
En muis is trouwens lang niet het enige wat je je fret kan geven, met prooi heb je veel meer variatie, geef hem kwartel, duif, eend, kip, rat, gerbil, hamster of konijn, en hij zal net zo blij zijn.

[Gewijzigd door Stitch op 2008-08-02 17:09:27]


[Gewijzigd door Stitch op 2008-08-02 17:10:12]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za aug 02, 2008 5:15 pm

Hamlet, de meesten geven de prooidieren niet levend maar doden ze voor ze aan de fretten te voederen. De meningen over voeding verschillen maar zoals Stich het hier stelt lijkt het mij toch te kloppen. Iemand die vlees voedert zonder brokken kan beter voor prooi met alles erop en eraan gaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » za aug 02, 2008 11:27 pm

Levende prooi of niet, ik bedoel dat ik het dieren kweken op grote schaal om als voedsel te dienen maar niks vind. Of het nu voor mensen of andere dieren is bestemd.

Als je de prooidieren zelf kweekt, heb je inderdaad nog in de hand hoe ze hun korte leven leiden. Dus als dat op een degelijk manier gebeurt, heb ik er niet echt een probleem mee.

Het argument dat marterachtigen carnivoren zijn van nature, is dan wel juist, maar zo'n bunzing waar je het over hebt, leeft van nature ook niet in een kooi met daarrond een huis waar mensen ze in houden. Dus ja, het is allemaal niet zo heel simpel, volgens mij.

Natuurlijk is het beter om de voeding van je fret dicht te laten aanleunen bij zijn/haar anatomische behoeften. Maar ik denk niet dat het nadeel van voornamelijk brokken te geven heel erg groot is.

Maar goed, aangezien wij ethische vegetariërs zijn, ligt de manier waarop vlees geproduceerd en geconsumeerd wordt bij ons nogal gevoelig.

Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » za aug 02, 2008 11:58 pm

Ik ben al sinds mijn negende vegetarisch, en vind de manier waarop dieren in de consumptie-industrie behandelt worden dus ook walgelijk. Maar als je zelf je voedseldieren kweekt, of vandaan haalt bij iemand die hun welzijn wél serieus neemt, dan zijn die dieren net degenen die hebben mogen genieten van een écht leven. Bovendien is het vlees in brokjes in vele gevallen het slachtafval wat overblijft van de overproductie voor mensen. Zo heb je bijvoorbeeld 'kip' in de ingrediëntenlijst staan, maar waar precies zeggen ze welk lichaamsdeel van de kip dit was? Juist ja, nergens, er kan evengoed alleen karkas en lever in zitten.
En het is juist dat de bunzing zijn levensstijl zowel sociaal als ruimtelijk niet meer zo dicht bij de fret staat, maar dat neemt niet weg dat ze nog altijd het beste teren op hun originele natuurlijke voeding. Neem nu als voorbeeld dat een leeuw in de zoo nog altijd net dezelfde voedingsbestanddelen nodig heeft dan een leeuw in de wildernis. (In vele gevallen krijgen ze die niet, maar dat terzijde).
Het meerendeel van de mensen geven brokjes uit het gemak. Je gaat naar de winkel, en daar staat een kant en klaar pak voedsel waarvan je weet dat je fretten het met smaak opeten. Maar daar stopt de mens met denken. Want prooi geven aan dieren is natuurlijk wreed, zielig en vies. En toch geven net die mensen, die denken dat ze beter voor prooi opteren dan voor brokjes, omdat ze prooi zielig vinden, voedsel aan hun fret die bestaat uit stukjes kip die met duizenden zijn samengepropt, mishandeld en overvoed, om dan uiteindelijk als ze amper 16 weken oud zijn, naar het slachthuis hebben moeten gaan. En als ik dan kijk naar mijn gezonde muizen, en dan naar de bak brokjes met de stukken onherkenbare kip in, dan is mijn keus snel gemaakt. Het is dat mijn fretten geen prooi aanvaarden, en dan doet het me elke keer pijn als ik denk aan die bewuste kalkoen of kip die is gestorven zonder ook maar een leven te hebben gehad.
Of het geven van brokjes zo erg is, neen, dat denk ik niet. Er leven genoeg fretten 9 of 10 jaar die hun hele leven op brokjes hebben gestaan, en uiteindelijk gewoon aan ouderdom sterven. Maar waarom zich neerleggen bij 'goed', en niet bij 'beter'?

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » zo aug 03, 2008 2:19 pm

...dus zoals ik zelf ook al zei, als je zelf de prooi dieren kweekt heb je controle over het leven van de bewuste dieren en kan je toezien op hun welzijn. Alle respect voor jouw manier van handelen. Maar wij geven geen brokken uit gemakzucht, we doen dat omdat het degelijke voeding is en omdat we zelf geen complete dieren willen geven om allerlei redenen. Wat je zegt over de inhoud van brokken is natuurlijk wel waar, maar ik betwijfel dat er dieren speciaal geslacht worden het produceren van dit voer. Het gaat hem inderdaad om bijproducten van menselijke consumptie, die jammer genoeg niet te stuiten valt.

Maar goed, we zijn hier niet om op te bieden tegen elkaar over "wie het beter doet".

Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » ma aug 04, 2008 7:56 pm

dit discussie-straatje over prooidieren heb ik veel te vaak gehoord en ik heb me in het verleden ook al uitgesproken :)

sorry dat ik op dit moment niet weer eens al het prooidieren-leesvoer uit de kast haal..

groetjes, Veerle

PS: maar prooidieren vergelijken met brokken en dan daarna inzien dat ze 'haast hetzelfde zijn' is mijns inziens helemaal fout... vegetarier of niet :)


[Gewijzigd door Veerle op 2008-08-04 20:05:39]

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » ma aug 04, 2008 10:27 pm

Wat ik vaststel is dat mijn fretjes gezonder ogen sinds ze samen met de TF brokjes
ook nog eens rauwe kippenhartjes met liefst zoveel mogelijk bloed krijgen.
De een eet er al wat meer van als de ander.

"Verandering van spijs doet eten" zegt men wel eens.
En er zijn inderdaad in het verleden al aardig wat polemieken gevoerd op het forum voor wie de moeite doet het nog eens op te zoeken :P
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » di aug 05, 2008 1:18 am

Ik ondervind ook dat sinds ze af en toe is een lekker stukske vers vlees krijgen ook wel minder ziek zijn zie caesar die na zijn buikgriep dagelijks wel vlees kreeg zo snel op goed gewicht is gekomen terug. Ik geef doorgaans ook enkel brokken en af en toe krijgen ze een stukske vlees he ... Voor de rest meng ik me niet in verdere discusies meer...
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di aug 05, 2008 1:51 am

Pfff ... ik heb het "vlees geven" opgegeven!! Ben er al een 10-tal keer vol goede moed aan begonnen, kippenhartjes bv wat zo aangeprezen wordt en wat ik verafschuw :~ ben ik zelfs met de schaar te lijf gegaan in de hoop dat ze toch kleine stukjes ervan wilden eten, maar nee, ik heb hier dus een bende vegetariërs zitten volgens mij!! Het enige "vlees" dat ze hier héél soms aannemen is lekker gekruide kip uit de pan, wat nu eigenlijk niet de bedoeling is, of dus datgene wat in hun brokjes zit!! Alleen Tinky, onze op één na oudste opvanger, die vecht voor een biefstuk als het enigszins mogelijk is en eet die nog gans op ook als je hem bezig laat!!

Ik denk dat ze dat gewoon doen om mij te sparen ;) , ik vind het echt vreselijk als ik zo 'n kippenhartje geven moet, maar toch, ik had graag gehad dat Diedle er wat van at om aan te sterken en Balou zou het nu ook kunnen gebruiken, hij is echt weer erg vermagerd sinds de winter. Ik heb ook Carnibest geprobeerd, koud, warm, verdund en aangelengd met Waltham, alles hebben de honden gekregen, de fretten komen nauwelijks ruiken aan de potjes. Rare beestjes heb ik hier, ik blijf het zeggen!! %)
Afbeelding

Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » di aug 05, 2008 2:29 am

Origineel gepost door margit

Pfff ... ik heb het "vlees geven" opgegeven!! Ben er al een 10-tal keer vol goede moed aan begonnen, kippenhartjes bv wat zo aangeprezen wordt en wat ik verafschuw :~ ben ik zelfs met de schaar te lijf gegaan in de hoop dat ze toch kleine stukjes ervan wilden eten, maar nee, ik heb hier dus een bende vegetariërs zitten volgens mij!! Het enige "vlees" dat ze hier héél soms aannemen is lekker gekruide kip uit de pan, wat nu eigenlijk niet de bedoeling is, of dus datgene wat in hun brokjes zit!! Alleen Tinky, onze op één na oudste opvanger, die vecht voor een biefstuk als het enigszins mogelijk is en eet die nog gans op ook als je hem bezig laat!!
Idem Margit, idem %) Heb de vreselijkste dode dingen al aangeraakt, maar het enige wat ze lusten is kipfilet. En dan hebben ze nog een voorkeur voor gebakken ook :P Ze zijn de brokjes denk ik te gewoon geworden, en maken hun bekje liever niet vies ;) Misschien dat Syriana wel verlekkerd is op vlees, wie weet, bij haar ga ik zeker nog de gok wagen. Maar de rest...tja, da zijn mietjes hé :D

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo aug 06, 2008 10:16 pm

hoi
hier krijgen ze regelmatig vers vlees !!
en idd hoe bloederig hoe beter!!!!
daar juist kippelever gekregen en lekker dat het was, ze zaten onder het bloed...mooi is anders
op de 15 fretten dat ik nu heb is er maar 1 die geen vlees eet, zelfs niet gebakken
vlees moeten ze leren eten liefst van kleins af.

aaa die Veerle lol;)

gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » do aug 07, 2008 10:31 am

Ik geef geen vlees :-) om vanalle redenen, gegronde en ongegronde, dus geen discussie waard ;-)
Overlaatst hadden ze hier weer een dode muis ontdekt, verscholen onder een plant. Amai dan komt zo echt het "wilde" in hen naar boven zeg... Zeker als je dat moet afpakken :)
de monsterfretten!
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten