Voeding beu?

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
Melissa Henno
Berichten: 36
Lid geworden op: do aug 03, 2006 9:10 pm

Berichtdoor Melissa Henno » zo nov 02, 2008 11:44 pm

Hallo

Tot op heden gaf ik mijn fretjes altijd een gemengde voeding: Duo Ferret, Pro Plan Kitten en Ferret Complete. Ik gebruik 2 van die 'hoekpoepbakken' om hun voeding in te doen. Nu doen ze er met hun 3 toch wel redelijk lang mee. Per bak doe ik toch 3 volle bekers in (eigenlijk doe ik het met van die plastieken bekers van proplan, ong. de grootte van een koffietas) en ze doen daar toch zeker 2 wkn mee... Ik heb dus het gedacht dat ze het zo graag niet meer eten... Kan dit dat ze hun voeding niet meer lusten? Moet ik volharden en hen gwn deze voeding blijven geven? Of toch maar overschakelen? Ik wil niet het gevoel hebben dat ze 'verhongeren'.

Ze zijn niet vermagerd, ze blijven normaal qua gewicht. Blijven superlevendig :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma nov 03, 2008 10:47 am

Op het eerste gezicht geef je wel niet de allerbeste voeding, dit ter info. Daar je fretjes niet magerder worden, spelen en zich normaal gedragen denk ik niet dat je er zorgen moet over maken. Na het sparen voor wintervet gaan ze zowiezo wat minder eten en in de zomer is dit nog minder. Wat ik je wel zou aanraden is om ze bij te voederen en ze aanleren om wat vlees te eten.Geen varken, geen gekookte botjes en geen kruiden op. Dit kan enkel de gezondheid van je fretjes ten goede komen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Melissa Henno
Berichten: 36
Lid geworden op: do aug 03, 2006 9:10 pm

Berichtdoor Melissa Henno » ma nov 03, 2008 12:16 pm

Het is hier wel niet makkelijk om frettenvoeding te vinden in de streek. In het begin kon ik hier enkel Duo Ferret vinden. Maar aangezien Ferret Complete ook van Versele-Laga is, konden ze die ook bijbestellen voor mij.

Aangezien Proplan wel een goede voeding is, dacht ik dat proplan kitten dus ook wel goed zou zijn voor de fretjes. Ik ben nu wel aan het overwegen om er nog Eukanuba kitten bij te geven.

Wat raadt u dan wel aan van voeding en waar kan ik deze vinden??

Ik heb ze al meerdere keren stukjes gekookte kip voorgeschoteld, maar dit laten ze liggen. Ik heb ook eens een blikje bijgekregen bij een bestelling voor de fretjes, en dit moesten ze ook niet hebben.

Gebruikersavatar
Melissa Henno
Berichten: 36
Lid geworden op: do aug 03, 2006 9:10 pm

Berichtdoor Melissa Henno » ma nov 03, 2008 12:24 pm

Zou het beter zijn als ik bijvoorbeeld Totally Ferret Active meng met de voeding die ik nu geef? En evt. nog Eukanuba kitten erbij? Zo zit toch nog variatie in de voeding.

Ik zou het bestellen via fretten.nl dan...

Gebruikersavatar
Melissa Henno
Berichten: 36
Lid geworden op: do aug 03, 2006 9:10 pm

Berichtdoor Melissa Henno » ma nov 03, 2008 12:37 pm

Of de James Welbeloved ferret complete

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » ma nov 03, 2008 1:03 pm

de babycat van royal canin is alvast beter dan de proplan en die kan je normaal ook overal vinden
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Berichtdoor alika » ma nov 03, 2008 1:08 pm

Ik gebruik thuis Totally Ferret en dit wordt alleen afgewisseld met het dagelijkse snoepje. Ik heb hier nog geen problemen bij ondervonden (en ook al gehoord dat dit toch een van de betere frettenbrokken is) dus ik kan je zeker aanraden het eens te proberen.
Je kan misschien ook een gaan rondneuzen om te zien of ze niet ergens een geheime voorraad hebben waar ze tussendoor ook nog van eten. Hier hebben ze zo ook hun plekjes en daar komt regelmatig wat gesmak vandaan :) Ma dan eten ze ook wel hun buikje rond natuurlijk he :D
Grtz
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma nov 03, 2008 1:16 pm

Die Duo Ferret vervangen door Totally Ferret en de Proplan door Eukanuba kitten of zoals Ufo zegt Royal Canin Babycat is idd stukken beter voor je fretsels, denk ik. Hier hebben ze nu wel de juiste voeding, maar van vlees willen ze ook niks weten en regelmatig merk ik ook dat er dagen zijn dat er minder bokjes weg zijn uit hun bakjes dan anders. Moet wel zeggen dat er dan een dag of 2 later weer geen brok meer ligt, dus dan hebben ze "bijgegeten"!!

Zo te horen geef je hen wel veel brokjes ineens en blijft dat een tijdje staan voor het leeg is. Dat kan ook de reden zijn waarom ze er zo zot niet meer van zijn, het "verse" is wel weg na een paar dagen en die brokjes zijn dan lang zo knapperig en smakelijk niet meer als wanneer ze pas uit de verpakking komen. Ik zou dan ook zeggen van eens een kleinere etensbak ergens te hangen in de kooi, die zeker om de 2 dagen leeg kan zijn, kwestie dat je er altijd verse brokjes in liggen hebt, die geur is dan ook feller en trekt hen meer aan dan die duffe, 2 weken "oude" brokjes.

Er zijn hier vast nog wel mensen van bij jou in de buurt die je kunnen zeggen waar je aan de juiste voeding kan geraken, maar zoals je zelf zegt, fretten.nl is ook een optie. Als je daar een zak TF van 7.5kg bestelt is het nog goedkoper dan in België ook en die kan je perfect voor een deel in een afgesloten doos bewaren terwijl je de zak dan goed kan afsluiten tot je de rest nodig hebt. Zo blijven de brokjes altijd lekker vers. Het is zo 'n beetje hetzelfde als bij ons hé, wij lusten ook geen chips of koekjes die 2 weken opengestaan hebben, hé?? :D

Succes!! ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma nov 03, 2008 6:48 pm

De hills kitten is ook meestal te vinden bij Tom&Co. De Eukanuba zal je ergens anders moeten zoeken vrees ik. De tf. is een moeilijker geval, ik persoonlijk zou zeker niet met 7.500kg beginnen. Met de Hill's en Eukanuba en de complete zit je al goed als mengeling. Daar je de verschillende brokjes beter kan mengen en als ze de tf niet erg lusten kan je voor hééééél lang voort met die tf brokjes. Verander door langzaam een nieuwe soort aan de gewone voeding toe te voegen en geef telkens minder van de oude voeding. Dat spaart de spijsvertering tijdens de aanpassings periode. Aan vlees moet een fret wennen en dagelijks een heel klein beetje uit de hand voeren kan al helpen. Zeker niet opgeven na enkele pogingen. Als je voor jezelf vlees klaarmaakt snij er dan een heel klein stukje af dat je dan als snoepje geeft, als ze de smaak te pakken krijgen kan je meer gaan geven.
En zoals Margiet al zegt minder en vaker de brokjes geven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Melissa Henno
Berichten: 36
Lid geworden op: do aug 03, 2006 9:10 pm

Berichtdoor Melissa Henno » ma nov 03, 2008 7:44 pm

De eukanuba kan ik mss hier wel vinden in de Tropiflora (is niet zo ver om te gaan halen met de brommer, heb nl. geen wagen). De Tom & Co daarentegen is op minstens een uur van hier rijden met de brommer...

Duo Ferret schaf ik dus best af. En de Pro Plan Kitten vervang ik dus beter met de Eukanuba of Hills Kitten of de Royal Canin Babycat. Mss kan ik Hills Kitten wel krijgen via de DA...

Wat de Totally Ferret betreft, kan ik altijd eens een zakje bestellen (als ze kleinere zakjes hebben dan de 7.5 kg) en zien of ze het lusten, via fretten.nl. Ik kan van daar ook Eukanuba kitten bestellen of de Hills kitten.

Misschien moet ik gewoon maar 1 hoekpoepbak meer hangen en minder brokjes in doen...

Wat de Ferret Complete betreft... Je hebt de Ferret Complete van Versele-Lage (http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/voer/fretten/62809) de de Ferret Complete van James Wellbeloved (http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/voer/fretten/25125). Over welke hebben jullie het? Ik gebruik de eerste, die van Versele-Laga.



[Gewijzigd door Melissa Henno op 2008-11-03 20:06:28]

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » ma nov 03, 2008 8:26 pm

Ferret Complete en Totally Ferret 50/50 krijgen ze hier

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » ma nov 03, 2008 9:39 pm

Hier ook : Ferret Complete van Versele-Laga en Tottaly Ferret 50/50
met als toemaatje rauwe kippenhartjes :P

Melissa , veel is niet altijd beter . Geef ze liever te eten in kleine bakjes zoals Margit zegt ; zo krijgen ze regelmatig "verse" brokjes.
Vergeet niet dat een fret voor een belangrijk deel op zijn reukzin afgaat.
En zulke grote hoeveelheden lijken mij nu ook niet zo smakelijk. Stel je voor dat je ouders thuis het bad boordevol met fritten vullen ; je zou er algauw genoeg van krijgen voor je door die voorraad heen bent :D

Kan je niet aan Tottaly Ferret komen via je DA?
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
Melissa Henno
Berichten: 36
Lid geworden op: do aug 03, 2006 9:10 pm

Berichtdoor Melissa Henno » ma nov 03, 2008 9:50 pm

Origineel gepost door weazel

Hier ook : Ferret Complete van Versele-Laga en Tottaly Ferret 50/50
met als toemaatje rauwe kippenhartjes :P

Melissa , veel is niet altijd beter . Geef ze liever te eten in kleine bakjes zoals Margit zegt ; zo krijgen ze regelmatig "verse" brokjes.
Vergeet niet dat een fret voor een belangrijk deel op zijn reukzin afgaat.
En zulke grote hoeveelheden lijken mij nu ook niet zo smakelijk. Stel je voor dat je ouders thuis het bad boordevol met fritten vullen ; je zou er algauw genoeg van krijgen voor je door die voorraad heen bent :D

Kan je niet aan Tottaly Ferret komen via je DA?
Ik weet dat hij Hills heeft... dus hij kan wel aan die Hills kitten geraken... Maar ik weet niet of hij aan die Totally Ferret kan geraken... Ik zal het hem eens vragen. Ik moet toch altijd in het begin van de maand achter mijn pipetjes.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma nov 03, 2008 10:19 pm

De poepjes zijn een aanwijzing over de voedingswaarde van de brokjes. Hoe beter de kwaliteit hoe minder er in de poepbak terecht komt ;) Ze eten gewoon minder vanb goed voer dan van een mindere kwaliteits voeding.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » di nov 04, 2008 11:23 am

Ik denk dak diene ferret complete ook eens ga proberen. Ik meng nu TF met Hills en kzou da er dan ook nog bijdoen.
Waar zouk da kunnen vinden omgeving Zottegem of Gent?
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di nov 04, 2008 11:46 am

Maranweke, in de Zoomarkt verkopen ze dat. De Hills, Eukanuba en TF zijn de top :)
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » di nov 04, 2008 11:48 am

ik geef 50%vlees en 50% brokjes een beetje vanalles door elkaar maar ach ja wel iedere dag ander vlees he!!!
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » wo nov 05, 2008 4:43 pm

Wij geven TF, soms met FC en Euk Kitten erdoor. Vlees hebben we al op allerhande manieren geprobeerd, maar ze schijnen er niet echt warm voor te lopen. Stoelgang is vrij normaal, allen wel veel, lol. Wel is me ongevallen dat ons Beetle druiven steelt! Ze prutst het doosje zelfs open om eraan te kunnen. Uiteraard mag ze dit niet doen, maar blijkbaar is ze vindingrijk, hehe.
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » do nov 06, 2008 9:48 am

ik heb in elke kooi verschillende eetpotjes hangen met , tottally ferret , tasty ferret , ferret complete , duo ferret en royall canin babycat
ik doe ze bewust in apparte potjes zo kan ik ook zien welke voeding het beste gaat en wie welk eet
en er is meestal wel een verschil te merken de ene dag eten ze meer tottally en de andere dag weer meer tasty enz
vroeger mengde ik de brokjes maar toen had ik gravers :D
zelf vind ik de verschillende eetpotten in de kooi ook makkelijker ( alleen duurder in aanschaf zo 10 eetpotjes %) )
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Melissa Henno
Berichten: 36
Lid geworden op: do aug 03, 2006 9:10 pm

Berichtdoor Melissa Henno » za nov 08, 2008 12:21 pm

Wel Ufo, ik vond het ook makkelijker voor hen om in elk verdiep (heb een furet tower) een pot eten te hangen, gemengd, voor ieder wat wils. Ik zal eens uitkijken naar andere, veel kleinere potjes, en mss eens doen zoals jij. Om te zien welke voeding ze het liefst eten.

Nu heb ik dus nog 1 bak hangen en heb er 1 potje ingedaan nu. Daar doen ze ong. 2 dagen mee.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » za nov 08, 2008 5:49 pm

En heb je de indruk dat ze er meer van eten als het "nieuw" is?? :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Melissa Henno
Berichten: 36
Lid geworden op: do aug 03, 2006 9:10 pm

Berichtdoor Melissa Henno » vr nov 14, 2008 11:37 pm

Wel, ik heb nu minder gegeven, maar ik heb nu gewoon es eerst bijvoorbeeld Ferret complete gegeven, zonder iets anders bij. Als dat op was heb ik Duo Ferret gegeven. En als dat op was heb ik ProPlan Kitten gegeven. Om te zien wat ze het liefst eten, wat er het vlugst opgegeten werd.

Conclusie:

Ferret Complete eten ze het liefst. Dit was het vlugst opgegeten.
Duo Ferret is minder vlug opgegeten dan de Ferret Complete, maar ze eten het wel.
Proplan Kitten duurt heel lang vooraleer het op is...

Dus... Geef ik geen Proplan Kitten meer. Ik zal hen dus Ferret Complete geven gemengd met Eukanuba kitten of x in die aard. Iets dat ik hier makkelijk kan vinden in de buurt.

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » vr nov 14, 2008 11:43 pm

En als je Totall Ferret te pakken zou krijgen , je gaat ze zien schrokken dan hoor ;)

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » za nov 15, 2008 4:36 pm

het is niet altijd zo dat welke het snelste op is dat ze die het liefste mogen , de betere voedingen hebben ze minder van nodig om een verzadigd gevoel te hebben , dus lijkt het alsof ze het niet zo graag eten , het beste kan je het zien aan de ontlasting
hoe minder ontlasting hoe meer ze uit hun voeding halen
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten