Waarom mengen jullie je voeders?

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Ward
Berichten: 25
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 10:26 am

Berichtdoor Ward » ma jan 05, 2009 1:29 pm

Ik lees hier op het forum dat zowat iedereen 2 voeders mengt, nu vroeg ik mij af waarom jullie dit doen?
Is 1 soort voer niet voldoende voor een fret? En welke kan ik dan eigenlijk best gebruiken? Ik geef momenteel Hills kitten, maar ik heb eens een zakje Ferret Complete gekocht, maar iets zegt mij dat jullie het over andere FC hebben, mijne is van Versele Laga :s en lijkt me niet echt een hoogwaardig voer. Ik zou misschien Tatally Ferret willen proberen, maar kan dit nergens vinden... Mss iemand uit de omgeving die weet waar ik dit voer kan vinden?

Groetjes

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » ma jan 05, 2009 1:38 pm

De voeders worden gemengd omdat als ze dit plots niet meer zouden eten toch nog kunnen terugvallen op een ander voeder. Hoe meer voeders ze gewoon zijn van krijgen hoe beter in geval van nood.

Ik bestel mijn totally ferret in Nederland via www.fretten.nl
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jan 05, 2009 1:43 pm

Dat mengen doen we om verschillende redenen, Ward. Enkele jaren geleden werd ons allemaal gezegd dat Totally Ferret het beste voer voor fretten was en zijn we er ook massaal op overgestapt. Onze fretten content, tot op het moment dat de verdeling van Totally Ferret begon te haperen. Toen kwam het voer nog niet uit Duitsland zoals nu, dus zaten de winkels regelmatig zonder de TF. Problemen bij onze fretsels dus, die telkens weer volledig moesten overschakelen op wat anders. Niet alleen aanpassing van de darmpjes, maar ook van smaak en daar wil een fret al wel eens moeilijk over doen. Om die reden zijn we dan meerdere - goede - voedingen beginnen mengen, zo was er altijd wel een brok die onze beestjes wel gewoon waren. De Ferret Complete die wij geven is dezelfde als die van jou hoor en ik geef hier een mix van 1/3 FC op 2/3 TF.

Het erbij mengen van Hills kitten, Eukanuba kitten of babycat/kitten van Royal Canin, werd dan weer aangeraden om datgene in de voeding bij te passen wat tekort zou zitten in frettenbrokjes alleen. Vooral de eerste 2 voedingen worden het meest gebruikt, al beginnen er meer en meer mensen (ook Da's) voorstander te worden van de Royal Canin brokjes.

Als ik nu eens wist waar Molenstede lag, hé, dan kon ik mss zeggen waar je TF kan vinden, maar ik vrees dat iemand anders je op die vraag antwoord zal moeten geven :P !!
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » ma jan 05, 2009 1:57 pm

Margit, Molenstede ligt de kanten van Diest als ik mij niet vergis.
Niet zo veraf van Hasselt hé.

Ward
Berichten: 25
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 10:26 am

Berichtdoor Ward » ma jan 05, 2009 2:05 pm

Idd dat is Diest, zo'n 35km van Hasselt... Zo ver ben ik nog bereid te rijden als het echt moet :)
En bedankt voor de uitleg...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jan 05, 2009 2:13 pm

(@) Tja, heb altijd een hekel aan Aardrijkskunde gehad %) !!

Ward, ik haal mijn TF meestal in Meeuwen ofwel in Kontich als ik naar de speelnamiddag ga in Mechelen. Moest je geïnteresseert zijn, ik moet deze week naar Meeuwen (mijn petekindje woont daar ook) en wil wel even een zak uithalen als je wil. Je kan de TF ook halen bij onze Da hier in Hasselt, dat is op de Ring in Hasselt, niet moeilijk te vinden, maar daar kom ik ook praktisch elke week, dus wil die daar ook wel van meebrengen. Moet je me alleen even laten weten of je een zak wil van 1.8kg (18€) of eentje van 7.5kg (ongeveer 50€ bij Da, ietsjes meer geloof ik in Meeuwen). De brokjes bewaren heel lang vers als je ze in een afgesloten ton of plastic zak doet, of als je de zak van TF zelf heel deftig afsluit. Maar met 2 fretjes is 1.8kg mss makkelijker ... ?? Laat maar iets weten!! :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » ma jan 05, 2009 2:18 pm

Ward , ik ben van Rotselaar en ik haal mijn Totally Ferret bij "Dierenplezier"
DIESTSESTEENWEG 714 KESSEL-LO dus niet zo ver van Molenstede hé.

Ze hebben alle dierenvoeders en speeltjes :P
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Ward
Berichten: 25
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 10:26 am

Berichtdoor Ward » ma jan 05, 2009 2:31 pm

Bedankt voor het voorstel Margit, maar zal niet nodig zijn. Mijn vriendin werkt namelijk bij Tyco Electronics en dat ligt net naast Dierenplezier in Kessel-lo :D
Bedankt voor de tip Weazel

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » ma jan 05, 2009 5:02 pm

En ook , zo vind ik , hebben ze toch meestal wat extra's binnen + het feit dat sommige voeders nu eenmaal veel goedkoper zijn dan de andere

Hier krijgen ze dus 60/40 Ferret Complete/Totally Ferret , soms wat meer Ferret Complete erbij

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Berichtdoor LcKe » di jan 06, 2009 9:28 am

Ik haal ook alle fret en andere dierbenodigdheden meestal bij de dierenplezier in kessel-lo.
Ik woon in Rillaar en volgens mij zijn de Dierenplezier in Kessel-Lo en Troetels in Ramsel de enige 2 dierenwinkels in de buurt die zowel totally ferret als yesterday's news verkopen...

Mijn fretjes krijgen een mengeling van totally ferret, hill's kitten en ferret complete.

[Gewijzigd door LcKe op 2009-01-06 09:29:14]

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » di jan 06, 2009 2:51 pm

@Ward: onze fretesl krijgen een mengeling omdat ze soms ineens geen goesting meer hebben in één bepaalde brok. Dit was dus het geval et ons Obyke en Feke: ze aten een variatie van TF en Ferret Complete, met TF als grootste proportie. Ineens besloten ze dat ze de TF niet meer wilden (blijkbaar zijn fretten een beetje bipolair, allez, onze twee schatten dan toch :) ). We hebben hun dieet proeberen aanpassen door Hill's bij te voegen, dit bleek wel te werken.
Eiigenlijk is het vrij simepl: als uw fretten meer gewoon zijn van te eten (op voorwaarde dat het kwaliteitsvoer is) dan kan je ze eens laten afwisselen moest hun bui omslaan.
We hebben ook gemerkt dat de uistpraak: wat een boer niet kent, dat eet hij niet, ook van toepassing is op ons fretten: ze willen niets eten dat ze niet gewoon zijn, ze halen hun neus op voor alles wat vlees is bijvoorbeeld (rauw, gekookt, gevogelte, vlees, maakt niet uit), je kan dan wel de beste intenties hebben om ze te belonen met een leuke snack :) soms zitten ze u gewoon te bekijken en zie je ze denken: 'Is dat nu echt de bedoeling dat ik dat ga opeten, dat zal wel... :)'
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.

Ward
Berichten: 25
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 10:26 am

Berichtdoor Ward » di jan 06, 2009 5:31 pm

Awel LcKe, ik ga uw voorbeeld volgen, kheb juist mijn 3 zakjes in 1 "grote" ton gekapt en eens goe dooreen geschud... Ben eens benieuwd of mijn jongens het gaan goedkeuren... I'll keep you up to date :)

btw hills kittin kan toch tot het hoogwaardige frettenvoer beschouwd worden hé? Dan heb ik een mengeling van 2/3 de hoogwaardig en 1/3 de "minderwaardig" voer... niet?

Greetz

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » di jan 06, 2009 8:21 pm

ik bestel ook men tf online via www.fretten.nl
is goedkoper dan hier belgie en handig thuis geleverd :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di jan 06, 2009 9:18 pm

Tot hier toe staan de TF Hills en Eukanuba kitten bekend als de beste brokken. De ferret Complete is ook niet slecht maar bevat meer vismeel. Kan wel als goedkopere soort gebruikt worden om te mengen. Momenteel ben ik op zoek naar andere volwaardige brokken om uit te proberen. De bio Hill's kitten en Orije kattenvoer zou goed moeten zijn. De kostprijs van deze bio Hill's ligt nog iets hoger dacht ik rond de €11 de kg. Orije zou dan weer 90% vlees bevatten en geen suikers. Mijn fretten willen voorlopig geen brokken meer van goede kwaliteit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Berichtdoor LcKe » wo jan 07, 2009 2:54 pm

@Ward: Hill's Kitten en Totally ferret zijn dan idd van hoogwaardige kwaliteit en Ferret Complete van iets mindere kwaliteit

je moet dan wel de Hill's Kitten chicken variant gebruiken en niet die met tonijn...

Ward
Berichten: 25
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 10:26 am

Berichtdoor Ward » wo jan 07, 2009 8:46 pm

@LcKe: Doe ik hoor :) thx

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » wo jan 07, 2009 10:52 pm

zelf meng ik ook verschillend e merken maar ik meng ze wel niet onder elkaar
ik heb voor elk merk een ander eetpotje in de kooi , op deze manier kan ik heel goed zien wat het beste word gegeten ( en door wie )
ook graven ze dan niet in hun eetpotten wat ze ervoor wel deden toen ik mengde
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten