waltham en ferretone

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Etheltryth
Berichten: 130
Lid geworden op: wo mar 25, 2009 9:41 pm

Berichtdoor Etheltryth » wo mei 20, 2009 10:17 am

hallo allemaal,

Waltham kende ik eigenlijk niet, ludwig heeft me alle informatie gegeven en me enkele zakjes om te proberen gegeven. Gotcha reageert er goed op en vind het lekker.(hij zoekt het zakje, bijt er een gatje in en begint er van te lekken:-)!!!.

Maar nu geef ik normaal om de 2dagen ook 2kleine druppeltjes ferretone. Echt niet veel maar ipv een snoepje.

Nu wil ik weten hoe andere dit combineren. Ik dacht misschien aan om de 3dagen waltham, en 2x per week eens ferretone op het buikje op de dagen dat hij geen waltham krijgt. is dit goed?

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo mei 20, 2009 11:01 am

2x per week ferretone zou ik niet doen audrey, ferretone is heel vettig en nogal zwaar voor hun leverke.
Ni da ge het ni moogt doen hé, maar niet mee overdrijven. Ik doe eens in de maand. , wanneer ik de nagelkes knip.

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » wo mei 20, 2009 11:39 am

bij mij krijgen ze dan 2x per maand ongeveer
een scheutje op hun buikje ene likker maar :)

en daarna mogen ze de teut van de fles aflikken zodat het baasjes hem niet vettig maakt :P


[Gewijzigd door stevenn op 2009-05-20 11:42:46]

Etheltryth
Berichten: 130
Lid geworden op: wo mar 25, 2009 9:41 pm

Berichtdoor Etheltryth » wo mei 20, 2009 12:27 pm

ah oei, ja ik wist dat te veel schadelijk was voor de lever maar ik knip sowieso al elke week zijn nagels..Die groeien echt superrap, dus heb het sowieso al 1x per week nodig..maar ik geef hem echt wel maar 2 kleine druppeltjes dan...

oki, kan er rekening mee houden nu! thnx

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » wo mei 20, 2009 12:35 pm

Waltham krijgen ze hier 1 x per week :) En ferretone enkel bij het nagelknippen, dus om de 2 weken.
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo mei 20, 2009 1:15 pm

effe een vraag ;waarom waltham als ze niets mankeren???
het is wel goed dat ze de smaak kennen natuurlijk, maar als niet nodig is zou ik ook daar voorzichtig met zijn
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo mei 20, 2009 1:53 pm

Hier wissel ik af met boter en Ferretone, zo blijven ze beiden lusten. Bij Anais leek het wel of ze Ferretone verslaafd geworden was. Dagelijks moest de fles boven komen of ze beet tot de Ferretone er aan kwam. Toen dacht ik nog dat vitamientjes echt geen kwaad konden elke dag. De Waltham is zeker niet zo veel nodig, enkel als ze zwak of ziek zijn. Het is sondevoeding en veel te voedzaam om gewoon door te geven. Ook kan het gebeuren dat ze hongeren omdat Waltham lekkerder is dan de brokjes. Eenmaal ze door hebben dat je dan toch de Waltham geeft ben jij het dupje. Dat zie je vaak gebeuren na een periode van ziek zijn.
Ze aan de smaak laten wennen en af en toe eens herhalen volstaat. Hier geef ik ze één koffielepeltje poeder met 3 lepeltjes heet water, soms weken niets. Wel altijd in de kast op voorraad voor de noodgevallen.
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » wo mei 20, 2009 1:54 pm

Wel Dai, ik gebruik hier dagelijks waltham maar wel in kleine hoeveelheid en dat al meer dan een jaar. Ik heb dit ik ook aan Audrey gezegd. Ik spreek over dagelijks 1 gr per fretje en 1 x per week roer ik daar een eidooier in. (1 eidooier voor de hele bende wel te verstaan)
Nu zijn die hoeveelheden wel aangepast omdat ze met een nestje liggen.
Had u mij ook niet gezegd op B&B dat uw fretjes dit ook geregeld kregen die waltham?
Ik heb hier goede resultaten mee. Heb het laatste jaren nog geen enkel zwaar ziekte geval gehad en ik zit ook met 7 fretjes + ieder jaar een nestje of 2.
Ik lees hier soms ook al eens iets wat gegeven wordt waarvan ik dan denk, waarom moet dit maar bon.
Als er serieuse problemen oprijzen heb ik steeds nog iets achter de hand om te combineren met waltham.
Och ja ze krijgen ook wekelijks een klein beetje multivit.

Etheltryth
Berichten: 130
Lid geworden op: wo mar 25, 2009 9:41 pm

Berichtdoor Etheltryth » wo mei 20, 2009 2:05 pm

Ik denk ook niet dat het echt kwaad kan, tenslotte nemen sommige mensen(waaronder ik) gewoon elke dag een vitaminepilletje, en ik ben ook in jaren al niet meer ziek geweest! Gotcha krijgt zowat vanalles, van kip, brokjes, waltham, ferretone, snoepjes, ... en hij eet alles nog altijd even goed. Als hij even geen brokjes eet die dag dan krijgt hij niets tot de brokjes op zijn en de dag derna zijn die dan ook altijd op :)

jeanine, Ik denk wel dat het goed is zoals je zegt om af te wisselen, zodat het inderdaad niet is dat ze maar 1 ding gewoon zijn en de andere dingen niet meer willen.

Maar ik werk inderdaad ook liever preventief dan als ze ziek zijn het te gaan oplossen. Het zijn tenslotte vitamine en geen antibiotica ofzo dus..

dan hou ik de ferretone voor 1x per week tijdens het nagelknippen, al ga ik het schattige uitzicht missen.. en dan 1x ook waltham.

'k wou eigenlijk gewoon weten of dit samen mocht gecombineerd worden, maar hier wordt niets over gezegt dus ik denk dat dit geen probleem is dan.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo mei 20, 2009 6:23 pm

hey
geen probleem om te combineren hoor

@ludwig; idd ik gebruik alle dagen waltham maar enkel bij mijn suikerzieke fret
mijn gezonde fretten die mogen af en toe eens proeven als er iets aan mijn vinger blijft hangen (voor de smaak te blijven waarderen)
en ja natuurlijk bij mijn pups en moeder maar ook in beperkte mate voor hen eerder een echt stuk vlees en een goeie brok verder niets

Ik weet dat waltham ook belasten is voor de lever, daarmee is dat enkel in hoogste nood

en tja van 1gram zuillen ze idd niet echt veel afzien ook he:)

bij mij krijgt mijn maan een halve pot per dag +vlees en brok...eerst een kwart pot met mijn medic en biergist die zijn suikerpeil stabiler houd en dan begint hij te eten van zijn brokken, s'avonds nog een kwart pot met biergist
de cortisone stimuleert zijn eetlust en suiker gehalte en omdat die cortisone zo bitter smaakt nemen de meeste fretten dat enkel met waltham

das al iets anders he dan 1 gram daarmee dat ik graag nog eens zeg dat je daar voorzichtig met moet omgaan.. (niet speciaal voor u bedoeld)
hoe oud zijn u fretten trouwens??

voor hat algemeen, ik wil nu echt niet lastig doen maar zelfs voor mensen raden dokters af om zomaar vitamines en dergelijke te nemen
een gezonde fret zal meestal tot zijn 6-7 jaar geen problemen geven, en als er komen zijn ze bijna nooit met vitamines op te lossen spijtig genoeg
voor pups, drachtige en lacterende moeren, ernstige zieken en als ze verharen daarvoor zijn vitamines ok
alle kijk das mijn idee he
iedereen doet wat hij/zij wilt...........
gr d
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » wo mei 20, 2009 6:42 pm

Er is eentje van 1 jaar, 2 van 2 jaar, 2 van 3 jaar, eentje van 4 jaar en dan den Lucky (je weet wel diegene die jij nog een dagje of 2 onderdak gegeven hebt) ouderdom onbekend maar naar schatting zo'n 5 à 6 jaar.

En oh ja, ik heb er nog 20 van 16 dagen oud :D .

Ik weet wel hoor Dai de meeste problemen maar oprijzen op oudere leeftijd maar ik benadruk nog maar eens. Waltham krijgen ze 1 gr per dag per fretje daarmee hebben ze en beetje vitamientjes binnen en voor hen is het een snoepje dat ze krijgen na een dagje liefde gegeven te hebben en zoals je zelf toegaf zal dit niet te veel schade aanrichten. Er zullen wel zaken zijn die veel meer schaden.

Het is zoals Audrey ook zei, hoeveel mensen nemen er geen vitamientabletjes in en die zijn ook altijd niet nodig.

Ach ja Dai, dit is weer zo'n punt waar we kunnen over discusieren tot in het oneindige. En ik denk dat we allemaal wel het beste voorhebben voor onze vriend de fret.

En het is een feit. Audrey haar vraag is daarmee nog niet opgelost. Mag je waltham combineren met ferretone?
Ik zie er eerlijk gezegd het nut niet van in om vitamientjes beginnen te combineren maar misschien dat er hier mensen zijn die daar een duidelijker antwoord op kunnen geven want eerlijk gezegd werk ik niet met ferretone.

Etheltryth
Berichten: 130
Lid geworden op: wo mar 25, 2009 9:41 pm

Berichtdoor Etheltryth » wo mei 20, 2009 6:47 pm

het is daarmee dat ik het vraag.. teveel van iets is nooit niet goed. Dus ook niet van vitamine.

Maar hij is zot van die ferretone, en ja.. heb zo'n hele bus voor 2fretjes, daarmee ben ik nog 10jaar bezig eer die bus leeg is en ga die nu ook niet wegzetten, of de waltham weg zetten..Dus wil zowat de milde tussenweg vinden zodat ik beide kan blijven gebruiken.
Alleen de mate van hoeveel per week , wat.. dat is de vraag:-)

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » do mei 21, 2009 12:21 am

Die ferretone wordt niet zo snel slecht hoor daar moet je je geen zorgen over maken ik geef eerlijk gezegd bijna nooit ferretone aan mijn mannen (ze hebben al leverfalen gehad). Voor waltham net hetzelfde dt houden we voor in noodgevallen niet dat het zo moeilijk is om er aan te raken he voor me :P
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do mei 21, 2009 12:59 am

Tja, zoals Ludwig al zei, we kunnen hier weer gaan beginnen over ja en nee, maar ik denk niet dat één van ons al een algemene "dit mag je wel geven en dit niet"-regel heeft gevonden die toepasselijk is op (zo goed als) alle fretten.

Ik zeg het er eerlijk bij, hier krijgen ze om de 10 à 14 dagen een "buikdouche" met Ferretone, idd alleen bij het nageltjes knippen, maar ik kan het echt niet over een paar drupjes hebben, wie zin heeft en snel eet heeft meer dan die die kieskeurig begint en zuinig zijn buikje aflikt. Zo simpel gaat dat hier.

Onze Mikado en Domino hebben in hun eerste 4 levensjaren Ferretone gehad, Domino zelfs meer dan Mike, want die wil bijna per nagel die fles zien verschijnen. Mike was echter een zuinige eter, moest eerst al zijn witte haartjes in de plooi hebben voor ik opnieuw mocht gieten en toch is hij diegene geweest die het net voor zijn 4de verjaardag moest opgeven, zowel van een bijniertumor, een leverprobleem als een galverstopping. Beiden hadden in hun hele leven nooit anders gekregen dan verse kip en de laatste 2 jaar Totally Ferret en 2 tot 3 halve kersjes per jaar. Ik lette op alles en nog wat en ja, ik was Mikado toch op 2 dagen tijd kwijt, terwijl hij net geen 4 was.

Domino is van deze maand 7 jaar, heeft de laatste 3 jaar ook Ferret Compleet gekregen, vertikt het om nog één hap vlees te eten, eet die harte-snoepjes die suiker zouden bevatten en eist bij wijze van spreken een halve fles Ferretone per keer op als ik haar nageltjes knip! Waltham lust ze ook, dat krijgt ze zo af en toe eens, laat ons zeggen eens per maand, maar om nu te zeggen dat ze er een moord voor zou begaan zoals sommige andere fretten hier, nee, dat ook niet.

Ondertussen lopen er hier 18 andere fretsels rond, de ene al gulziger met de Ferretone dan de andere dus en weer is het niet diegene die het meest smult die vorig jaar zware leverproblemen kreeg. Onze Diedle is er nu wel goed bovenop gekomen, maar ook hij heeft nog nooit wat "fout" gegeten, dat zegt hem gewoon niks. Hij lust alleen gedroogde kip, geen "zoete" snoepjes en pikt ook nergens wat. Ferretone lust ie wel, maar ook niet teveel, dan bolt hij het met een lekker vettige buik af richting dekentje, zodat hij de rest kan afvegen!!

Dat Ferretone belastend is voor de lever hoor je me dus niet ontkennen, maar die 2 drupjes 2x per week .... ik durf te betwijfelen of dat kwaad gaat kunnen, hoor! Maar ja, beter voorkomen dan genezen, zeggen ze hé, dus doe je met al die raad van ieder van ons best datgene waar jij je het best mee voelt Audrey!! ;)

Maar geniet van elke keer dat je het geeft natuurlijk, dan zijn ze idd om op te vreten!!! :D
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » do mei 21, 2009 1:05 pm

als je preventief wil werken kan je regematig een kuur met oro vital geven
dit word in het drinkwater gedaan voor 1 week ( wel alle dagen verversen hé ;) )
daarna een weekje niet en dan weer terrug een week geven
sinds ik dit doe heb ik geen zieke fretten meer gehad , buiten de insulinoma en bijnier patienten maar dat heeft hier dan weer niets mee te maken
het is vooral een weerstand verbeteraar
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten