vlees

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Tami
Berichten: 38
Lid geworden op: za mei 07, 2005 3:56 pm

Berichtdoor Tami » za jul 25, 2009 1:39 am

Hey,

Ik vrees dat ik op het gebied van vlees geven een absolute leek ben. Mijn vorige fret moest namelijk niets weten van vlees. Hij is spijtig genoeg onlangs overleden en de nieuwe bewoner eet zeer graag vlees: kippenlever, runderlever, kippenhartjes, biefstuk, kwartel, schaap.... Er is tot nu toe nog niets dat hij niet lust. Nu zit ik wel met 1 probleem: ik moet die dingen in vrij grote hoeveelheden tegelijk kopen (400g) en krijgt hij dit dus niet op voor het slecht wordt (het vlees is ook meer een tussendoortje, zijn hoofdvoeding blijft brokken). Nu zit ik er niets mee in om de overschot van de biefstuk zelf op te eten, maar met kippenlever of kippenniertjes zie ik dat echt niet zitten. Ik was eigenlijk van plan om die dingen gewoon in te vriezen, zo kan ik hem elke dag een beetje van alles geven. Nu zat ik met een vrij domme vraag: mag je dat ingevroren vlees na ontdooien nog gewoon rauw geven of moet je het dan koken?

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za jul 25, 2009 7:27 am

Als het volledig ontdooid is geef het gewoon ;) Zorg wel dat het niet te koud meer is... Hier ontdooid het in de ijskast, voor het voederen gaat het nog even in de microgolf oven op 5 a 10 sec en dan laten we dit nog even een 10 a 15 tal min rusten.
:)

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » di jul 28, 2009 1:51 pm

Tamara, het valt bij mij ook al eens voor dat ik een stuk vlees laat ontdooien en het daarna terug invries. Dit is wel een zeldzaamheid. Maar dat is goed voor 1 keer dus een 2de keer laten ontdooien en dan terug invriezen doe ik zeker niet.
Koopt gewoon het vlees vers en vries het in kleine porties van 2 dagen in.

En waar staat die foto van de nieuwe bewoner ;) . Stel hem maar eens voor. Ik heb hem al gezien geloof ik hé. ;)
heeft de deugniet niet de naam Ayko meegekregen?

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » wo jul 29, 2009 12:48 pm

hier heeft de logé de voorbije dagen Wiskas met kip in saus gekregen (van die zakskes) ..
die eet dat supergraag en dat was het enigste dat hij wilde eten, dus ikke al heel content ......

ons fretten en opvangers moeten er alvast niets van hebben :D
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » wo jul 29, 2009 1:14 pm

ons Buffy heeft lang op waltham vlees gestaan
misschien beter voor fretten...
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » wo jul 29, 2009 2:22 pm

Knorry, wat wij het best voederen aan onze deugnietjes is en blijft natuurlijk een eeuwige discussie die hier al meerdere malen aan bod kwam en waar we nooit eensgezindheid zullen over krijgen.
Ik denk dat iedereen hier stilaan weet dat ik mij fretjes buiten hun ferret complete dagelijks rauw vlees (kip en rund) met een BEETJE waltham voeder.
Tot nu toe wil ik daar voor geen geld van de wereld van afstappen want ik vind dat mijn fretjes er goed mee zijn. En ook de pupjes die ik al 2 jaar heb mogen denk ik gezien worden.
Natuurlijk kan men niet zomaar een fretje van de ene dag op de andere laten overschakelen op rauw vlees. Zo bijvoorbeeld ons Kimi. Zij was 4 jaar als ze hier kwam en wat ik ook probeer om haar vlees te doen eten, het lukt niet. Ze neemt 1 stukje en dat was het dan. De waltham uitlikken dat is dan weer geen probleem.
Vorige week kwamen de zusjes Zeya en Ziggy hier aan. Beiden 14 maanden oud. Hadden vroeger wel gekookte kip gekregen maar niet rauw. Wel vanaf de tweede dag dat ze hier waren zijn ze verlekkerd op hun rauwe maaltijd die ze net zoals de andere fretjes al zitten op te wachten tegen dat ik er mee op de trap kom.
Maar eigenlijk zijn we hier weer een beetje aan het afdwalen van de vraag die Tami had natuurlijk.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » do jul 30, 2009 9:58 am

Ik ben ook geen voorstander meer van brokken als hoofdmoot.
En we weten allemaal wanneer de brokvoeding is ontstaan he :P
Maar terug on topic.

Tami, een gouden tip:
koop een vriesbakje voor ijsblokjes te maken en als het gaat voor longdrink ijsblokjes... dit formaat is groter 3 a 4 cm kubusjes.
Nu alle zachte vlees soorten in stukken gekapt, gesnedenen of geknipt en zelfs met been erin kwakt ge op die bakjes, verdeel, duw enz... tot alle boxjes gelijkmatig gevuld zijn.
De bakjes terug in de vriezer tot alles ijs/vleesblokjes zijn geworden even met de handen onderaan opwarmen of warm water gebruiken... er eens goed tegen tikken en.... ge hebt uw verdelingen per dag goed onder controle :)
Tip 2
Koop boterham zakjes = heel dunne plastiek en zo een diepvries zakje toe klever waar ge uw plastiek zakje doortrekt en er is een dun kleefbandje rond getrokken... ik weet niet de juiste benaming.
Dit gebruik ik meer voor de grotere partijen, brokken vlees, peuzel stukjes zoals geknipt gevogelte of klein stukjes wild.
Ik verdeel gewoon 2 porties per zakje = 3 maal kleven en tussen de 2 bandjes doorknippen... (besparing he)
Voor deze gebruik ik als maat een klein tupperware potje :)
Met dit alles kun je perfect uw dag bijvoeding in vlees doseren!
Trouwens die vriesbakjes gebruikte ik ook voor m’n zieke fretten, TF werd zo geweekt tot een papje, preparaat en krachtvoer erbij enz... vriesbakje vullen en... #)
En even een ander topic starten of voeding en Modjes :)

EDIT:

O, ja. Ik vries nooit een 2de maal in ;)


[Gewijzigd door Raven op 2009-07-30 09:59:42]

Etheltryth
Berichten: 130
Lid geworden op: wo mar 25, 2009 9:41 pm

Berichtdoor Etheltryth » do jul 30, 2009 10:07 am

Hallo!

Ik lees precies zo ergens tussen je regels in dat je je vlees altijd vers gaf, en niet na 1x invriezen? Kan dat?
wel, ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij hadden ze diarree als ik ze vlees gaf dat nog nooit was ingevrozen!

@ Raven: ik doe het net hetzelfde als met jou, met het boterhammen zakje. Ik knip de kip in stukken, en steek in en zakje voor 1dag, en neem dat dan 's avonds uit! :)

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » do jul 30, 2009 10:32 am

Hier word zowel vers als ingevroren vlees gegeven ;) Ik heb ooit eens gelezen dat men beter altijd ingevroren vlees gaf... doden van bacteriën?
Van vlees is hun afgang sowieso al platter ;) Maar ik schrijf dat soms ook toe aan te koude voeding... sinds ik op hand lauwe voeding ben overgestapt is hun afgang minder plat... ook niet altijd :?
Maar in combinatie met brokvoeding worden het terug meer vaste strontjes.
Mijn probleem is nu dat de smeerlapjes meer en meer naar vlees gaan overhellen en de brok voeding beginnen te weigeren.
Nu kan ik hen dwingen (lees uithongeren) en dat lukt altijd en duurt gemid. 2 a 3 dagen en het is voorbij... maar ik vind ze nog te jong!

Ps, die zakjes vries ik ook in voor heel de week of langer.
:)

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » do jul 30, 2009 11:12 am

over dat doden van bacteriën:
bij het invriezen van vlees worden niet alle bacteriën "gekilld", er blijven steeds een overschot van bacteriën die in slaaptoestand gaan en perfect jaren zo kunnen blijven verder leven.
Dit komt omdat de dagelijkse huisvriezer niet koud genoeg is. het beste moet je zeker -17° hebben.
Daarom gebruiken ze ook in groothandel vloeibaar stikstofgas om het vriesproces te versnellen en lagere temp. te halen.

Je kan gewoon dagelijks gewoon een stukje van je eigen vlees afsnijden en dat geven he :D (geen varken :P)

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » do jul 30, 2009 12:17 pm

Dit komt omdat de dagelijkse huisvriezer niet koud genoeg is. het beste moet je zeker -17° hebben.


Dan bedoel je toch alleen dat vriezertje in de ijskast? Onze grote staat op - 18° :P
Jaren geleden eens gelezen dat het bepaalde bacteriën dood :)
Dud kwaad kan het zeker niet.


[Gewijzigd door Raven op 2009-07-30 12:20:22]

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » do jul 30, 2009 12:49 pm

Origineel gepost door Raven
Dit komt omdat de dagelijkse huisvriezer niet koud genoeg is. het beste moet je zeker -17° hebben.

Dan bedoel je toch alleen dat vriezertje in de ijskast? Onze grote staat op - 18° :P
Een gewone diepvries gelijk iedereen thuis vriest volgegns mij niet snel genoeg om ineens alles te kunnen doden.
het moet wel -17 -18 zijn , maar niet geleidelijk aan.

maar 'k ga er niet meer woorden aan vuil maken, want ik weet het eigenlijk niet tegoei
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » do jul 30, 2009 2:04 pm

Bij de meeste vriezers van tegenwoordig heb je een snel vriesvak. Normaal staat een vriezer tussen de -18 en -20. En het is wel degelijk zo dat de meest schadelijke bacterien gedood worden bij deze temperatuur.
En dan nog iets ivm dat een 2de keer invriezen. Ik weet wel het één en ander van vlees en kan jullie vertellen, moest je weten hoeveel (vers) vlees je koopt dat reeds eens ingevroren was jullie zouden er van verschieten denk ik. Het mooiste voorbeeld is paardenvlees. Dit komt meestal uit Argentinie en komt ingevroren toe in Europa. Hier ontdooit het dan en wordt verkocht als vers.
Er is veel kontrole op vlees uit ons Belgenlandje maar uit het buiten land wordt het allemaal niet zo nauw genomen.

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » do jul 30, 2009 2:23 pm

snelvriesvak? ik heb ze al dingen zien invriezen op nog geen seconde tijd
das pas snelvriesvak :P

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jul 30, 2009 7:29 pm

Ik steek de dagelijkse portie's gewoon in een stukje keukenfolie. Dit gaat de diepvries in voor de dagen die volgen op het vers geven. Zo kan ik meerdere vleessoorten afwisselen. Het moelijkste is om ze kippenvleugels en kippennek met been te geven. Zelfs door de vleesmolen gehaald lukt het niet zo goed.
Eenmaal goed ontdooid (4u) krijgen ze die portie in de kooi. Ik vries zeker geen tweede keer in. Mocht het dan al ingevroren aankomen in België en ik koop het als vers, vries het in kan dit volgens mij dan geen derde keer meer in de vriezer. Ingevroren kwartel en dergelijke knip ik in 4 stukken. Een deel eten ze dan rauw de rest kook en pluk ik en dit kan dan wel weer de vreizer in.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr jul 31, 2009 10:28 am

Het moelijkste is om ze kippenvleugels en kippennek met been te geven. Zelfs door de vleesmolen gehaald lukt het niet zo goed.


jeanine,

Misschien een tip?
Wij gebruiken de wildschaar of een vleesbijltje... en soms ook de vlees mepper(= hier gewoon een houten hamer) lol
:)

Tami
Berichten: 38
Lid geworden op: za mei 07, 2005 3:56 pm

Berichtdoor Tami » vr jul 31, 2009 3:30 pm

En waar staat die foto van de nieuwe bewoner . Stel hem maar eens voor. Ik heb hem al gezien geloof ik hé.
heeft de deugniet niet de naam Ayko meegekregen?


Ja, hij noemt Ayko en je hebt hem inderdaad al eens gezien, 10 weken lang om precies te zijn :D .
Foto's, tja tot nu toe heb ik enkel foto's van een slapende Ayko. Eens hij wakker is, is hij veel te snel om een foto van te nemen :P .
Ik lees precies zo ergens tussen je regels in dat je je vlees altijd vers gaf, en niet na 1x invriezen? Kan dat?
wel, ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij hadden ze diarree als ik ze vlees gaf dat nog nooit was ingevrozen!
ja, ik gaf vlees altijd vers, maar hier absoluut geen diarree. Nu heb ik wel een aantal stukken vlees vers gekocht, in porties geknipt en dan ingevroren.

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » vr jul 31, 2009 3:49 pm

Ach Tami, slapend zijn ze ook lief hé ;) .
Maar nu zijn we aan het afwijken van het onderwerp hé dus ik ga maar stilletjes zwijgen :)


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten