Beste voeding?

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Beste voeding?

Berichtdoor Thrypa » za mei 15, 2010 2:34 pm

Hey allemaal !

Opnieuw een vraagje van mij :p
Ik vroeg me af welk nu (over het algemeen) de beste voeding is?
Tot voor kort wou ik Totally Ferret nemen (en hopelijk zou het fretje hier mee akoord zijn) maar nu lees ik net over Orijen? Een voeding die zelfs geen graan bevat?

Ik ben echt panisch om mijn toekomstig fretje slechte kwaliteit van voeding te geven (omdat het zo immens belangrijk is!).
Nu ben ik principieel tegen het voederen van levende beestjes (is onfair en de fret heeft het niet nodig) en heb ik ook al slechte dingen gehoort over diepvries muisjes ect (dat ze vergast worden, maar uiteindelijk zitten de muisjes wel vol gas en geef je dat aan je fretsel). Om met BARF te beginnen, voel ik me te onwetend en vind ik het gewoon heel veel werk :p.

Iemand die me een beetje wegwijs helpt in de grote wereld van frettenvoeder? :idea:
Iemand die ervaring heeft met Orijen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Beste voeding?

Berichtdoor nielsvl » za mei 15, 2010 2:39 pm

Het probleem is niet zozeer het gas, het probleem is dat ze in oostbloklanden allerlei rommel krijgen, en die voedingstoffen blijven wel in uw prooi zitten... Als je dus prooi koopt die niet uit zulke kwekerijen komen heb je geen probleem...

Ik kreeg te horen via A3ke dat orijen verandert zou zijn van samenstelling, ben er dan maar mee gestopt... Hier staan ze nu op TF en zupreem...

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Thrypa » za mei 15, 2010 2:43 pm

Ik zie ook net, in Orijen : '15% van fruit en groenten'
Maar aangezien fretten geen fruit en groenten mogen, is dit dus eigenlijk ook slecht voer?

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Beste voeding?

Berichtdoor nielsvl » za mei 15, 2010 2:52 pm

't Is altijd wat afwegen he... In orijen zit in vergelijking met anderen dan weer heel veel dierlijke bestandsdelen, en geen graan.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor jeanine » za mei 15, 2010 4:22 pm

Verdorrie toch,verbinding kwijt en heel het lange verhaal opnieuw. :evil:
Orijen gebruiker. ;)
Milo deed het langer dan een jaar geleden niet goed. Hij had ingetrokken flanken,liep met een hoge rug en vermagerde zienderogen. Bezoek da en onderzoek bloed en stoelgang waren een maat voor niets. Milo kreeg medicatie tegen de krampen en voor een betere vertering van de voeding. De brokjes waren algemeen aangenomen kwaliteits voeding. TF. Eukanuba en de Hill’s kitten en Ferret compleet. Milo bleef sukkelen en ik besloot opzoekingswerk ivm met brokvoeding te doen. Daaruit leerde ik dat bepaalde residuen en combinatie van chemische middelen een nefaste invloed op elkaar hadden. Met het melamine schandaal in het achterhoofd moest ik iets beters vinden. Mijn zoektocht door vele fora’s leverde brok zonder granen op als mogelijke oplossing. Graag had ik de fretten op prooi en barf gekregen. Milo lustte het helemaal niet en Freebee liet op lange termijn prooi en later ook barf liggen. Daar ze geen calcium te kort mogen krijgen is het noodzakelijk om ook rauwe botten te laten eten. Niemand wou er hier van weten. Dus er moest brok bij gegeven worden. Ik bestelde een proefpakket Orijen met de nodige twijfels over de groenten en fruit verhouding .Opzoekingen over de voedingsgewoonten van de bunzing leerde me dat de bunzing in de herfst bessen eet om winterspek aan te kweken. Daar de voeding bunzing het dichts de voeding fret benaderde zag ik er niet zo direct nog een grote bedreiging in. Het is namelijk al verwerkt in de brokjes. De rest van de samenstelling lijkt mij redelijk goed te zijn, veel eiwitten van dierlijke oorsprong en niet afkomstig van plantaardige voeding. Mijn fretten eten nu al bijna een jaar of zelfs iets langer de Orijen zonder problemen. Milo zijn probleem lijkt ook opgelost te zijn nu. Op kattenfora heeft men het ook dikwijls over de voeding van allergische katten. Ook daar lijkt Orijen zijn nut te bewijzen. Bij Milo kan ik zelfs geen snoepje waar graan in verwerkt zit geven. Onmiddellijk zie ik de opgetrokken flanken en hoge rug terug komen. Voor mij duidelijk dat granen hem niet goed bekomen. De vacht van mijn fretten is heel goed en ook van de stoelgang geen klachten. Bij de brokken eten ze ook nog rund en kalfsvlees. Kip verteerd Freebee niet zo goed.
Al bij al moet je opletten bij de verhoudingen van de brok en of je fret het er goed op doet over langere termijn bekeken. Veel is er hier op het forum over te vinden. ;)
Afbeelding

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: Beste voeding?

Berichtdoor HERMELINDIS » za mei 15, 2010 4:55 pm

Orijen dat is kattenvoer toch ?
Of hebben zij ook frettenbrokken ( op hun site vind ik er niets over) ?

Greets hermelindis

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Thrypa » za mei 15, 2010 6:59 pm

Orijen dat is kattenvoer toch ?
Of hebben zij ook frettenbrokken ( op hun site vind ik er niets over) ?

Greets hermelindis
Ja het is kattenvoeding :) Als kattenvoeding van zeer goede kwaliteit is en veeeeel vlees bevat, voornamelijk kittenvoeding dan is het meestal geschikt voor de fret :)

@jeanine , ik denk dat ik jouw recentie op zooplus heb gelezen :D
Ik vind het zo moeilijk om een goede brok te kiezen :p ik wil echt het beste geven en er is veel om op te letten.
Ik ben blij dat jij er zulke goede ervaring mee hebt!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Beste voeding?

Berichtdoor nielsvl » za mei 15, 2010 7:00 pm

Nog toevoegen, bvb enkel Hills kitten geven is vaak niet voldoende voor een fret...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor jeanine » za mei 15, 2010 8:17 pm

@jeanine , ik denk dat ik jouw recentie op zooplus heb gelezen :D
Klopt, als ik tevreden ben mag het ook gezegd zijn idem ontevreden zijn. ;) Ook hoop ik dat toevallige fretteneigenaars die minder geschikte kattenvoeding geven zo overschakelen op beter ;) Ik gebruik wel niet deze met vis maar de andere zak.
Ik ken nog mensen die de Orijen zijn beginnen geven en er tevreden over zijn. Nog steeds goede repliek op frettenfora, iets minder over de Zupreem nu dan toen ik op zoek was naar andere voeding.
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Thrypa » wo mei 26, 2010 10:31 pm

Ik zag op de beurs dat Aveve ook frettenvoeding heeft namelijk Optima + maar op hun site vind ik niets van samenstelling?
Weet iemand hier iets meer over?

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Angelke » wo mei 26, 2010 10:36 pm

Aveve heeft over het algemeen slecht voer ;)
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Beste voeding?

Berichtdoor nielsvl » wo mei 26, 2010 10:41 pm

Zou er ook niet voor kiezen..

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Thrypa » wo mei 26, 2010 10:43 pm

Oke dat weet ik dan ook weeral :D

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Re: Beste voeding?

Berichtdoor stevenn » wo mei 26, 2010 10:45 pm

totaly ferret en ferret compleet hier ;)

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Angelke » wo mei 26, 2010 10:46 pm

hier ferret complete met ferret pro soms wat totally tussen
En bij volgende bestelling eens orijen bij :$
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Thrypa » wo mei 26, 2010 10:53 pm

Angelke, ik denk ook aan Orijen.

Op een ander forum lees ik eigenlijk geen goede dingen meer over Totally Ferret sinds ze van samenstelling/fabriek zijn veranderd?
Ik wou eerst wel Totally Ferret geven eigenlijk.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Angelke » wo mei 26, 2010 11:48 pm

Er wordt nog steeds aangeraden om verschillende brokken te mengen met elkaar.... dit voor als de samenstelling, smaak, vorm zou veranderen
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Re: Beste voeding?

Berichtdoor _K8_ » do mei 27, 2010 1:26 am

Ik geef een mix van ferret complete, ferret pro, hills kitten en royal canin babycat 34 of royal canin kitten 36 en ben er heel content van.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Raven » zo mei 30, 2010 9:55 am

Mijn antwoord is simpel... rauw/prooi... dus mijn eigen gemaakte prooidieren model “BARF“ of beter gezegd “NRV“
@ jeanine,
waar vind ge die Orijen?
Hills Kitten vliegt eruit, dus ik heb een 2de voer terug nodig om TF aan te vullen... Orijen lijkt me wel wat :D

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor a3ke » zo mei 30, 2010 10:17 am

zooplus .nl .be of .de raven

maar let wel op , samenstelling is ook weer veranderd in de slechte zin , 1 van de hoofdbestanddelen is zetmaal van aardappelen geworden :(

kwalitatief dus slechter geworden
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Thrypa » zo mei 30, 2010 10:52 am

@ Raven, zijn dingen als all ******, carnibest,.. Voldoende? Of moet ik dan zelf papjes gaan maken?
En idd orijen vind je heel gemakkelijk op zooplus :)

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Raven » zo mei 30, 2010 1:20 pm


Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor jeanine » zo mei 30, 2010 6:35 pm

Die aardappelen zaten er vroeger ook al in, nu staat het wel op de zak met aardappel. Vlees( dierlijke eiwitten) blijft toch nog altijd het grootste bestanddeel van Orijen. Geen kleur of bewaarmiddelen in. Brokken maken zonder bindmiddel (bloem van granen of ander plantaardig zetmeel zoals aardappel) is tot op heden nog niet te vinden.
http://www.orijen.nl/ac/ alle info over deze brok. Filmpje is het bekijken waard ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Raven » zo mei 30, 2010 7:04 pm

Die aardappelen zaten er vroeger ook al in, nu staat het wel op de zak met aardappel.
Dus als ik het goed begrijp, die aardappelen zaten er vroeger er ook in maar nu worden ze maar eerst vermeld op de zak?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor jeanine » zo mei 30, 2010 7:48 pm

Zo herinner ik het mij toch nog, heb de samenstelling er niet van bewaard om te vergelijken met nu. Nu staat op de reclame met aardappel en vroeger enkel in de lijst met ingredienten :euh:
Ik hou enkel de laatste verpakking ivm met het lotnr in geval van problemen. Wat ik telkens doe is, als er een verpakking open gedaan word is alles opnieuw vacuum verpakken in kleine hoeveelheden tot gebruik.Of verpakking delen met iemand. Zo blijven de brokjes langer vers.
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten