vraagje

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

vraagje

Berichtdoor sah » wo okt 06, 2010 11:24 pm

Hallo,
Toen Bazul erg ziek was en niets meer wou eten heb ik hem een paar keer bio-rundsgehakt voorgeschoteld, volgens de da was dat in deze situatie zeker ok. Maar mijn 2 andere fretjes, of toch althans eentje, eten dit blijkbaar ook graag. Nu is het zo dat zij voornamelijk brokjes eten en in het weekend (dan ben ik in de buurt en kan ik beter zien was er met het eten gebeurd) geef ik hen normaal ook een vleesje, niet alles wordt even lekker opgegeten, ik heb al vele zaken geprobeerd en ze zijn ook te oud om echt nieuwe zaken aan te leren, kippenfillet is ok, niertjes ook maar daar hebben ze soms dan diarree van, hartjes enzo willen ze niet, ook kippenbilletjes willen ze niet. Maar, dus dat rundsgehakt, mag ik hen dit nog af en toe geven? Ik ben bang dat het te mals is en dus niet goed voor de tandjes (ivm tandsteen enz) maar als zij dit 1 maal in de week krijgen, kan het dan kwaad? Misschien afgewisseld met kipfillet, dus dat is dan nog 1 maal om de 2 weken? Ik vind het zelf zoiets als dat wij koffiekoeken eten op zondagochtend, misschien niet het beste, maar wel ok als je dat niet elke dag doet? Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: vraagje

Berichtdoor Margiet » wo okt 06, 2010 11:51 pm

Als je het niet als hoofdvoeding geeft, zal het zelfs voor de tandjes geen kwaad kunnen hoor, als het dat dan al zou doen. Voor oudere fretjes met tandproblemen is het zelfs veel beter dan altijd die Waltham, denk ik, daar zitten teveel suikers in, hé.

Rundsgehakt lusten er hier ook een paar, ze krijgen het nu wel alleen als ik het voor ons in huis haal, maar zolang ze hun brokken nog eten, kan dat volgens mij als traktatie zeker geen kwaad.

Laat het hen smaken!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: vraagje

Berichtdoor jeanine » do okt 07, 2010 8:32 am

Sah, wel even kijken of het niet gekruid is.Zo ja, schrappen van het menu en vervangen door een goedkoop(gepeld) biefstukje of kraai van het rund. Bijna alle vlees behalve varken kan gegeven worden als er geen kruiden aan te pas komen. Om die oudere tandjes zou ik mij geen zorgen meer maken ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: vraagje

Berichtdoor Raven » do okt 07, 2010 9:03 am

Hallo,
kippenfillet is ok, niertjes ook maar daar hebben ze soms dan diarree van, hartjes enzo willen ze niet
Sah,

Het is normaal dat ze van niertjes platter af gaan of diarree krijgen... Dat is orgaanvlees, dus niet zo vast van structuur als kip, runds, lam etc.
Orgaanvlees mag maar 10 a 15 % van hun totale voeding bevatten... dus als ze de volle lading krijgen = plat. ;) Dito voor lever, hartjes enz... he :rol:
Zacht vlees zoals gehakt als tussendoortje kan zeker geen kwaad zolang het maar niet de hoofdmenu word :domhoog: zoals Margit al aanhaalde!
Maar Jeanine heeft ook een punt, gehakt word soms als je het zelf niet maakt gekruid of behandeld bij de beenhouwer! Ook al is het bio. Dus opletten.
:D

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: vraagje

Berichtdoor Margiet » do okt 07, 2010 2:18 pm

Ja sorry, aan dat "gekruid" had ik niet gedacht. Runds kruiden ze hier nu echt nooit, tenzij je het echt vraagt bij de slager.

Wordt meestal speciaal zo gelaten voor oudere mensen en mensen die aan een zoutloos dieet gebonden zijn, vond het dus ook logisch dat dat niet gekruid was. Is dus blijkbaar niet overal zo :( ....
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: vraagje

Berichtdoor sah » vr okt 08, 2010 12:23 am

Hoi, de bio-versie is puur gemalen biefstuk, zeker niet gekruid, daar let ik wel op, dit heb ik hen nooit gegeven! Aangezien ik zelf vegetarier ben zolang ik me kan herinneren, kijk ik altijd heel erg goed na op de verpakkingen van vleesjes voor hen om te zien wat er in zit (alles ivm vlees is onbekend voor mij) dus dat is echt geen probleem, enkel ik dacht dat zachte voeding tandsteen veroorzaakte....en zo verdere problemen. Morgen is het weer vrijdag en dan koop ik de weekend-versnapering ik ga toch maar veilig voor onze kipfillet, dat lusten ze ook en dan kan ik nog wat afwachten ivm jullie opmerkingen.
Alvast bedankt voor de reacties! :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: vraagje

Berichtdoor jeanine » vr okt 08, 2010 8:58 am

Als het zonder kruiden is zie ik geen enkel probleem om het te geven. Mensen die carnibest geven is ook gemalen vlees, wel met de botjes er gemalen bij. Als je iets voor die tandjes zou willen doen moeten ze kluiven aan vlees met bot aan. Op de leeftijd van jou fetjes en met de brok als hoofdvoeding zou ik me nergens zorgen over maken. Geef hen wat ze graag eten en wissel soms eens af, kan nooit kwaad als extraatje.
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: vraagje

Berichtdoor sah » vr okt 08, 2010 7:10 pm

Nja, de kip wordt door wasabi ook wel gesmaakt, en nu moet zij dus in haar eentje een hele fillet opeten!
(Pilou eet enkel brokjes denk ik, tenzij ze s'nachts stiekem ook meesnoept)
Energie heeft Wasabi echt ook nog genoeg, want nu Bazul er niet meer is, moet ik de andere fret zijn (die 2 speelden altijd samen) en ik heb ondertussen ook al mn kilometertjes op mn knieen mogen afleggen (ik denk dan altijd aan jou en Thirza) :D
PS, er scheelt echt niets met Pilou hoor, het is gewoon een fretje van bijna 7 jaar dat zich ook zo gedraagt en wat minder intensief speelt, terwijl Wasabi zich niet naar haar leeftijd gedraagt...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: vraagje

Berichtdoor jeanine » vr okt 08, 2010 7:15 pm

kilometertjes op mn knieen mogen afleggen
:rol: Na langere tijd kan je aan de Dr. uitleggen hoe je aan die kniepijn gekomen bent, wij zijn niet gemaakt om op de knieën rond te kruipen :p Maar wat moet je er anders mee doen om ze bezig te houden ? Na een goede 5 minuten spelen ben ik al buiten adem :do:
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten