Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Lies_B
Berichten: 0
Lid geworden op: zo mar 13, 2011 1:36 am
Locatie: Haaltert

Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor Lies_B » ma mar 14, 2011 10:04 am

Hallo

Ik vraag me af wat je het beste kan geven aan een fret van eten. Ik hoor overal verschillende meningen; van vrienden die fretten hebben of gehad hebben, van dierenartsen etc... Wat ik bv hoor is dat je een fret best katteneten kunt geven omdat dit gevarieerd is (zowel droge als natte voeding). Langs de andere kant hoor ik dan weer dat je best opteert voor eten, specifiek voor fretten maar dan enkel van bepaalde merken.

Ze vertellen mij bv ook dat je een fret niet mee van tafel moogt laten eten omdat niet alles goed is. Mag je bv klaargemaakt vlees of kip aan je fret geven? Want van rauw vlees geven hoor ik dan weer dat ze daar aggressief van kunnen worden.

Alvast bedankt.
You only have one life... Live it!

Ace: mijn schatje

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor nielsvl » ma mar 14, 2011 10:39 am

Lees dit eens door ;)

http://www.defrettenark.be/htmlsite/voeding.htm


Voeding is inderdaad speciaal voor fretten. Ofwel vlees (GEEN varkensvlees!) ofwel brokken op basis van genoeg vlees (Geen gewone kattenvoeding, bevat teveel plantaardige bestandsdelen). Je kan bvb wel hoogwaardige kattenvoeding mengen met frettenbrokken ofzo.

Fretten worden helemaal niet agressief van rauw vlees, dat is een fabeltje :) Als je toch iets gekookt geeft, geen extra kruiding aan toevoegen en geen gekookte kippenbotten geven (die splinteren).

Lies_B
Berichten: 0
Lid geworden op: zo mar 13, 2011 1:36 am
Locatie: Haaltert

Re: Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor Lies_B » ma mar 14, 2011 11:13 am

Is er dan bv een merk van frettenvoeding dat ik best zou kopen (waar er zo goed als alles wat hij nodig heeft in zit)? Want ik hoor van sommige merken dat wel goed zijn en van andere dat ze niet goed zijn...
You only have one life... Live it!

Ace: mijn schatje

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor Margiet » ma mar 14, 2011 12:53 pm

Wij adviseren, in overleg met de Da's, Totally Ferret Active (de blauwe zakken) vanaf de leeftijd van jouw kapoen. Ook Zupreem is een heel hoogwaardige voeding, enkel moeilijk te vinden (groene zakken).

Wat kattenbrokken (vb Hill's kitten KIP) is goed om op te vangen wat er al te weinig zou zitten in de TF.

Een brok bestaat nu eenmaal uit vanalles, maar ook uit granen om ze gebonden te krijgen, wat niet zo geweldig is voor een fret. De "schade" die ze hiervan kunnen ondervinden zou aanzienlijk kleiner zijn bij het merk "Orijen", ook de kattenvoeding dan, maar ik geef die zelf niet, Jeanine of Davy (a3ke) kunnen je daar meer over vertellen.

De meesten van ons geven meer dan 1 voeding samen, hier is dat voor de hele meute Totally Ferret met Ferret Compleet (de grijze dozen/zakken - niet de groen/paarse). We geven ook rauw vlees bij (kippenhartjes, soms konijn, soms kuikentjes) maar hun dagelijkse benodigdheden halen ze hier dus vnl uit die 2 brokken. De zwangere moeren en de pups krijgen dan weer TF Junior, daar zitten wat extra vetten en "groeistoffen" in, dat kunnen die kleintjes en hun mama's goed gebruiken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor Arisa » di mar 15, 2011 10:28 am

Momenteel geef ik de Totally Ferret brokken gemengd met Hill's kitten kip brokken. Voorlopig krijgt ze af en toe wat rauwe kip.
Van rauw vlees worden ze absoluut niet agressief hoor.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor jeanine » di mar 15, 2011 4:18 pm

Ik heb zo wat alle mogelijke soorten van voeding aan de fretten gegeven. Kittenbrokken van Hill's en Royal Canin, TF, Ferret complete van Verzele Laga.
Vlees en prooidieren kregen ze ook te eten. Mijn Milo bleek een allergie aan granen te hebben, dus alle brokvoeding die ik gaf was niet meer geschikt. Enkel op rauw vlees houden was ook geen optie omdat ze het niet opaten als er gemalen bot in verwerkt was. De enige die prooi echt at was Freebee, helaas na een tijd moeten vaststellen dat ze er een slijmerige diarree aan overhield en de prooi ook liet liggen op termijn. Nu staan alle fretten hier op de Orijen kattenvoeding, Milo heeft daar geen problemen mee om te verteren. Snoep en dergelijke zijn hier ook niet in huis.
Af en toe krijgen ze een stuk gekookt vlees bij, ik kook dit om Freebee haar buikje wat te sparen. Zij heeft wekelijks een dag problemen met slijmerige diarree en braakneigingen waar we de oorzaak niet van vinden. Wat betreft keuken restjes en zo, niet geven. De darmen liggen vlug overhoop en sommige zaken kunnen in die kleine darmen blijven zitten. Daar een fret dergelijke voeding niet verteerd is de kans er dan ook dat het beestje ziek wordt en een spoedoperatie mag ondergaan.
Wat ik hier nu vaststel na ongeveer 2 jaar Orijen te geven is dat de fretten regelmatig urine likken nu. Niet bij gebrek aan vers drinkwater, of er een verband is weet ik niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor Arisa » di mar 15, 2011 5:33 pm

Ik zag dat ze hier http://www.dehuisdiersuper.be/products/ ... %20Zupreem Zupreem verkopen maar heb geen ervaring met die website

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor nielsvl » di mar 15, 2011 6:09 pm

Heb daar al 2x besteld, nooit problemen. Snelle verzending en eigenlijk echt niet veel geld :)

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor Bientje » di mar 15, 2011 7:20 pm

Heb daar ook al besteld en inderdaad geen problemen! :domhoog:

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor Thrypa » di mar 15, 2011 7:57 pm

Ik gaf enkel Totally Ferret, maar meng nu meer met Orijen.
Heeft niet echt een specifieke reden, maar ik weet dat beide volwaardige brokvoeding zijn voor fretten dus ja ^^

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor jeanine » di mar 15, 2011 8:30 pm

Thrypa, mocht je het drinken van urine vaststellen laat je dit dan weten?
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Wat is nu eigenlijk de beste voeding voor een fret?

Berichtdoor Thrypa » di mar 15, 2011 10:05 pm

Thrypa, mocht je het drinken van urine vaststellen laat je dit dan weten?
Ja zeker :) Tot nu toe nog niet opgemerkt, heb de indruk dat Tux normaal drinkt en plast :D

Maar dit urine drinken, hoe is dat dan? Likken ze dan aan hun bakkorrels?


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten