raar vraagje

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
olivierringoot
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 8:22 pm

raar vraagje

Berichtdoor olivierringoot » ma apr 09, 2012 8:38 pm

de vorige eigenaar gebruikte men fretje enkel voor te jagen

nu de eerste dag met handschoen pakken bang voor bijten
maar bleek dat ze heel aardig was enkele dagen dan met hand gepakt 15 min tot 30 min uit haar kotje wat laten rondrennen in de (lege)voloire en wat aaien

nu kreeg ik van iemand een lisje om haar aan te doen dus deed ik dit gisteren aan en liet ik haar erme rond lopen
zotte pasjes en sprongen en na 2 min was het uit dus dacht ik nog eens proberen maar toen ik haar oppakte was ze boos altijd maar bijten en heel hard dus op proberen pakken wat niet makkeliujk was en eens op snoetje blazen en NEE
maar ze werd agressiever en dus in kotje gezet

nu vandaag zat ze weer klaar los gelaten en ze was weer braaf
wat wrijven en op me armen laten lopen plots springt ze over men arm en ze valt begint ze te springen en te grommen(raar geluidjes te maken ) en in de lucht te bijten en haar verstoppen dus ik wil haar pakken en springt ze al bijtend rond men benen en naar men armen en zachte beetjes in men handen

is dit dslecht gedrag wat moet ik eventueel doen of is ze me aan het testen

alvast bedankt voor reakties

Gebruikersavatar
Furby&Barry
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 8:37 pm

Re: raar vraagje

Berichtdoor Furby&Barry » ma apr 09, 2012 9:13 pm

Hoe ik het begijp, doet ze haar war dance.
Dit is normaal gedrag voor fretten.
Hilarisch om te zien, eens je snapt wat ze doen.
Gewoon laten uitrazen en genieten.

Als je meer wil weten, op youtube kan je "war dance fretten" ingeven en zie je enkele exemplaren :-)
Groetjes
Tom, Karen, Barry, Luna, Herbie, Bubu & windekindjes Miguel & Bruja!
♥Caramel & Furby♥

olivierringoot
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 8:22 pm

Re: raar vraagje

Berichtdoor olivierringoot » ma apr 09, 2012 9:41 pm

dus het bijten in de handen is dan ook normaal? moet je dit dan bestraffen?
Hoe ik het begijp, doet ze haar war dance.
Dit is normaal gedrag voor fretten.
Hilarisch om te zien, eens je snapt wat ze doen.
Gewoon laten uitrazen en genieten.

Als je meer wil weten, op youtube kan je "war dance fretten" ingeven en zie je enkele exemplaren :-)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: raar vraagje

Berichtdoor jeanine » ma apr 09, 2012 10:22 pm

Mijn Tootsie heeft me geleerd wat wardancen was.Verdorie dat ventje begon ineens rond te springen, achteruit te lopen met opengesperde bek, kwam op me toe en hap een blauwe plek als gevolg. Ik kreeg er zo waar schrik van telkens hij zo aanviel. :shock: Gebeld naar de opvang en daar mijn verhaal gedaan. :s Aan de andere zijde een schaterlach en daarna de uitleg van de wardance gekregen. Nu zat ik nog met het te hard bijten in mijn been. Telkens hij het zot kreeg nam ik een kattenhengeltje en begon met hem mee te spelen. Als er een aanval op het been kwam begon ik heel luid te roepen van Tootsie neen, het hengeltje kwam dan ook goed van pas om hem daar mee af te leiden. Na enkele keren beet hij niet meer of beter gezegd niet te hard meer. Jij bepaalt de grens tot waar je het speelbijten toe wil laten. Van sommigen mag het helemaal niet van anderen kan een speelse beet weer wel. Is het naar je mening te hard dan straf je in beperkte mate en aangepast aan het diertje. De eerste periode proberen ze altijd hoe ver ze kunnen en mogen gaan, ook in het spel. Wat het straffen betreft, elke fret reageert anders. Sommigen vinden blazen al een straf en anderen reageren er niet op. Je moet een methode dan ook enkele keren herhalen om te zien of het nut heeft. Verander niet elke dag van methode en blijf aangeven wat mag en niet. Jij en je fret moeten elkaar leren verstaan.
Het is in elk geval al een goed teken dat je fretje je uitdaagt om te spelen :domhoog: Dat grommen zoals je dit noemt is het mokken van een fret. Dit doen ze bij positieve en negatieve ervaringen. Na een tijdje kan je het verschil best merken, het opgewonden over iets zijn of plezier hebben. Bij plezier is het mok mok mok en bij negatieve opwinding is het veel sneller en iets hoger van toon.
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: raar vraagje

Berichtdoor JajaChu » di apr 10, 2012 9:37 am

Voor het overgrote deel van jouw post ga ik helemaal mee met de mening die hierboven al geschreven werd maar op één punt herken ik niet het speelbijten...
nu kreeg ik van iemand een lisje om haar aan te doen dus deed ik dit gisteren aan en liet ik haar erme rond lopen
zotte pasjes en sprongen en na 2 min was het uit dus dacht ik nog eens proberen maar toen ik haar oppakte was ze boos altijd maar bijten en heel hard dus op proberen pakken wat niet makkeliujk was en eens op snoetje blazen en NEE
maar ze werd agressiever en dus in kotje gezet
Ik herken hier meer het bijten uit frustratie omdat ze het tuigje opnieuw aan moest. Waarschijnlijk was het tuigje te los waardoor ze eruit kan of het is een tuigje waar ze gewoon altijd uit zal kunnen blijven breken.
Als jouw fretje effectief gejaagd heeft merkte ikzelf toch een aantal verschillen op... Ikzelf heb Moseby ook geadopteerd als waarschijnlijk gedumpte jaagfret. Bij adoptie werd ik gewaarschuwd dat je je vinger niet door de taille mag steken want dat hij hem dan vastgrijpt en dat hij wel eens een likje geeft maar je moet opletten want dat heel snel over gaat naar een knoep.
Daar ter plaatse had hij heel weinig aandacht voor ons, hij wou veel liever gewoon weer op die tafel lopen. We besloten toen om hem gewoon met de andere fretten in de carrier te steken zodat hij toch verplicht was om daarmee geconfronteerd te worden en aangezien dat goed verliep namen we hem mee.
Eenmaal thuis merkten we bij het inrichten van de kooi dat eerste bijten al, hij jaagde achter de handen die de kooi wouden inrichten... Hij jaagde achter de handen die de kooi wouden verplaatsen en likjes gaf hij helemaal niet maar hij beet ook niet als we hem in onze handen hadden.
Dat jagen hebben we afgeleerd door hem telkens zijn naam en fooi te zeggen en een tikje te geven als hij kwam jagen. Vanaf het begin wou ik ook dat ik mijn vingers toch door de traille kon steken dus vinger door de traille en met andere hand klaar staan om de deur open te doen en indien nodig te corrigeren. Maar ik ben het gewoon om met honden te werken en heb dus helemaal geen twijfels ookal bestaat de kans om gebeten te worden. Shana idem. En eigenlijk verliep dat veel vlotter dan gedacht, doordat wij helemaal niet twijfelden brachten we hem aan het twijfelen en voordat hij zich kon bedenken was daar al een beloning. Daardoor ging hij die vinger door die traille als positief zijn. En de ultieme test was op afgelopen B&B... Meer dan één iemand die met zijn vinger door de traille eens de fretten wou wrijven. Ik stond klaar om eventueel te reageren want ik weet dat vreemde mensen een verschil kan maken maar hij ging braaf ruiken, herkende de geur niet, dus keerde zich om en ging maar weer in de hangmat liggen.
Hij is ook een bijzonder goede ontsnapper uit tuigen en dat heeft uiteindelijk geduurd tot we over gingen naar deze tuigjes:
Afbeelding
Dat is het enige waar hij zich niet uit wringt...
En dan is het de uitdaging om veel te oefenen met aan en uit doen en te belonen met iets wat ze erg lekker vind zodat dat tuigje aan en uit doen gewoon als leuk ervaren wordt.
Bij elke nieuwe fret die je in huis hebt geldt dit eigenlijk, heel veel mee handelen, binnenste buiten keren,... en alles wat goed gaat positief bekrachtigen!
Moseby is nog steeds een fret die enkel kan ontspannen in de handen die hij kent maar hij jaagt helemaal niet meer, geeft ons likjes met hopen, en is vooral onze zotte Moser die we niet zouden kunen missen. Hij is de kleinste van ons trio maar zeker weten de sterkte, toen de andere twee nog als irritante pups te keer gingen legde hij hun zonder enig probleem op hun rug en wist zonder veel correct alleen al met zijn manier van doen aan te geven dat het genoeg was.
Wat hij altijd blijft is een fret die alle ontsnappingsroutes weet uit te vissen en hij kan heel veel hebben maar als hij corrigeert is het enorm fel.
Ik was zelf eigenlijk nog niet zo hard vertrouwd met fretten toen ik hem adopteerde maar als ik hem nu vergelijk met vele andere dan is hij toch iets anders van bouw en vooral bijzonder sterk. Vandaar ben ik ook heel benieuwd naar foto's van de jouwe.
Afbeelding

olivierringoot
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 8:22 pm

Re: raar vraagje

Berichtdoor olivierringoot » di apr 10, 2012 8:47 pm

ik heb haar al enkele malen bezig gezien vroeger bij het jagen en ze doet haar werk vrij goed de vorige eigenaar verschiet er zelf van dat ze zo braaf is nu allesinds wil ik haar ook wel nog gebruiken voor fretteren(met vogels)
ben nu bezig aan een oud konijnenhok om te bouwen tot haar paradeisje :d

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: raar vraagje

Berichtdoor Buda » wo mei 02, 2012 7:29 pm

hehe precies een herhaling van buda, wardance met wild bijten :p
in het begin had hij nog onderscheid tussen speelbijten en hard bijten.
Nu wil ik gewoon dat hij niet bijt.
Als hij dan toch een beet geeft, is het foei en krijg ik direct zoentjes, de rest van de avond bestaat 'bijten' dan nog gewoon uit zijn tanden 'over' mijn vingers zetten, alsof hij er losjes tussenpast en dan doet hij zen toet weer open. (nog steeds gevolgd door een likje of 3) :wub: :wub: :wub:
Kleine bandieten. :king:
Is gewoon hun sterke karakterke en koppig willetje doordrijven :D kan ook zijn dat ze wandelen totaal niet ziet zitten natuurlijk, zou haar het bandje iets steviger aandoen en zodra ze erin zit, haar buiten (op een koer ofzo wel) laten rondsnuffelen, zo associeert ze het ermee.
Buda kijkt hier intussen al niet meer naar, in't begin was hij er ook niet gek op, was onder andere door het belletje, dat irriteert hem blijkbaar verschrikkelijk xd
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Google [Bot] en 30 gasten