zindelijkheid probleem

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
losbandoleros
Berichten: 0
Lid geworden op: ma nov 04, 2013 1:50 pm

zindelijkheid probleem

Berichtdoor losbandoleros » ma nov 04, 2013 2:15 pm

Hallo,
We hebben voor het eerst een fretje en zitten met nog wat vragen.
Cholo is nu 4 maanden en we hebben hem bij een boer gehaald waar hij met zijn broers in 1 kooi zat. Zonder poepbak of iets gelijkaardigs.
Ze mochten dus overal poepen enz. .

De allereerste keer dat hij in zijn kooi kwam, poepte hij in zijn bak, maar sindsdien is dit nooit meer gebeurt.
Hij word wakker en gaat dan meteen poepen, dus we proberen dan klaar te staan om hem in zijn bakje te zetten.
Maar telkens hij zich klaarzet en wij hem oppakken, stopt hij gewoon met zijn ding te doen. Hij staat dan in zijn bakje maar er gebeurt niets.
Cholo probeert dan weg te vluchten en gaat dan toch zijn ding doen in een of andere hoek.

De eerste dagen kakte hij steeds in dezelfde hoek, dus hebben we de bak naar daar verhuist. Maar nu gaat hij dus weeeeeer in de andere hoek. :staar:
Zijn poepbakje hangt vast met touw, zodat hij het niet kan verhuizen. We gebruiken zo van die houtstokjes als vulling.
We hebben net een nieuw bakje gekocht (een grotere, hogere en vierkante), aangezien de vorige zo'n driehoekig was en ik gelezen had op de site dat deze niet zo praktisch zijn.

Hij plast en kakt soms zelfs op het hoogste platform omdat hij dan niet naar beneden hoeft te gaan. (platform is naast zijn hangmatje waar hij in slaapt)
We hebben hem dus nog niet kunnen belonen en weten niet meer hoe we dit moeten aanpakken. Er is in deze twee weken gewoon geen verbetering.

Heeft er iemand misschien tips/advies over een andere aanpak om het hem aan te leren?

Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: zindelijkheid probleem

Berichtdoor jeanine » ma nov 04, 2013 5:04 pm

Ik veronderstel dat je het fretje nog niet lang hebt.
Je fretje heeft nooit geleerd waar het wel kon, kende niet eens een bakje. Het grotere bakje is al een poging in de goede richting. De bakvulling kan hem ook niet bevallen, kent het helemaal niet. Ik zweer bij de Yesterday's News na vele soorten in gebruik gehad te hebben.
Het volgende drolletje dat je vindt schep je in het bakje en laat het daar liggen. De kooi kuis je telkens heel goed uit, het bakje niet te proper houden en niets van producten in gebruiken. Je laat na het leegmaken telkens een drolletje liggen tot hij het wel leert. Zo kan hij het neusje leren volgen naar waar het wel hoort. Eten op de plaats leggen waar hij het niet mag deponeren. Een niet te grote ruimte hem laten, zo dat hij in het bakje moet of in zijn vuil komt te liggen. Als hij de truk op heeft kan je hem meer ruimte geven. Een fret is vrij zindelijk en maakt zijn nest niet vuil als hij gezond en wel is. Het laten castreren helpt ook al om minder geneigd te zijn urine sporen uit te zetten. Als je het vol kan houden om hem telkens op de bak te zetten als hij hoog nodig moet en kunt belonen dan werkt dit ook vrij snel. Mijn oude dametjes gingen om de haverklap in het bakje zitten om een snoepje te krijgen, met en zonder behoeften te doen. :lol: Een ongelukje af en toe hoort er wel bij. ;)
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: zindelijkheid probleem

Berichtdoor jonalies » di nov 05, 2013 5:42 am

Ik had ook dit probleem bij mijn eerste fretje en heb toen ook de raad van Jeanine opgevolgd ,ben Yesterdays News gaan gebruiken en stilaan ging het beter en heb dat een jaartje gebruikt ! Inmiddels ben ik overgestapt naar "strokorrel' van Aveve .Naar mijn gevoel beter selectief proper te maken !

losbandoleros
Berichten: 0
Lid geworden op: ma nov 04, 2013 1:50 pm

Re: zindelijkheid probleem

Berichtdoor losbandoleros » wo nov 06, 2013 2:10 pm

Ik kan met blijdschap melden dat de nieuwe poepbak heeft gewerkt ! :D
We hebben zijn eten naar dat ene platform verhuisd en dan de nieuwe bak geïnstalleerd, waar hij meteen gebruik van maakte.
Zelfs 's nachts is hij in zijn bak gegaan. Tot nu toe loopt het dus prima!
Bedankt voor de hulp, we zijn supertrots op onze kleine man ! :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: zindelijkheid probleem

Berichtdoor jeanine » wo nov 06, 2013 5:22 pm

Met geduld en de juiste middelen komt dat goed. ;)
Ze leren wel naar eigen goeddunken. Dom zijn ze zeker niet, maar als baasje moet je tijd van wachten hebben. Behalve als het om deugnieterij gaat, supersnel zijn ze dan. :lol:
Afbeelding

losbandoleros
Berichten: 0
Lid geworden op: ma nov 04, 2013 1:50 pm

Re: zindelijkheid probleem

Berichtdoor losbandoleros » zo jan 19, 2014 8:53 pm

We hebben het wat tijd gegeven en moet zeggen dat hij het super doet ! Enkel als hij buiten is, gebeurt er wel eens een ongelukje maar dat is normaal he ;)
Het enigste waar ik me nu nog vragen bij stel, is dat hij sinds een paar weken overal mini-pisjes achterlaat.. Hij loopt zo heel de kamer rond en laat overal wel een paar druppels, en zeker op voorwerpen !
Dit is waarsschijnlijk normaal ofniet? Zoja, valt er iets aan te doen?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: zindelijkheid probleem

Berichtdoor jeanine » ma jan 20, 2014 7:18 am

Kan het zijn dat hij markeert? De niet gecastreerde rammen doen dit vaak, na castratie veel minder tot niet meer.
Afbeelding

losbandoleros
Berichten: 0
Lid geworden op: ma nov 04, 2013 1:50 pm

Re: zindelijkheid probleem

Berichtdoor losbandoleros » di jan 21, 2014 10:37 pm

Jep, dat dachten we dus ook. We twijfelden er eerst nog over om hem te laten castreren ofniet, maar het moet wel zo :s


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten