Agressief fretje

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » do feb 01, 2007 11:08 pm

Ik zit met een probleem, en ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.
Vorige week heb ik van iemand een fretje (moertje) overgekocht van iemand die haar niet meer wou.
De fret komt bij me aan, wat zie ik: duidelijk niet verzorgt, lange nagels, tanden zijn te lang (waarschijnlijk door geen degelijke voeding)
ik neem haar vast, alles ging, tot ze me handen in het vizier krijgt. En dan bijt ze, zo verschrikkelijk hard, echt niet om te spelen (tot bloedens toe), mijn mannelijk fretje heeft zelfs nooit zo hard gebeten.
Ze is dus zeer vals, bijt elke keer ik mijn handen in de kooi steek, met handschoenen aan bijt ze me niet, maar als ze blote handen ziet, loopt het mis.
Wat kan ik hier nu aan doen?
Veel geduld hebben is al een begin, maar kan ik er nog iets anders aandoen? Ze is nog niet gesterriliseerd, zou dit al veel helpen? ik ga haar wel laten steriliseren hoor.
Alvast bedankt
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr feb 02, 2007 4:18 am

Hallo Vanessa, eerst en vooral een hartelijke welkom, het is altijd fijn als er nieuwe mensen de weg naar ons forum en onze vereniging vinden. We zijn een groep grote frettenvrienden samen, de één al wat gekker dan de andere, :P en allemaal vol goede bedoelingen om andere mensen te helpen als ze raad of hulp nodig hebben. Dierenartsen zijn we natuurlijk niet, dus een "diagnose stellen" is niet aan ons, maar we kunnen je wel altijd helpen in je zoektocht naar goede Da's enz.. Kortom, allemaal frettig gestoord, maar als het nodig is zijn we er voor elkaar!!

Nu moet ik wel al beginnen met toegeven dat je eerste probleem er eentje is waarvoor volgens mij niet zomaar een kant - en klaaroplossing bestaat. Wat resultaat gaat hebben en wat gaat helpen is nl ook afhankelijk van wat jouw nieuwe fretje in het verleden heeft meegemaakt. Als dat fretje zuiver niet "goed genoeg" verzorgd is, gaat het veel gemakkelijker te helpen zijn dan wanneer het bv ronduit "slecht behandeld" is geweest, snap je? Niet verzorgd zijn, ik veronderstel dat je daarmee de vacht of lopende oogjes enzo bedoelt en te lange tanden?? Ik zelf mag toch wel zeggen dat mijn fretten van kleinsafaan de goede voeding hebben gehad, maar daar zitten er ook sommige bij met héle lange tanden, hoor :D . Van ons eerste fretje zeiden we altijd lachend dat hij "slagtandjes" had, je moet niet vragen!! Daar durf ik me dus niet over uitspreken en zou ik in jouw plaats eens een Da naar laten kijken.

Maar dan kom je dus op haar karaktertje, hé. Je denkt dat ze heel vals is? Aan wat merk je dat dan? Valt ze je soms ook onverwacht en zonder reden aan ofzo? Dat bijtend reageren op naakte huid hebben heel wat fretjes hoor, ik heb er zelf ook zo eentje tussen, maar dat mag natuurlijk niet los door je vel uit zijn, toch niet als ze er geen reden voor heeft. En daar kom ik dus op wat ik in het begin al zei : wat heeft ze precies meegemaakt? Je bent heel nieuw voor haar, want al had ze het op die andere plaats mss niet goed, ze is uit haar eigen omgeving weg, dus die kooi waar ze nu in gezet is beschouwt ze als van haar én als haar enige schuilplaats. Als jij, onbekend voor haar, daar nu zomaar ingaat, "dring" je als het ware zomaar haar huis in. Vermits ze je nog niet voldoende vertrouwt heeft ze schrik en doet het enige wat ze kan om zich te verweren : dat is bijten!! Dat is, logisch bekeken, dus helemaal niet vals, dat is gewoon zelfverdediging voor haar. Wat natuurlijk hélemaal niet wil zeggen dat het goed is wat ze doet, nee, het is idd verkeerd in ons ogen, maar het is gewoon normaal. Waar dus nu als eerste aan gewerkt moet, is de vertrouwensband tussen jou en het fretje, en mss zelfs tussen het fretje en de mens in het algemeen. En dat vergt, zoals je zelf zegt, in de eerste plaats geduld, geduld en nog eens geduld.

Wij hebben van eergisteren ons eerste opvangfretje 1 jaar bij ons. Ik zal je zeggen wanneer ze het eerst, uit zichzelf en met maar een héél klein hapje in mijn vinger, naar me toegekomen is : in juli van vorig jaar. Dik 6 maanden heb ik dagelijks tot 3 à 4 keer toe telkens een kwartiertje met haar proberen te spelen, gewoon haar aandacht gezocht en me, zelfs tot stierlijk belachelijk toe, interessant voor haar gemaakt!! :D Dan met een snoepje, want dat heeft echt wel het snelst succes, dan met gekke geluidjes, dan met "piepekoe"-spelen aan de deur van haar kooi, dan met een zwevende handdoek, tot zelfs ondersteboven hangend in de zetel om toch maar met hele hoge toontjes te kijken of ik haar gelokt kreeg. En nu, weer 6 maanden na die eerste echte stap, begint ze andere mensen stilaan te vertrouwen. Maar het is een schat van een fret, al leek ze me in het begin gewoon, zoals jij zegt, vals en stout en onhandelbaar. Nee, integendeel, tis een sokje ondertussen, zij blijft 's avonds als laatste van ons bende op tot een uur of 10 's morgens, ze is eigenlijk de braafste van de hele meute als ik er goed over nadenk!! Dus hou moed, en tips krijg je hier honderduit hoor!! ;) ;)

P.S. Ik ben dus diegene van het forum die op de gekste uren in de nacht de langste babbels op het forum zet!!! Zo ken je me ondertussen al een beetje!! :P :P Groetjes en véél succes, Margiet
Afbeelding

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » vr feb 02, 2007 7:41 am

hey
welkom op het frettigste forum van het land.
eerst en vooral hoe heb je de eerste dagen met je fretje omgegaan?
heb je er elke keer zelf naar toe gegaan of heb je haar jouw aandacht gevraagt.
het is belangrijk da je ze de eerste dagen als een fretje bij jou komt even met rust te laten haar wel uit de kooi te laten maar er zelf ni naar toe te gaan,
zo kan ze alles onderzoeken en inspecteren.
handschoenen laat die ook zo...zo leert de fret anders nooit de geur van jouw handen kennen en gaat ze dit vreemd blijven vinden.
ik weet da je nu met een ~0 gezicht achter je pc zit,
maar het is het beste voor jou band met je fret
weet je ook hoe je een fret moet straffen?

het vergt tijd om je fret handtam te maken, hebben hier ons belle zitten
zij is een jaar of 4 en ze bijt nog altijd het is fel vermindert sinds ik hier in huis ben gekomen :P maar ze durft nog wel is door happen.

nu over iets anders is je ram gecastreerd?
castreren moet je doen want zolang je niet gaat kweken met je fretten wa ook sterk af te raden is laat je ze best castreren.
als je ram ook nog ni gecastreerd is het best om ze apart te zetten.

voila ik denk da ik zo wa alles gezegt heb.
heb je nog vragen stel ze gerust. :)
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » vr feb 02, 2007 1:28 pm

Hey, eerst en vooral wil ik jullie bedanken voor de zeer nuttige uitleg die ik hier heb gekregen.
En een fretje straffen....bij mijn mannetje doe ik dat door hem in time out te zetten, dan zet ik hem even terug in de kooi en negeer ik heb een 10tal minuutjes... Dat snapt hij, maar bij hem is het zelden nodig.
Met dat vrouwtje weet ik niet hoe ik er moet aan beginnen om te straffen...
Iemand zei me: haar een tikje tegen de neus te geven, maar, tja, ik ben misschien een watje maar dat doe ik liever niet hoor.
Mijn mannetje is gecastreerd (zijn bijten is opgehouden maar hij is ook wel handtam door me gemaakt), mijn vrouwtje is nog niet gesterriliseerd, dus mijn vraag is...zal dit gedrag eventueel voor een stuk bij haar veranderen als ze gesterriliseerd wordt?? :? Ze zitten niet samen (nog niet) simpel weg omdat het niet klikt tussen die twee en dan bedoel ik dat het echt niet klikt he :( , ze zouden elkaar de strot afbijten. Maar ok, das geen probleem, ze zitten apart, elk in een mooie kooi.

Met veel geduld en tijd, zal ik mijn best doen haar tam te krijgen.
In ieder geval, heeeeeel erg bedankt voor de nuttige informatie
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » vr feb 02, 2007 10:40 pm

Ik zou haar niet meteen beginnen straffen.
Ze heeft nu al een slecht beeld van mensen.
Laat haar op haar plooi komen.
Ze moet jouw zien als diegene die haar eten geeft en laat rondlopen.
Niet als diegene die haar constant een tik geeft terwijl ze niet snapt wat ze verkeerd doet.

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » vr feb 02, 2007 11:33 pm

zo denk ik er ook een beetje over eigenlijk, straffen is echt mijn ding niet. Ik ga me dan direct schuldig voelen als ik haar een tik zou geven op dat lieve snoetje, want ze mag me dan wel bijten, toch blijft ze een schattig snoetje hebben ;)
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » za feb 03, 2007 4:26 am

:) Tis nacht, hier ben ik weer!! :P :P Nee serieus, ik heb gisteren eigenlijk alleen wat gezegd over de houding van je fretje, maar idd, jij moet natuurlijk ook weten wat je zelf het best doet en vooral niet doet hé? Ik zou haar dus idd zoals Anneke zei gewoon de eerste dagen met rust laten. Met ons Quiana heb ik dus die eerste dagen mijn best gedaan het hier in die mate safe te maken, dat haar kooitje gewoon kon blijven openstaan en zij toch geen kwaad kon. Niet simpel als je weet dat hier nog 6 katten en 2 honden rondliepen op dat moment, die dus regelmatig binnen en buiten willen. Maar in het begin kwam ze dus ook alleen eens piepen, zo van "hey, kan ik eigenlijk verder dan dit poortje??" en zo kwam ze dan na dagen toch eens tot in de keuken enzo. Ik heb haar dan echt met opzet genegeerd, alleen die 4x per dag een kwartiertje kreeg ze extra aandacht van me en de rest ... dat moest ze dus echt wel zelf gaan komen vragen. Op de lange duur kwam ze dat dus ook doen, eerst door me in de hielen te happen (dan zei ik Foei Quiana en negeerde haar verder, dus dat was eigenlijk niet interessant meer voor haar) en dan door eens met die koude neus in het begin van de zomer tegen mijn enkel te pushen en weer weg te rennen. Schitterend was het eigenlijk als ik er nu op terugkijk en die ene echte moment dat het ijs tussen haar en mij volledig gebroken was, was dus net als nu 's nachts. Ik zit dan, net als nu, aan mijn pc en wie loopt doorheen het huis?? Ons muis dus. Die nacht zat ze boven op de zetel naar me te kijken, ik deed net of ik het doodnormaal vond en zei af en toe wel "dag meisje" enzo en plots gaat ze langs die leuning af, komt ze zo voor me staan en kon ik haar eigenlijk niet weerstaan. Ben dan op mijn knieën voor haar gaan zitten en ze ging voor het eerst niet weg. Zette 2 voorpootjes op men knie, duwde dat poepje de lucht in terwijl ze zich vastklampte en hup, ze zat op mijn zelf geïmproviseerde schoot. Ik heb haar verder laten snuffelen, terwijl iedere cel in mijn lijf schreeuwde van vreugde, ik had heel Hasselt wel willen wakker roepen, en heb haar rustig bezig gelaten tot ze het op mijn schoot moe was en met een heel klein hapje in mijn hand terug de grond op sprong. Het waren denk ik 10 minuten samen, ik heb reuma dus ik kon amper nog recht ;) , maar ik was de allergelukkigste baas ooit en heb het dadelijk op het forum gegooid. Het blijft een feit dat als je je fretje, of om het even welk ander levend wezen dat bang is, zelf laat komen, je hen zelf de kans laat het tijdstip aan te geven dat ze denken dat het goed is. Wie weet hoe ze geschrokken zou zijn als ik gejubeld had, maar met dat ik kalm bleef is ze zo elke avond korter en korter gekomen en op tijd van 3 weken ofzo kuste ze me toen elke avond alsof ze de meest menslievende fret ooit is!! :)

Wat dat straffen betreft, dat moet je eerst aan deskundigen vragen. Wij weten hoe we het moeten doen, al zeg ik niet dat we het daarom ook altijd doen hoor, als je je fretje kent wéét je wanneer een straf niet echt nodig is en wanneer wel, maar al weet ik hoe het moet, ik kan het je niet uitleggen. Ja, ik kan de woorden achter elkaar zetten zoals Hans of Els het zouden uitleggen, maar er zijn verschillende soorten van straffen en je moet echt weten wanneer wat mag en wanneer niet. Ik raad je dan ook aan eventueel volgende zondag, de 11 februari, naar onze speelnamiddag te komen en daar eventueel een frettenbabbel te volgen als die die dag gegeven wordt. Zoniet kan je Hans, Els en niet te vergeten Alwin (maar volgens mij doet die de Babbel niet, vandaar dat ik hem niet noemde) in elk geval vragen naar het wat en hoe van straffen en de zin ervan.

Wat betreft dat samen zetten, als ze mekaar zo moeilijk aanvaarden op dit moment zou ik dat ook absoluut niet doen. Quiana is een jaar hier en het klikt nog steeds met niemand hier. Ze heeft teveel meegemaakt precies, verdraagt geen enkele andere fret. De hond, de kat, zelfs de vogel en het konijn, dat mag allemaal, maar géén fret!!! Of zich dat oplost is een zorg voor later. En ja steriliseren of castreren zoals we dat ook bij een meisjesfretje noemen, is wel echt van invloed op het karakter van een rammetje en ik kan wat hier betreft ook wel zeggen dat mijn dames allemaal brave beestjes zijn, maar of dat nu met hun castratie te maken heeft durf ik je niet zeggen. Ons Minney was een hittepetitje voor haar castratie, weliswaar lief en al wat je wil, maar ze is toch nog even nerveus enzo, dus op haar heeft dat niet veel invloed gehad. Als ik terugkijk kan het echter toch wel zijn dat ons Domino sindsdien kalmer geworden is, ze heeft alleszins van rond het half jaar tot nu nooit meer gebeten!!! Maar neem dat castreren toch maar niet als reden daarvoor!!! Ze is gewoon goed opgevoed :D :D !!

Wacht ff : deel 2 volgt :D :D :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » za feb 03, 2007 4:28 am

Wat opvoeden van fretjes betreft zijn er vele mogelijkheden hoor, ik zou als ik jou was echt proberen te komen naar onze speelnamiddag volgende zondag. Daar zie je tientallen mensen met fretten met allerlei karakters en hoor je ook verschillende manieren van omgaan. Zo kan je achteraf mss best zien wat nu net van toepassing kan zijn op jouw meisje en wat niet. Hoe heten die deugnieten van jou eigenlijk??

Ik zet hieronder een fotootje van Quiana toen ze vannacht uit haar hangmatje gekropen kwam. Is ze niet geweldig??? :) :) :)

Afbeelding

Veel succes!!!!
Afbeelding

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » za feb 03, 2007 11:23 am

Prachtige foto, zal hier eens kijken of ik ook mijn foto's eens erop kan zetten.
Ik rijd met een zeer oude wagen,verre afstanden afleggen doe ik niet graag dus ik hoop dat er nog eens een speelnamiddag hier in de buurt komt, ik heb gehoord dat er nog niet zo lang geleden eentje was in de zilverberk in Haaltert, 1 straat van mij vandaan ~0
Mijn fretten heten: het mannetje: Jef en het vrouwtje: Ida :P
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » za feb 03, 2007 3:39 pm

fotootjes doe je via photobucket, en naar 'n speelnamdiddag kunnen we zien om je mee te nemen als we je er bij in de auto krijgen samen met peewee...

en een speelnamiddag is haaltert, tjah, daar kan over gesproken worden, enkels taat er al een hele kalender weer op de site he, we hebben ons alleszins geamuseerd die dag :P :P

met groeten
Hostekes

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » za feb 03, 2007 7:13 pm

Zo even proberen om twee foto's te plaatsen van Jef en Ida

de eerste foto is Jef

Afbeelding

deze is Ida
Afbeelding

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » za feb 03, 2007 7:15 pm

tis niet gelukt denk ik, ik zie hier enkel een rood kruisje.
Jammer
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo feb 04, 2007 3:45 am

Ik weet niet of het helpen kan, maar ik krijg er mijn foto's enkel op via imagevave.com. Ik blijf op Frettengetetter staan en maak een nieuw tabblad aan voor www.imagecave.com. Registreren enzo en dan doe ik het volgende : load daar de foto up :P , ga ze bijwerken in de maat (das 400 vanboven en dan zet zich dat op 300 of daarrond vanonder op die tellers en click aan dat die naar mijn album moet. Als ze daar dan staat click ik eerst het derde regeltje aan, op kopiëren en dan vervolgens naar het frettengetetter en plakken hé. Dan verschijnt die aangeduide link vanzelf!! Een uitleg van mijn voeten, sorry voor de onprofessionele manier van uitdrukken, maar als ik nadoe wat ik hier net zei, lukt het bij mij toch. Veel succes!!!
Afbeelding

maxi

Berichtdoor maxi » zo feb 04, 2007 8:23 am

Jef en Ida ...originele namen :)
Iets zegt mij dat jullie fan zijn van " Lilly en Marleen" ;)

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » zo feb 04, 2007 1:41 pm

hey, imagecave.com lukt me niet, ik heb problemen bij het registeren. Unvalid phone number ofzoiets. Heb al van alles geprobeerd, eigen nummer, gsm nummer, een nummer uit mijn duim gezogen lol.

Jef en Ida is eigenlijk niet helemaal mijn keuze geweest hoor, Jef had ik gekozen en mijn broer wou nu persé dat ik mijn moertje Ida noemde... dus ja waarom niet...
ben geen hevige lilly en marleen fan :P
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » zo feb 04, 2007 1:48 pm

dan toch gelukt om aan te melden bij imagecave,
Das Jef
Afbeelding

Deze is Ida
Afbeelding

Hoop dat de foto's nu gelukt zijn.
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » zo feb 04, 2007 1:50 pm

Sorry dat ze zo groot zijn, het verkleinen lukte me niet :(
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » zo feb 04, 2007 9:57 pm

Met Jefkes is dat altijd moeilijk , ik heet ook Jef :D

Maar ze zijn wel mooier als ik :D
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » di feb 06, 2007 10:09 am

Mooie fot's
Is Jefke altijd zo gelig?
Wel grappig zo enkel zijn buikje :D

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » di feb 06, 2007 2:31 pm

Nee, hij zag zo geel toen ik hem gekocht had, op die foto was hij die dag gecastreerd 'smorgens, en de foto is savonds genomen en zoals je wel ziet trekt hij zich er niks van aan dat zijn balletjes wegzijn lol :P

Ik zal er eens een foto op zetten van hoe hij er nu uitziet, sinds zijn castratie is hij veel bleker geworden en gaat hij een beetje naar de wittere kant.
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » di feb 06, 2007 3:27 pm

bij deze de laatste nieuwe foto's van vandaag
Jef: de foto's geven het toch niet zo heel duidelijk weer hoor het kleurverschil, ik vind dat hij er in het echt bleker uitziet dan op de foto maar ja, kan niet zo goed met dat digitaal toestel overweg lol
Afbeelding

en dan maar voor de fun ff een foto van ida erbij ook:
Afbeelding
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Gebruikersavatar
Karlien
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 11:31 am

Berichtdoor Karlien » wo feb 07, 2007 8:35 am

Ik heb precies juist dezelfde fretjes als gij. Ik heb een albino moertje, Mieke. En Stefke trekt op uw ida'ke. :P das grappig
Geluk is als een vlinder: wanneer je hem tracht te grijpen blijft hij altijd net buiten je bereik; maar wanneer je rustig blijft zitten komt hij misschien op je hand zitten...


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten