vraagje voeding

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
ratje79
Berichten: 7
Lid geworden op: za feb 25, 2006 2:39 pm

Berichtdoor ratje79 » ma feb 12, 2007 12:10 pm

op de frettenbabbel hadden ze gezegt dat je totely feret moest mengen met ander eten.
maar nu vraag ik me af met welk ander eten kan ik dat mengen dat goed voor ze is
:D

LadyWolf

Berichtdoor LadyWolf » ma feb 12, 2007 12:42 pm

Hey,

Hills kitten, eukanuba kitten, happy ferret,... Zolang Totally Ferret maar hoofdvoeding blijft :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma feb 12, 2007 2:29 pm

Dat had je wel als raad meegekregen als je Thor en Lara komt adopteren hoor!! :P :P Tanja hier wordt dus de nieuwe, trotse baas van ons 2 opvangertjes van 3.5 jaar. Het zijn schatten Tanja, je gaat er veel plezier aan beleven!!

Thor was wat ziekjes de afgelopen week, erge diarree, maar zonder aanwijsbare redenen en zonder dat één van de anderen het overnam. Hij bleek op enkele dagen tijd ook echt fel afgevallen te zijn, dik 150gr op 3 dagen, dus in volle paniek naar de Da. Het rare was dat tegen de tijd dat we vaststelden dat hij zo erg vermagerd was, zijn diarree volledig terug weg was, ik had hem daarvoor Kaomycine gegeven, maar zijn eetlust was niet wat ie geweest was. Bij de Da aangekomen vroegen ze natuurlijk een staaltje van zijn stoelgang, maar al mijn fretjes zijn getraind, ik laat hen alleen verse produkten afleveren!! :P :P :P Thor dus uit de carrier gelaten, een rondje of 2 door de kamer laten maken en hup, klaar was Kees!! Onderzoek onder microscoop en 's anderendaags van het labo wees niets speciaals uit. Maar hij was toch niet hoe hij zijn moest, dus er zou vandaag bloed getrokken worden.

Gisteren bleek dat Thors apetijt plots terug was, ik had hem al enkele keren horen knabbelen en zijn grote bak van zaterdag was weer leeg!! Tijd om de weegschaal dus weer boven te halen en ja hoor, hij was weer 55gr bijgekomen en speelde als vanouds. Vandaag dan naar de Da, die vond dat we hem nu beter met rust lieten, niet gingen plagen met bloed trekken, zijn stoelgang was terug in orde en hij was speels en bijgekomen, alles lijkt in orde dus. Ze gaf hem ook de toestemming om geadopteerd te worden, mss op mijn vraag ;) idd woensdag pas, zodat ik toch nog kan kijken of hij blijft bijkomen. Als dat niet het geval is moet hij namelijk toch terug voor onderzoek, maar ze verwachtte er alleen goeds van. Dus Tanja, bij deze is het sein gegeven !@#$ Thor en Lara'tje zouden woensdag mogen verhuizen !@#$ . Erg hé ;) , als je niet blij bent bij een adoptie??? :P :P Jawel hoor, ik ben reuzeblij voor Thor en Lara, maar ach, het zijn er wéér 2 die weggaan, mijn nestje hier wordt kleiner en kleiner ~_~ . Niet te geloven hé, een jaar geleden was ik net van 2 naar 3 fretsels gegaan en verloor ik bijna onze Mike en nu vind ik overblijven met 11 fretsels zo leeg!!! Zou het een verslaving zijn, denk je?? :D :D :D

In ieder geval alvast langs deze weg veel succes gewenst met je duo, verwen ze goed en ... regelmatig blijven langskomen, hé!! :) :)
Afbeelding

ratje79
Berichten: 7
Lid geworden op: za feb 25, 2006 2:39 pm

Berichtdoor ratje79 » ma feb 12, 2007 4:19 pm

hey margit

ik was zeer blij toen ik je berichtje las over thor en lara dat ik ze woensdag mag komen halen. :D
ik vind het erg voor je maar je weet dat ze goed zitten bij mij :P :P :P en zal wel regelmatig langst komen en foto's doorsturen en suzy en luna kunnen ook al niet wachten op hun nieuwe kameraden.
en de rest die hier zit ook niet(de katten en honden)

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » ma feb 12, 2007 10:41 pm

goed van je ratje dat je deze 2 schatjes een nieuwe thuis wil geven
en margit niet getreurd zoals het op deze moment gaat zal de kooi snel genoeg weer bezet zijn door nieuwe opvangertjes , gelukkig worden er regelmatig opvangertjes geplaatst anders hadden we snel geen plaats meer ~_~
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

mammon

Berichtdoor mammon » di feb 13, 2007 4:27 pm

totally ferret moet niet altijd de hoofvoeding zijn ,de onze krijgen dat zelfs niet
hier krijgen ze enkel franky ferret en ze staan er even geod mee dan die dure dingen .

Hope

Berichtdoor Hope » wo feb 14, 2007 9:34 am

kan goed zijn dat ze er nu goed mee staan.
Maar in de toekomst kan dat veranderen, kan ook zijn dat ze er goed mee blijven.
ik heb niets anders dan slechte ervaringen met Frankie Ferret.
Dus zal je het mij ook niemand horen aanraden.
Er is onderzoek gedaan naar welke de beste voedingen zijn voor fretten
en dat is nog steed Totally Ferret, Hill's kitten en Eukanuba Kitten.
Als het om mijn fretten gaat, neem ik ook geen risico's.

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » wo feb 14, 2007 9:46 am

inderdaad het is niet omdat je fretten het er uiterlijk nu goedmee doen dat het echt wel gezond is , gezondheidsproblemen door slechte voeding uit zich gewoonlijk pas na een lange tijd
persoonlijk vind james wellbeloved ook een van de betere voedingen
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

mammon

Berichtdoor mammon » wo feb 14, 2007 10:53 pm

ach ja ieder het zijne he ,kga men mond houden

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » do feb 15, 2007 12:48 am

Hoeft niet Mammon, je mag gerust je zeg doen (dat maakt het hier zo leuk).

Feit is dat Frankie Ferret voldoet aan de basisbehoeften van een fret, maar niet meer dan dat. Er zijn betere voedingen, maar er zijn er ook slechtere.

:D :D :D :D :D (om aan te tonen dat we allen onze wetenschap hebben en mening, en we allen onze zeg mogen doen zolang het voor iedereen leuk en leerrijk is, opbouwend dus)
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
Karlien
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 11:31 am

Berichtdoor Karlien » do feb 15, 2007 8:18 am

Ik had eens op een post nog niet zo lang geleden geantwoord dat ik ook happy ferret en TF gaf. Maar ik heb dus eventjes die happy ferret en frankie de ferret door elkaar verwisseld.

Ik geef frankie ferret en TF gemengd. Vroeger als we Rafke nog hadden, at hij alleen frankie ferret en hij heeft nooit problemen gehad en is nooit ziek geweest. Maar waarschijnlijk is dat toch van fret op fret verschillend. Bij de mensen is dat ook zo hé.

Ik denk dat je voor je fret zelf moet uitzoeken wat voor hem/haar de juiste combinatie is.
Geluk is als een vlinder: wanneer je hem tracht te grijpen blijft hij altijd net buiten je bereik; maar wanneer je rustig blijft zitten komt hij misschien op je hand zitten...

Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » do feb 15, 2007 11:23 am

Ik denk dat iedereen hier wel het beste voor zijn fret wil, maar het probleem is dat die betere frettenvoedingen ook zo verdomd duur zijn. Ik geef hier ook Totally ferret gemengeld met Duo ferret om de kosten te drukken, alhoewel ik ook liever alleen TF zou willen geven ;) Ik ga nu proberen over te gaan naar Ferret Complete, omdat dat nog betaalbaar is, en beter is dan Duo ferret. Ik heb ook gemerkt dat ze een rauw stukje kippenfilet wel kunnen appreciëren, dus ik ga hun hier ook meer van geven (niet alleen kippenfilet natuurlijk) ;) Van mijn 30 euro dat ik als zakgeld krijg, gaat er 35 naar mijn fretten, wat betekent dat ik mijn moeder elke maand 5 euro moet (@)
Maar hopelijk heb ik binnenkort werk, en kan ik heel misschien mijn fretten betere voeding geven *kruist vingers* :D

gr

Sinte
Berichten: 0
Lid geworden op: do aug 31, 2006 4:45 pm

Berichtdoor Sinte » do feb 15, 2007 1:39 pm

Hier vind je bijna niks anders dan frankie ferret ,duo ferret en die van Beaphar Care+ Xtra Vital .
En voor deli natuur en tf moet ik een eindje rijden.
Dus geef ik ongeveer 75% tf en 25% frankie ferret.
En ook nog kippenbillen kwartel enz...
Ik zou graag es muis geven maar die vind je hier nergens ingevroren en die levend kopen en zelf doden zie ik niet zitten.
Kzou het nie over mijn hart krijgen.

Groets Angelo

mammon

Berichtdoor mammon » do feb 15, 2007 1:57 pm

ik had gistern wijselijk mijn mond gehouden omdt ik de hele dag al kriekel liep door persoonlijke problemen
en vond niet da jullie drvan slachtoffer moesten worden ,dus daarom dak zei ik ga men mond houden.

we hebben een tijdje tf gemengt met frf maar ze aten alleen hun frf op ook na twee maand dus darmee dat we ook bij frf gebleven.
ons meisje heeft bij haar vroegere thuis tf gehad maar kregen van die mensen te horen dt ze er niet tegenkon ,dus wil ik niet het risico nemen om hier iets voor te hebben .
onze dierenarts bevestigd dat onze fretten super gezond zijn fisiek ,mentaal en lichamelijk ,kortom dt ze van ineks tekort hebben ,dus geloof ik hem .



[Gewijzigd door mammon op 2007-02-15 13:58:23]

Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 248
Lid geworden op: wo okt 11, 2006 6:56 am

Berichtdoor ikke » do feb 15, 2007 4:39 pm

hey kiekeboe allemaal .

Wij gaven hier int begin steeds alleen diene frankie . Maar vonden dat ze zeeeeer veel naar de kattebak gingen en dat die enorm stinkte :s . Terwijl we die dagelijks minstens 2 keer proper maakten . We hadden dan uiteindelijk eens doene beruchte TF !!! ;) uitgeprobeerd of ze dat wel mochten en wat daar de gevolgen van zijn . Moet zeggen , dat eerste bakkie was sneller leeg dan ik hem zelg kon bijvullen en de resultaten in de kattebak lijken me gezonder voor onze monstertjes en voor onszelf ;) . Maar zoals bij mammon waren onze monstertjes daar evengoed met gezond hoor . Maar mede door die andere voordelen ( kattebak :) ) en blijkbaar door veeeeeeeel andere mensen ook de voordelen voor xde fretjes geven wij sindsdien alleen maar TF . Het is idd wat duurder maarja dat hebben we er wel voor over :) .

Groentjes aan iedereeeeeeeen ! ! ! :D
De Bende ! ! !

TheSweetRachel

Berichtdoor TheSweetRachel » do feb 15, 2007 6:27 pm

Bij mijn eerste fretjes gaf ik in het begin ook alleen Franky Ferret omdat het verzorgen van een fret nogal prijzig is.
Maar de stoelgang was hier nogal aan de platte kant en had een vreselijke geur :?

Ook andere mensen die langer met fretten bezig waren dan ik, wisten me te vertellen dat TF een betere voeding is, maar dat de prijs hoger ligt dan Franky...
Ik heb toen geen moment getwijfeld en heb ze op termijn kunnen overschakelen op een mengeling met als hoodvoeding TF en de ene keer met Duo, dan eens met Iams kitten of Hill's kitten....

Als ik nu jaren later de rekening moet maken, vindt ik dat ik nu goedkoper af ben met die mengeling te geven als dat ik alleen Franky Ferret gegeven zou hebben...

Dien FF aten ze met de kilo's... de mengeling daarentegen vult hun maagje precies meer, want daar eten ze minder van, en de stoelgang is mooier en beter zonder die sterke geur, met als resultaat; poepbak 1 x per dag schoonmaken ipv 2 keer en de kommetjes met brokken blijven langer vol...

Gebruikersavatar
NancyMichel
Berichten: 193
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 6:35 pm

Berichtdoor NancyMichel » zo feb 18, 2007 4:28 pm

hey allemaal,

ik lees hier veel dat de fretsel gezond zijn met die of die voeding/ dat het afhangt van de ene fret tegen de andere. Ik heb hier ook zeker niet de wijsheid in pacht, maar ik denk dat je het dan over een momentopname hebt. Ik heb twee zaken die ik kwijt wil:
* fretjes die Frankie ferret of dergelijke eten, produceren veel meer ontlasting, omdat er minder voedingsstoffen worden opgenomen door hun lichaam. tis bij manier van spreken lossen en laden, en tussenin blijft er maar weinig zitten. Hoe minder drolletjes ze produceren , hoe meer nuttige stoffen ze opnemen. En dan kan je fret nu best gezond zijn, maar ik heb het hier over een langere termijn.
* op langere termijn kan een fret wel last ondervinden van een mindere voeding. De producenten van frettenvoer beginnen nu zeer stilaan te begrijpen hoe een frettebol in mekaar zit, en een goede voeding is heel belangrijk. In veel frettenvoer zit teveel suiker en/of te weinig proteïnen , en dat is nu net wat die rakkers nodig hebben. Teveel suikers veroorzaakt op leeftijd insulinomen, je fret op die manier zien aftakelen wens ik niemand hier toe...
Wat de kostprijs betreft: dat 't dure kadees zijn is zeer zeker een feit, maar misschien liever dan minder fretjes maar ze wel een optimale verzorging kunnen geven? ;)
groetjes,

Nancy, en een pootje van Zina, Gooffy en engeltjes Knabbel & Babbel, Yoshi , Bo en Winter

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Berichtdoor weena » do mar 01, 2007 5:04 pm

hoi iedereen

ik lees hier dat er veel zijn die hun fretjes ook vlees geven?

wat mag hij dan allemaal eten en hoe bereiden jullie dat dan? Hoe vaak geven jullie hen vlees?

lekker kokerellen voor fretjes. hihi!! :D :D

Gebruikersavatar
NancyMichel
Berichten: 193
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 6:35 pm

Berichtdoor NancyMichel » do mar 01, 2007 7:53 pm

Hi Weena,

ik ben er misschien te laat mee begonnen, want mijn fretjes lusten alleen maar kip. maar eigenlijk kan je hen heel veel geven: kwartel, duif, kip, rundsvlees, kalfsvlees, lam, hartjes worden soms ook wel gesmaakt. de ene kookt het af, de andere geeft het rauw , hangt er ook wat vanaf hoe meneer of mevrouw de fret het het liefste lust ;)
Uitproberen is 't beste wat je kan doen (en hetgeen ze niet lusten, van pure ellende dan maar zelf opeten :P
succes
groetjes,

Nancy, en een pootje van Zina, Gooffy en engeltjes Knabbel & Babbel, Yoshi , Bo en Winter

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » do mar 01, 2007 7:59 pm

Euh, ik heb wel altijd horen vertellen dat ze van rauw vlees kunnen ziek worden hoor.
Kweet natuurlijk niet wat er van waar is. Maar ik lees het wel overal.
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Gebruikersavatar
NancyMichel
Berichten: 193
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 6:35 pm

Berichtdoor NancyMichel » do mar 01, 2007 8:04 pm

Vanessake,

k was vergeten dat je NOOOOOIIIIT varkensvlees mag geven, daar kunnen ze één of andere vieze ziekte van krijgen.
dat rauw vlees; tja ik geef je gelijk, maar ik wil niet nog eens de 7 zonden van Israël over mijn hoofd krijgen van de oude garde hier die zweren bij rauw vlees :D :D . hier zijn al ellenlange discussies over gevoerd, daarom dat ik het ook nooit rauw geef, maar er zijn andere frettenvrienden hier die er geen enkel probleem mee ondervinden.
enfin, 't is en blijft een dilemma . :?
groetjes,

Nancy, en een pootje van Zina, Gooffy en engeltjes Knabbel & Babbel, Yoshi , Bo en Winter

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » do mar 01, 2007 8:10 pm

Ja begrijp jou wel, maar 1 ding staat wel vast: als je als mens al je vlees rauw zal gaan eten zal er aan jezelf op de duur ook niet veel goed meer aan zijn,:P ik noem maar enkele dingen op: Salmonella, lintworm, enzo enzo...%)
Maar goed, zoals je zelf zegt: das ieder z'n keuze daarin natuurlijk en aan iedereen om zelf te zien of z'n fret er ziek van wordt of niet.

Mijn jefke krijgt in ieder geval geen rauw vlees


[Gewijzigd door Vanessaken op 2007-03-01 20:11:40]
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

ratje79
Berichten: 7
Lid geworden op: za feb 25, 2006 2:39 pm

Berichtdoor ratje79 » do mar 01, 2007 10:08 pm

er is ook iemand die haar fretten muizen geeft als rauw vlees als tussen doortje en dan en dan krijgt ze slechte reatie van mensen ik kan in die mensen hun stand punt in zien .
ik kan het in ieder geval niet muizen kweken en ze dan aan je fretten geven. heb vroeger ratten gehad dus.
maar dat mensen dan zo slecht reageren vind ik doen overdreven ik zie het zoals die mensen muizen aan hun slangen geven het is juist het zelfde vind ik
tippy mijn kleine schat mis je

maxi

Berichtdoor maxi » vr mar 02, 2007 6:03 am

Even de logica boven halen.
De fret is een roofdier , toch ...?Zoals we allemaal weten, stamt onze fret af
van de bunzing.......wel.........al ooit een bunzing aan een kampvuurtje zien zitten
om zijn prooi te bakken ???
Juist !!!! Mijn fretten krijgen dus wel rauw vlees ( ganse prooidieren) en ik wil
jullie allen uitnodigen om eens een kijkje te komen nemen hoe smakelijk ze daar
op aanvallen. :)

Gebruikersavatar
NancyMichel
Berichten: 193
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 6:35 pm

Berichtdoor NancyMichel » vr mar 02, 2007 9:15 pm

sonia,

ik zat er eigenlijk op te wachten tot je dat kampvuurtje zou bovenhalen. k blijf 't geweldig vinden :D :D
groetjes,

Nancy, en een pootje van Zina, Gooffy en engeltjes Knabbel & Babbel, Yoshi , Bo en Winter


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten