luistert niet naar zijn naam

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
jonathan
Berichten: 6
Lid geworden op: vr aug 03, 2007 1:40 am

Berichtdoor jonathan » zo jan 13, 2008 12:19 pm

Mijn fretje luistert niet naar haar naam, kan ik haar haar naam aanleren?
bij haar vorige eigenaar luisterde ze er ook al niet naar.
Ik heb al geprobeerd om haar naam veel te noemen, terwijl ik naar haar kijk,
maar ze luistert daar niet naar , ze draait zelf haar hoofd niet om.
Misschien heb ik het te vroeg op gegeven, of is dit geen goede methode?
Ik heb op de website al gelezen dat een fretje doof kan zijn, maar ik denk dat ze wel
hoort. Want als je schud met snoepjes of met haar eten reageert ze daar wel op.
Wat kan ik doen? Heeft iemand tips?

Gebruikersavatar
marieke*
Berichten: 150
Lid geworden op: di aug 21, 2007 11:39 am
Contacteer:

Berichtdoor marieke* » zo jan 13, 2008 12:29 pm

Je kan net als ze naar je toe komt gelopen
haar naam zeggen en als ze bij je komt een snoepje geven,
als je dit écht al vaak hebt gedaan
kan je haar naam roepen en elke keer als ze komt een snoepje geven..

zo gaat ze haar naam leren kennen ;)
x
[IMG]http://i115.photobucket.com/albums/n294 ... copy-1.jpg[/IMG]

I know there the only one that never would break my heart.

jonathan
Berichten: 6
Lid geworden op: vr aug 03, 2007 1:40 am

Berichtdoor jonathan » zo jan 13, 2008 12:33 pm

bedankt ik zal het eens proberen zo

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo jan 13, 2008 3:53 pm

:P Ik wil je niet alwéér ontmoedigen Jonathan, maar een fretje is géén hondje hé!! Ten eerste is een fretje een zéér koppig en vooral eigenzinnig beestje en ten tweede kan je hen echt niet africhten als een hondje, ik denk ook niet dat een fretje die capaciteiten bezit zoals een hond, alhoewel je hen toch ook heel wat wél aangeleerd kan krijgen. Feit blijft echter wel dat je een fretje alleen dat aangeleerd krijgt wat het zélf wil leren en verder niks, nada, noppes!!! :D

Je kan het natuurlijk wel proberen hé, oefenen, oefenen en nog eens oefenen en vooral heel veel geduld aan boord leggen, wil je uiteindelijk iets bereiken. De truc met het snoepje werkt idd nogal goed als je een fretseltje hebt dat graag snoept, zoniet heb je een groter probleem!! Ons Domino hier lustte dus tot een jaar terug geen snoepjes en toch heeft net zij redelijk goed naar haar naam leren luisteren. Ik ben er wel heel veel mee bezig, speel veel met het speeltje waar ze echt dol op is en heb haar in 't verleden vaak aangespoord om mee te spelen door dus haar naam op die momenten heel vaak te gebruiken. Ik geef er wel eerlijk bij toe dat ze Oost-Frettig-Doof is als ze geen zin heeft om te luisteren, dan loopt ze straal langs me voorbij, al schreeuw ik het bij wijze van spreken door de hele straat hier, hé ;) !! Als je dan op net datzelfde moment een druifje of wat watermeloen uit de frigo haalt moet je zelfs niet meer roepen, dan staat ze met haar pootjes tegen je been op, zo van "Hey, hier ben ik hoor!!"

Ja Jonathan, een fretje is en blijft een fretje, je mag er heel veel liefde en vriendschap van verwachten, maar gehoorzaamheid ... :P , dat komt niet in hun woordenboekje voor! Het zijn de allerliefste, allercharmantste en amusantste dieren die ik me kan voorstellen en een leven zonder fret is ondertussen onmogelijk geworden voor mij, maar het is net omdat ik dat ondeugende, stoute en koppige trekje van een fret "herken" dat ik zo goed met hen kan opschieten. Want eigenlijk : zijn we vanbinnen niet allemaal grààg een beetje fret, maar durven (mogen) we dat niet zo laten blijken??? :D :D :D

Tot slot kan ik vol trots en blijheid melden dat hier toch 3 fretjes van de 17 "redelijk" goed naar hun naampje luisteren. Hiermee bedoel ik dus dat je duidelijk aan hen kan zien dat ze weten dat je het tegen hen hebt (ze heffen hun hoofdje op en kijken je aan zo van "ja??" ;) ) maar dat wil dus zeker niet zeggen dat ze ook het woordje "Kom" verstaan hé!!! :P :P Nee, ze stellen gewoon vast dat je hen geroepen hebt (Mickey, Balou en Nala) en doen dan verder met waar ze zin in hebben!!!! En àls dat dan net komen is, ben ik de Koning te rijk natuurlijk!! :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » zo jan 13, 2008 7:53 pm

hoi
hier bij mij luisteren ze allemaal (16 stuks) en ze luisteren niet alleen naar hun naam maar ook naar hun bijnamen!
zelfs ons dove manne komen als ik hun teken doe
daar kan ik niet van klagen
99 keer op 100 komen ze...
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Diezel_Nafty
Berichten: 40
Lid geworden op: di jan 15, 2008 5:15 pm

Berichtdoor Diezel_Nafty » di jan 15, 2008 5:50 pm

Origineel gepost door marieke*

Je kan net als ze naar je toe komt gelopen
haar naam zeggen en als ze bij je komt een snoepje geven,
als je dit écht al vaak hebt gedaan
kan je haar naam roepen en elke keer als ze komt een snoepje geven..

zo gaat ze haar naam leren kennen ;)
x
ja dat werkt denk ik wel
#) #) #) #)


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten