Mijn fretje kan het niet laten om te bijten!!!!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Sarah01
Berichten: 2
Lid geworden op: za jun 14, 2008 11:57 am

Berichtdoor Sarah01 » za jun 14, 2008 12:09 pm

Dag iedereen,

Sinds een maand of 2 heb ik 2 fretjes geadopteerd die elk een jaar en 2 jaar oud zijn. Het mannetje bijt nooit, maar het vrouwtje (ondertussen gesteriliseerd), bijt steeds meer en meer.
Ik word er radeloos van, want we proberen haar systematisch te straffen (blazen in haar gezicht, bij haar nekvel nemen, 5' in haar kooi zetten,...) maar niets helpt! Ik doe echt mijn best om het haar af te leren, maar heb nu schrik dat ik het volledig verkeerd doe want haar straffen heeft een averechts effect :( .

Weet iemand raad?

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » za jun 14, 2008 1:01 pm

Zolang het vertrouwen in je fret en jou er is (dat ze niet angstig wegloopt van je ) volhouden

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jun 14, 2008 5:50 pm

Sarah, enig idee waarom ze zou bijten?? Hoe bijt ze?? Mijn fretten durven soms eens happen om te spelen, dit is dan ook niet pijnlijk maar ik verschiet dan toch even. Is dat vrouwtje onlangs of reeds enige tijd gecastreerd? Indien ze pas geopereerd is duurt het nog even voor de hormonen tot bedaren komen. Mogelijks wil zij je iets duidelijk maken, kijk waarom en wanneer ze bijt. Een magere troost misschien, mijn Anais heeft gebeten tot haar laatste dag, maar nooit vastgebeten. Een snelle hap en weg was ze. Tracht wat meer uitleg te geven over hoe wat en wanneer, misschien komt er een beter antwoord op. Zoals a3ke zegt zorg dat het vertrouwen er blijft en sommigen hebben nu eenmaal meer tijd nodig. ;)
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » zo jun 15, 2008 10:41 am

Als je fret je tot bloedens toe bijt kan ik je aanraden om hem onder de kraan te steken als ze niet lost.
Als ze niet tot bloedens toe bijt blijven straffen je moet wel zien of ze je vertrouwt want als het is uit angst dan heeft straffen wel een averechts gedrag. (heb ik hier allemaal geleerd hoor) Heb zelf ook een pup die doorbeet nu bijt hij nog wel maar minder en minder veel geduld en vooral volhouden zou ik zeggen. Het zal wel lukken
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

vanina
Berichten: 52
Lid geworden op: di aug 22, 2006 7:13 pm

Berichtdoor vanina » zo jun 15, 2008 10:32 pm

Bij onze floere heeft het ook een averechts effect als ik hem straf door hem in zijn nekvel te pakken. Dan word hij nog kwader en bijt hij je zeker dubbel en dik terug! enige raad; blijven doordoen met haar te straffen, probeer het es zonder het nekvel te nemen. als ik mijn stem verhef tegenover floere zi ik dat hij duidelijk snapt dat hij iets gedaan geeft die niet goed is en stopt hij onmiddelijk.
begrijp wel dat het niet leuk is dat ze bijt, ken dat radeloos gevoel. Ik heb het moeten afleren door hem met ovenwanten vast te pakken, omdat hij onze handen niet kon verdragen. Door hem veel vast te pakken met ovenwanten is hij handen meer gewoon geworden en bijt hij minder. Toch kan hij het soms niet laten om een hapje te geven...
als je het diertje graag ziet, zul je dat zeker overwinnen! tegen liefde kunnen ze niet op!
veel succes!

Sarah01
Berichten: 2
Lid geworden op: za jun 14, 2008 11:57 am

Berichtdoor Sarah01 » wo jun 18, 2008 12:54 pm

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik geef het zeker niet op hoor, het is alleen niet zo vanzelfsprekend.

@ Jeanine: ze is idd een kleine 2 maand terug gecastreerd en sinsdien bijt ze wat meer, dus misschien ligt daar ook een reden. Ik ging er gewoon vanuit dat ik haar (onbewust natuurlijk) iets misdeed... :(

Het is soms ook vreemd: als ik ze opneem geeft ze soms eerst likjes (dus bang kan ze dan niet zijn veronderstel ik) om dan plots haar tandjes in mijn hand te zetten %) Een echte reden is er dan niet... Tot bloedens toe bijt ze gelukkig niet, maar het is wel een volhouder.. Onze voeten zijn voor haar ook altijd aanlokkelijk....

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » wo jun 18, 2008 1:23 pm

Ik heb er thuis ook zo eentje zitten hoor , als ze bloot vlees voelt kan ze het haar niet laten om haar tandjes erin te zetten (@) maar ik weet ondertussen al wanneer en welke plaatsen dat ze dat doet dus kan ik er mij iedere keer van besparen dat ze mij vast heeft.
Het is vooral in de plooi langs de binnenkant van de arm en de enkels en het meeste tussen de duim en wijsvinger als ze daar likjes begint te geven trek ik mij weg want dan weet ik waar ik mij kan aan verwachten :P
Tja en waarom ? ? ? ik zou het ook echt niet weten .
Bij ons doet ze dat nu wel al iets minder maar als er "vreemde" mensen bij ons komen , is het direct prijs.
Blijkbaar vind ze het leuk om het bezoek omhoog te zien springen hihi :D :P ;)
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » wo jun 18, 2008 7:13 pm

Mijn fretten bijten dus niet, maar als ik heel hard zweet (van er achter te lopen in de tuin bv) dan lekken ze eerst mijn zweet op en dan beginnen ze ook in te bijten. Niet hard, ik heb nog nooit pijn gehad, maar ik laat het toch niet toe, want het is gewoon irritant en niet zo hygiënisch.
Misschien dat dat lekker is, er zit toch zout in :-).
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » wo jul 09, 2008 10:04 am

Ik ben een kersverse fretten eigenaar, dus als ik iets zeg wat niet klopt, vergeef me ;)

Volgens mij is twee maanden nog niet lang genoeg om te wanhopen, hoe frustrerend het ook is.
Denk dat het inderdaad belangrijk is om te zien wanneer ze precies bijt. Bijt ze enkel als je ze al vast hebt? Bijt ze bij het opnemen of het terug neerzetten? Bijt ze ook gewoon als je hand in de buurt is?

Als straffen niet lukt, probeer belonen. Stel dat je ze in je armen hebt en ze is lief, geef haar iets lekkers.

In mijn korte ervaring is het ook beter om ze eerst een poos te laten spelen, zodat ze al een beetje moe zijn.
en als je ze dan wilt nemen, eerst goed kijken of je fret er wel zin in heeft. Ik zie soms aan mijn kleintjes dat ze liever gewoon even met rust gelaten worden.

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » wo jul 09, 2008 1:48 pm

Vaststellen waarom is idd zeer moeilijk om dan gepast te reageren


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten