vraagjes

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » wo jul 09, 2008 10:12 am

Oby beet eerst heel erg hard. Telkens bloeden, blauwe plekken, ... Maar na een maand doet ze het al prima. Ze bijt niet meer uit zichzelf en als het haar beu is om vast gehouden te worden, geeft ze eerst een waarschuwing.

Haar zusje, Felia, beet eerst niet. Nu ze haar zelfvertrouwen terug heeft, bijt ze echter regelmatig. Probleem is dat ik niet 100% zeker ben waarom ze bijt. Ik heb een sterk vermoeden dat het deels dominantie is -ze doet hetzelfde bij haar zus-, deels spelen en deels angst.

Ze is super alert. Echt niet te geloven. Dus als je haar wilt oppakken, dan volgt ze je hand overal. Alsof het in spel is. Weglopen doet ze dus niet, maar spel of niet, ze is er precies ook niet helemaal gerust in. Ze bijt echter niet door en ik vraag me af wat daar van te maken? Als ik haar straf dan wordt ze soms kwaad, maar het gebeurt ook dat ze dan kirt van plezier! Eens ik haar in m'n handen heb, bijt ze niet.

Kortom heel gemengde signalen :) Lost zichtzelf wel op, waarschijnlijk. Maar zou een beter idee hebben waarom ze bijt. Iemand een idee?

Dan nog een klein vraagje ivm de oortjes. Ik weet hoe ze vast te houden -alleen en met twee personen-, maar de duiveltjes zijn redelijk klein en bovendoen extreem snel en wendbaar... dat het erg moeilijk is. Misschien ben ik te bang om ze pijn te doen?

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » wo jul 09, 2008 11:07 am

Heykes,

Ik denk eerder dat Felia niet bijt om te bijten maar dat het eerder speelbijten is omdat je toch zegt dat ze niet doorbijt.
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » wo jul 09, 2008 11:08 am

hey,

je weet wa ik je vertelt heb wat ze allemaal hebben mee gemaakt he
zij zien handen als vijanden en dit kan snel voorbij gaan maar dit kan ook van lange adem zijn.
ons belle(ondertussen 4 jaar) is nu maar pas het bijten afgeleert.
en ja ons belle is nooit mishandelt geweest die heeft da al van kleins af aan in haar bloed.

ze moet eerts vertrouwen krijgen in je handen en dan zal ze je gaan vertrouwen en zeker geen bruuske bewegingen doen.
over oortjes kuisen goh das moeilijk uit teleggen
zo via een postje. ik zal het proberen :P je neemt de fret onder je arm als een doedelzak en zo neem je een stokje en dan ga je voorzichtig in het oortje.
of anders laat je de fret hangen en sommige geven zich dan helemaal over.
je moet het echt zoeken misschien zijn er nog mensen die nog raad weten. :)
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » wo jul 09, 2008 12:49 pm

Grap is wel dat ze graag opgepakt wordt. Ze komt er soms zelf om vragen. Is dus zeker niet enkel omdat ze bang is van handen, volgens mij. Allez, het lijkt me echt vooral een kwestie van dominantie bij haar, omdat ze -zoals gezegd- bij Oby vrijwel net hetzelfde doet. Kan ook van niet natuurlijk. Probleem is dat als het allebei op een andere manier moet aangepakt worden natuurlijk.

Wat de oortjes betreft, ik zal de "doedelzak methode" eens proberen volgende keer :D

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » wo jul 09, 2008 1:06 pm

dan zal het wel dominatie zijn
ze komen zelf vragen voor opgepakt te worden ~0
wow da gaat echt wel de goeie kant op met die 2. :D
niet te hard duwen he met die elleboog anders gaat er ni veel lucht
meer inzitten in de zak.LOL :P :D
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » wo jul 09, 2008 2:56 pm

Ja, gaat echt veel beter dan we hadden kunnen hopen. Ik denk dat we over een half jaar echt twee enorme lieverds zullen hebben :D

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » wo jul 09, 2008 4:53 pm

allee we duimen mee,
maar ja wa wil je met 2 super bazen als jullie. :)
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo jul 09, 2008 6:46 pm

Hamlet, je hebt daar wel niet voor de gemakkelijkste fretten gekozen. Maar blijkbaar vlot het toch om ze tammer te krijgen. Elke fret vraagt een andere aanpak. Neem nu mijn Milo, een sloef van een fret tot je hem bij het nekvel moet pakken. Daar is hij zo boos om dat hij wil happen, oortjes kuisen is dan ook een probleem met hem. Het beste lukt dit met een flinke lik Ferretone op z'n buik en zachtjes het nekvel nemen net genoeg om zijn kopje in bedwang te houden. Z'n neusje duw ik in de Ferretone op z'n buik en zo vergeet hij het nekvel en de oortjes even.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jul 10, 2008 12:25 am

Tja, zal mijn "barbaarse" methode toch ook maar beschrijven, die is mss handiger als je van die tegenstribbelaars hebt die niet met het nekvel gepakt willen worden, zoals onze Mickey, ons Minney, ons Kiara en nog een paar andere strekenmuizen!!

Ik steek dus het poepje tussen mijn bovenbenen (@) en druk met mijn hand over de schouders en het hoofdje van de fret, dat hele bovenlijfje naar beneden. Mijn achterhand drukt de schoudertjes naar onder, houdt ze eigenlijk gewoon tegen als ze weg willen en mijn duim, wijsvinger en middenvinger houden het hoofdje en het mondje naar onder. Ik zorg er wel voor dat ze niet stikken of pijn hebben, maar mijn druk is toch zodanig dat ze al vies moeten wringen om los te geraken. Ik moet het af en toe wel eerst enkele keren duidelijk maken maar dat is de enige manier waarop ik bv Diedles oren proper krijg. Die kan ik nochtans wel met zijn nekvel nemen, maar dan schudt hij zo hard met zijn hoofd dat dat nekvel al tussen mijn vingers uit is tegen de tijd dat ik met mijn stokje in zijn oor zit!! :(

Ik ben dus echt geen held in dat "nekvel"-gedoe, hé, noch als ze stout zijn, noch bij verzorgingen. Alleen als het niet anders kan, voor medicatie of bij de Da, lukt het me, maar alléé, dat is toch al dat, hé!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jul 10, 2008 8:12 am

Margiet bedankt voor de uitleg, maar zonder de Ferretone op de buik is er bij Milo geen beginnen aan. Ik haat oortjes kuisen en doe het dan ook veel minder dan zou moeten. Ik zal de volgende keer die judogreep uit proberen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » do jul 10, 2008 8:42 am

Origineel gepost door jeanine

Hamlet, je hebt daar wel niet voor de gemakkelijkste fretten gekozen.
Ach, valt heus wel mee. Ik hou best wel van de uitdaging ;)

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » do jul 10, 2008 8:49 am

wij doen dat oortjes kuisen-gedoe met z'n 2 :-)

de fret vasthouden als doedelzak onder de arm: geprobeerd .. lukt niet, blijft langs geen kanten zitten :-)
tussen de benen: lukt niet .. wriemelt ook de hele tijd los ...

nekvel .. tsja .. dan kom ik handen te kort ...

dus met z'n 2: iemand die frettie vasthoudt ... en de andere die er het oortjes-kuisen-spul in doet :-)
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » do jul 10, 2008 8:51 am

Een andere vraag is... Woonkamer of niet?

Momenteel staat de kooi in de logeerkamer. Bij het binnen en buiten gaan mogen ze vrij op die kamer rondlopen.
Om te spelen is er de hal, die dan vooraf afgebakend wordt met MDF platen. In die ruimtes is er in feite niet heel veel wat ze kunnen mispeuteren.

Nu zou ik ze in principe met de tijd toch graag wat meer bij mij hebben, maar ik maak me zorgen dat ze zich dan ergens pijn gaan doen. Het zijn natuurlijk echt acrobaten en zodanig nieuwsgierig...
Het is trouwens niet enkel voor mezelf dat ik ze meer bij me wil, want ik merk dat ze echt graag gezelschap hebben. Zeker Felia kirt altijd blij en dartelt vrolijk rond als ik bij haar in de hal kom.

Hoe staan jullie tov een fret vrij in de woonkamer? Is dat doenbaar? Of enkel als ze echt al erg tam zijn?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jul 10, 2008 9:28 am

Mijn fretten beschikken over een frettenkamer en meestal de living. Gemiddeld lopen ze 2 uur en soms langer vrij in de living, deze is dan ook zo fretveilig als mogelijk gemaakt. Het enige probleem is hier dat ik nergens naar toe kan zonder de fretten te moeten vangen en even opsluiten in een gang. Er staan geen hindernissen aan de deurposten dus in en uit gaat moeilijk maar dat kan je oplossen door een schot te plaatsen. Verder toezicht houden, ze springen via stoelen en zetels naar de tafel en vandaar op de kast met een plant ~0 Milo maakt er een spel van om via de open achterkant van de tv en muziekkast in de kast te komen. Af en toe speelt die poppenspel bovenop de tv of zet de radio aan (@) Een schuif in de bibkast is ingericht als slaapplaats met mandje en dekentje. Ook lijkt het hier dan op rommelmarkt van het speelgoed her en der. Ik wil zeker niet klagen en geniet van hun aanwezigheid dicht bij mij. ;) Ondervinding is de beste leerschool en mogelijks is er zo veel te doen dat ze het bijten even vergeten. Bedenk wel dat je indien nodig ze moet kunnen pakken, bijters van onder een zetel of kast uithalen zal wel iets minder worden. Laat ze op de snoepdoos afkomen en alles is eenvoudiger.Zeker uitproberen ;)


[Gewijzigd door jeanine op 2008-07-10 09:30:06]
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jul 10, 2008 12:11 pm

Hier zitten ze nu "noodgedwongen" door de hoeveelheid fretten in 2 groepen, hé, maar ik vind het dus al jammer dat ik geen uren genoeg in een dag heb om hen allemaal in de living uit te laten!! Ik wissel nu wel af, die die vandaag de keuken krijgen, mogen morgen in de living en omgedraaid, maar je hebt idd méér plezier aan hen als ze in de living meecrossen. Ik zorg er nu wel voor dat ik ook regelmatig in de keuken bezig ben bij de groep die daar zit, maar het "terrein" daar nodigt toch minder uit tot gezellige toestanden dan het salon. ;)

En ja, hier is 't ook zo fretveilig mogelijk gemaakt, maar als er door omstandigheden 1 ding verschoven wordt, hebben ze het ook meteen in de gaten, hé!! Gisteren zetten we een klein kattenplankje bij in de living en hup, de heren van mijn Bende van 5 hadden binnen de kortste keren gezien hoeveel extra mogelijkheden er plots ontstaan waren :~ !! De plank heeft dus nog geen definitieve plaats gekregen, eerst nog enkele groepen laten experimenteren en eens tegoei uitloeren waar ze er het minste mee kunnen uitspoken!! :P
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten