help! :D

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
steuvel
Berichten: 8
Lid geworden op: di okt 28, 2008 3:20 pm

Berichtdoor steuvel » di okt 28, 2008 3:31 pm

hoi,

i
k heb net een nieuw fretje gekrege maar heb er wat probleempjes mee, de eerste dagen deed hij zijn behoefte braaf in een kattenbak maar nu begint hij plots overal rond te schijte en pisse, best onaangenaam ;)

iemand tips hoe ik hem dit terug kan afleren...

ik heb ook wat last met het afleren van bijten heb al verschillende methodes van op de stite geprobeerd...

groetjes Steuvel :D
Steuvel

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di okt 28, 2008 4:52 pm

Dag Steuvel, welkom hier.
Ja een vervelend probleem, ik heb hier ook van dergelijke wildkakkertjes in huis. In het begin netjes op het bakje en dan een koekje geven. Maar de voorliefde om aan de deuren een hoopje te leggen blijft. Ik maak daar geen probleem van en bekijk het als en manier om te zien wie wat achterlaat. Met de keukenrol en plantenspuit met wat dettol in is dit zo opgekuist. Je kan evenwel proberen om meerdere kattenbakken daar te zetten waar de hoopjes gelegd worden. Ook voeding plaatsen is soms een oplossing. Of heel aandachtig zijn en de fret naar het bakje dragen als je ziet dat hij aanstalten maakt om zijn hoopje kwijt te geraken. Telkens in het bakje iets gedaan beloon je het. Dit vraagt wel geduld en doorzetting van het baasje. Ik heb dit opgegeven toen ze telkens het niet meer konden houden tot ik aan het bakje was en dus nog meer kuiswerk had om het verlorene op te kuisen :( Ook heb ik er hier die geen bak met andere fretten uitwerpselen willen gebruiken.
Wat het bijten betreft: hoe oud is dat fretje en is het reeds geholpen?? Van waar heb je het gekregen? Hoe en wanneer bijt het? Hoelang is het reeds bij jou?
Eens dit beantwoord is er al een iets duidelijker beeld om in te schatten hoe de aanpak kan gedaan worden.
Afbeelding

steuvel
Berichten: 8
Lid geworden op: di okt 28, 2008 3:20 pm

Berichtdoor steuvel » di okt 28, 2008 5:08 pm

is een fretje van een maand of 6 volgens de vorige eigenaar die heeft het gekrege van iemand die het niet moest hebben dus het heeft al wel een hele voorgeschiedenis.

ik merk wel dat als ik er een tijdje mee bezig ben dat het beter is vandaag heeft hij nog maar ne keer of 3 gebete wa best meevalt voor hem :P. mr hij duft echt zo onverwacht voor niets bijte als ik bv rustig in de zetel zit komt hij onder mijn voete door en een knap in men kuit :). ik weet wel dat dit enig tijd in beslag zal nemen om het een beetje op te voeden.
mr heb me momente gwn schrik van het beestje :d; dus draag ik momenteel meestal handschoene :d die ik dan probeer uit te doen om te aaien :-) en dan plots knauw heb ik weer prijs :d

groetjes
Steuvel

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » di okt 28, 2008 6:05 pm

ja, steuvel, bijten hoort erbij. Wij hebben hier ook twee bijtfretten (nu al veeeel minder) en doorzetten is de boodschap! Iedere beet bestraffen door ze bij het nekvel te pakken en foei te zeggen en dit zeer consistent doen! die handschoenen zou ik achterwege laten. zo worden ze gewoon aan handen en gepakt worden. Je zal het arme diertje wel tijd moeten geven, bij ons twee schatten heeft het bijna een half jaar geduurd vooraleer ze ons genoeg vertrouwden om gepakt te worden zonder bijten.
Wat het wildplassen betreft, ook bij ons is dit het geval. Maar kijk eens goed naar de plaats waar ze plassen. Zet dan op die plaatsen een bak neer en maak er een enorme poeha rond als de bak gebruikt wordt. Snoepjes helpen! Voor de rest: baby wipes op verschillende plaatsen van het huis, zo pakken wij het aan als er toch een ongelukje is.
veel succes! en geniet van de kleine spruit :)
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.

steuvel
Berichten: 8
Lid geworden op: di okt 28, 2008 3:20 pm

Berichtdoor steuvel » di okt 28, 2008 6:41 pm

amuseren doe ik er zeker mee als hij wakker is (en ik zeg als het is nogal een slapertje) dan houdt hij van wildere spelletjes :). wat ik mij nog afvroeg klopt het als ik hem laat castreren dat je hem minder zou rieken?

groetjes steuvel
Steuvel

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » di okt 28, 2008 7:37 pm

bij rammen is het idd zo dat een aantal weken na de castratie de sterke rammengeur afneemt.

wat wel niet weglaat dat ze als ze verschieten nog steeds hun kliertjes kunnen ledigen he! :P
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » di okt 28, 2008 9:48 pm

Och ja steuvel ik heb hier vorige week ook nog 2 bijters en ontzettende wildkakkertjes binnengelaten van diezelfde leeftijd tbaasje hoeft ze niet meer . Nu ja niet dat ik ze ga houden vrees ik. Maar vooral doorzetten heb nu in totaal 4 bijtertjes zitten waarvan 2 enkel bijten als ze verschieten of als ze grote honger hebben.
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di okt 28, 2008 10:00 pm

Dat ventje heeft blijkbaar door het verleden nog maar weinig vertrouwen in mensen. Ook zal z'n opvoeding alles behalve geweest zijn. Met heel veel geduld en lef kan je het weer wat vertrouwen geven in z'n nieuwe baasje. Hamlet z'n fretjes zijn daar een voorbeeld van :P Het waren echt wel straffe bijters voor hij ze had.
Als het niet uit angst is dat het bijt kan hij ook nog veel te hard speelbijten en dat verdiend een passende straf. Als het uit angst is moet je heel behoedzaam het vertrouwen zien te winnen door te belonen ipv straf. Veel kan je al bereiken door je stem aan te passen zacht en hard toespreken. Elke fret vraagt om een aangepaste aanpak en deze moet je zien te vinden. 6 maand is nog een heel jong zot fretje dat de juiste opvoeding nodig heeft, denk daar aan als je straft. Laat niet voelen dat je schrik hebt, daar profiteren ze van.
Een rammetje kan je best zo laat mogelijk laten castreren ivm bijniertumoren op latere leeftijd. Na 1 jaar is hij goed volgroeit maar soms doet men het al vroeger omdat ook het bijten door de hormonen kan komen. Zeker in de bronstijd vanaf februari beginnen die op te spelen. De geur is inderdaad een stuk minder na castratie. Veel wassen is ook uit den boze om geurginder te voorkomen. Ze maken dan meer huidvet aan dan nodig. Veel de slaapdekentjes wisselen kan ook al helpen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » di okt 28, 2008 11:18 pm

idd zoals jeanine & bull al zeiden: castreren is het beste middel om ze minder te laten rieken ....

en zo'n fret kan echt wel stinken se als hij rijp is!!!! ik was het al even vergetne, maar enkele maanden hadden we tidjelijk een ongecastreerde, rijpe fret tidjelijk in huis .. maar hamaaaaaaaai, dat is beneden komen en direct ramen openzetten voor de stank ;-)))

even laten castreren en enkele weken later is dit gelukkig voorbij. dat is het eerste dat hier bij allemaal gebeurd is: het mes onder :D
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo okt 29, 2008 12:35 am

idd, een fretje die zijn geurklieren openzet (zal het realistisch omschrijven) STINKT!
Voor de rest hou ik wel van dat frettige parfummeke ..:P

steuvel
Berichten: 8
Lid geworden op: di okt 28, 2008 3:20 pm

Berichtdoor steuvel » wo okt 29, 2008 9:27 pm

tis een zot beestje ze :) kan bijte maar als hij speelt is hij zo schattig :d. heb er ook al enkele fratse mee voorgehad. gister zat hij vast achter de keukenkaste en heb ik de plank onderaan moete verwijderen was daar per ongeluk binne geglipt terwijl ik er normaal op let dat hij daar ni komt.

vanavond kwam ik thuis en was hij nergens te bespeuren na en lange zoekactie bleek hij in de zetel te zijn gekropen. onderaan in de bekleding zat blijkbaar een gaatje en was hij langs daar in men zetel gekrope. hij vond zen weg niet meer trug dus heb ik de onderkant van men zetel er moete afhale en deze beter dichtgedaan :)

groetjes Steuvel
Steuvel

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do okt 30, 2008 1:00 pm

Dat is waarschijnlijk nog maar het begin :D Waarom denk je dat het hier frettengekken zijn, ze verdragen alles van hun beestjes en kunnen er om lachen ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » do okt 30, 2008 1:57 pm

Een fret is net zoals een advocaat en de wet;
het kleinste gaatje weten ze te vinden :D

Een kat is dan weer zoals een politieker ;
die verkiezen achterpoortjes :D
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » do okt 30, 2008 2:18 pm

Wel steuvel, het lijkt wel dat hij uw hart gestolen heeft. Ben blij dat er dan toch iemand is die zich over het arme beestje wil ontfermen. Ik snap niet dat sommige mensen gewoon hun dier niet meer willen. Ik snap dat bepaalde omstandigheden minder evident zijn voor het houden van een dier, maar toch.
Ik zeg het: blijven doorzetten. De onze bijten bijna niet meer, juist als ze het ineens in hun bol krijgen, maar dan bestraffen we ze en dan is alles weer OK.
Ik zou hem ook wel laten castreren, dat kan de geur een beetje beperken.
Ik zou zeggen: geef hem veel liefde en je zal zien, uiteindelijk draait die wel bij, maar geduld is de boodschap! en if all else fails: omkoperij: zoek iets waarvan hij geniet om op te eten en laat hem eten in uw buurt, zo associeert hij u met iets positiefs! Zie: de liefde van een fret gaat gedeeltelijk door de maag en blijkbaar ook door kleine gaatjes van de sofa :)
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.

steuvel
Berichten: 8
Lid geworden op: di okt 28, 2008 3:20 pm

Berichtdoor steuvel » vr okt 31, 2008 12:48 pm

slecht nieuws...

mijn huisbaas is langsgeweest en blijkbaar staat er in ons contract dat we geen dieren mogen hebben... ik heb nog geprobeerd hem op te prate maar hij houdt voet bij stuk. !@#$
net nu het wat beter begon te gaan met het beestje :(

aangezien ik echt wel gehecht aan het beestje was geraakt wil ik wel dat het een goede thuis krijgt. moesten jullie iemand kennen die ons schatje wil overkopen en het een mooie thuis en veel aandacht wil geven (dat heeft hij echt wel nodig :d) ik heb voor het fretje 70 € betaald. zou er graag nog zoveel voor wille hebben of toch ongeveer... wij wonen in antwerpen maar ik zit er niets mee in om het eventueel naar een nieuwe thuis te brengen!

groetjes Steuvel
(0498 85 70 04)
Steuvel

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » vr okt 31, 2008 1:10 pm

och steuvel das echt sneu !!!!! :(
Ik weet niet direct iemand die een fretje in huis wil nemen ...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr okt 31, 2008 2:07 pm

Ik meen dat je huisbaas niet zo maar kan beslissen dat het niet mag, ik kan wel verkeerd geinformeerd zijn. Ook mag hij niet onaangekondigd je huis binnenkomen.
Dus als je echt heel veel om je fretje geeft kan je het er op wagen om hem te houden. Als de huisbaas 1 x per jaar zijn huis komt bekijken breng je het ergens op logement voor die dag. #)
Het is zo jammer dat het nu weer naar een nieuwe baas toe moet ~_~
Als je geen oplossing vind wens ik het een goed nieuw baasje toe.
Afbeelding

steuvel
Berichten: 8
Lid geworden op: di okt 28, 2008 3:20 pm

Berichtdoor steuvel » vr okt 31, 2008 6:35 pm

blijkbaar wel, heb mijn contract nageleze en er staat wel degelijk in dat ik geen huisdieren mag houden... :(

en ik hou echt wel van het beestje moest het ander kunne meteen... maar het is mijn appartementje of een eventuele schadevergoeding nu ook ni waart eh...

grtz steuvel
Steuvel

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr okt 31, 2008 7:09 pm

Ik snap je heus wel dat je geen problemen zoekt of een schadevergoeding zou moeten betalen ;)
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?p=28666
http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... woning.htm
Dit enkel ter info zodat je een goede beslissing zou nemen waar je achteraf geen spijt van krijgt. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » vr okt 31, 2008 10:43 pm

Steuvel , ge moet u niet zo laten intimideren door die huisbaas voor een fretje hé man.
Ik ben zelf ook nog huisbaas geweest en ik kan je verzekeren dat er onder het mensenras grotere
vernielers en stinkerds zitten dan bij onschuldige fretjes.
Als je dan noch geconfronteerd wordt met wanbetalers leg je op het einde van de rit nog geld toe.

Ik hoop dat je alsnog een oplossing vind in het belang v/h fretje , en als t'niet anders kan is een adoptie
mischien wel de oplossing , maar dan zie je wel die 70 € aan je neus voorbijgaan ........
Is het een wildkleur of een albino ? Heb je geen foto?:P
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » za nov 01, 2008 10:35 am

Het hangt inderdaad heel veel van de huisbaas af. Toen mijn vriend nog in een studio in Gent zat stond er ook in het contract dat huisdieren niet toegelaten zijn. Elk weekend gingen wij naar daar. En we hebben nekeer onze hond meegenomen met een verlengd weekend omdat mijn pa op reis was, maar toen dacht ik ook altijd van hopelijk komt de huisbaas niet langs. Toen is hij ook niet geweest.
Maar ja daarna had ik een fretje gekocht en ja die ging elk weekend mee naar daar, ik al plannen aan het smeden van waar moet ik met hem dan naartoe als de huisbaas komt. Uiteindelijk kwam hij ook es onverwachts toe (omdat hij daar nog garageboxen verhuurd ook), en ja hij zag dan die kooi staan, het enige wat hij zei was oh is dat een fretje :) en da was het. En toen ik de bovenburen zag kwam ik te weten dat ook zij huisdieren hadden nl een kat dus ja, waarom dan moeilikj doen over een fretje die in zijn kooi zit als de huisbaas kwam :P
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » za nov 01, 2008 11:08 am

Huisbazen mogen hoe dan ook niet onverwachts afkomen, ik spreek uit ondervinding. Ook hier zijn geen huisdieren
toegelaten, ondanks een mondeling akkoord van bijna 7 jaar geleden. Het blijft dus nog steeds afwachten hoe het hier gaat aflopen ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » za nov 01, 2008 12:18 pm

waarom spreek je niet gewoon af da je de eventuele schade gaat vergoeden?

een contract is en blijft een contract he.. iedereen weet dat je zo'n dingen eerst moet lezen voor je ze tekent... margit's geval is een geval apart maar anders heb je echt geen voet om op te staan hoor...

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » zo nov 02, 2008 11:44 am

bij ons staat da ook in het contract,
maar de huisbaas heeft toen gezegt da het mocht
met ene hond en een paar fretten.
wat hieer nu allemaal zit het is gewoon ne dierentuin
we hebben ook afgesproken moesten wij hier ooit vertrekken
da wij hier alles maken wa kapot gemaakt is door de beesten
en hij vind da goed.
hij ziet ook da we da hier in orde houden dus hij zegt er niks van.
eigenlijk mag je huisbaas da ni zeggen...
we hebben da hier al genoeg besproken.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » zo nov 02, 2008 7:30 pm

Ik denk dat Steuvel ofwel liegt, ofwel iemand is die beter geen dieren heeft. Iemand die zo makkelijk van z'n dier afstand doet en er dan nog snel bij vermeld dat hij zijn geld er tenminste uit wil halen, kan bij mij op weinig sympathie rekenen. Bovendien is het vrij verdacht dan hij na zeven posts al direct een dier te koop aanbiedt.
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten