kooi ontsmetten

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jan 03, 2009 1:23 pm

Vandaag even op zoek geweest hoe men een kooi kan ontsmetten zonder schadelijke invloed op de dieren en omgeving.
Warm water met azijn zou ontsmettend werken.
Enkel bij besmettelijke ziekten een zwaarder middel toepassen indien echt nodig.
Ik vervang alvast de Dettol die ik hier dagelijks gebruik door de azijn ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » za jan 03, 2009 1:37 pm

Bedankt voor de tip Jeanine. Ik deed mijn kooien altijd met wat dreft en tot nu nog nooit geen problemen mee ondervonden. Moet er wel bij zeggen dat mijn fretjes in een andere kamer zitten als de kooien worden gekuisd en dat eer ze in de kooi gaan die zeker goed droog zijn.
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » za jan 03, 2009 2:48 pm

Azijn en/of citroensap.
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo jan 04, 2009 4:00 am

Dorinda, ik werk al heel mijn leven met Dreft in kooien, aquaria en alles en nog nooit troubles mee gehad. Goed afspoelen hoort erbij natuurlijk, maar heb nog nooit een fretje met zeepbelletjes gezien, dus dat is precies wel in orde!! :p

Dat azijn prima werkt tegen plasplaatsjes, werd mij door Renée geleerd. Dat zou de geur wegnemen. Wel, ik vrees dat, ondanks ik wel een paar dove fretjes heb, ze allemaal een sterk ontwikkeld reukorgaan hebben!! Die vinden de geur van die azijn blijkbaar zo storend dat ze er hier gauw een plasje of een hoopje opleggen!! %) %) %)

Denk toch dat Dettol nog steeds het best desinfecteert hoor. Anders zouden ze in ziekenhuizen en dokterspraktijken al lang op wat anders overgestapt zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » zo jan 04, 2009 11:49 am

Ja idd Margiet, ik heb ook nog nooit troubles gehad met dreft. En zoals je zegt, als je alles goed afspoelt is ook alles weg hé en hetzelfde voor de detol want ik heb dat jaren lang bij de cavia's gebruikt maar de geur was dan wel te sterk volgens mijn DA dus deed ik daar dan ook wat dreft bij zodat dat iets minder hard rook maar nog nooit problemen gehad met beide producten. :)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » ma jan 05, 2009 1:02 pm

gewoon azijn dus?

wat met bleekwater? sterk verdund natuurlijk en daarna ook goed uitspoelen

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jan 05, 2009 1:45 pm

Stimuleert het plassen, Steven!! :P :P :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » ma jan 05, 2009 2:35 pm

Bleekwater is giftig en de doordringende geur zet aan tot het" markeren" van hun terrein ;
Margit heeft gelijk , en die azijn moet danig op hun reukorgaan werken : toen ik onlangs
mijn kranen ontkalkte met azijn meden ze de keuken als de pest en zaten ze met hun neusje
in de lucht in de woonkamer te ruiken waar die vreemde geur nou wel vandaan kwam.
Geef mij maar Dettol , dat is niet schadelijk als je het volgens de regels gebruikt.
Dus niet van proeven hé :D
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma jan 05, 2009 6:25 pm

Geen bleekwater! Met de azijn moet ik nog proefdraaien ;) Tot enkele dagen geleden gebruik van Dettol gemaakt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » di jan 06, 2009 9:45 am

tis hun plas en kak hoekje dat ik wil opkuisen
dagelijks besluit dolly op vlak tegen de bak te doen (tenzij dat je erbij staat natuurlijk, dan doet ze het braaf erin %)
tot op heden pak ik gewoon de tuinslang en spuite alles eens goed uit ;)

maar zou het eens grondig willen ontsmetten en natuurlijk zien dat ze daarna wel hun ding nog willen doen daar e :P

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » di jan 06, 2009 9:49 am

awel he ik kuis mijn bakken met bleekwater gemengt met een paar druppels azijn en de kooi zelf die maak ik schoon met bleekwater en derna met goedkoop schoonmaakmiddel van het merk 365 ban delhaize(citroengeur)... Goed uitspoelen doe ik ook natuurlijk en dit alles gebeurd mooi in de tuin met de tuinslang alleen met dees weer vind ik dat zo onaangenaam kom steeds na 5 minuten naar binnen omwille dat men handen stijf worden van de kou.
Tot hiertoe heb ik nog steeds geen mizerie gehad ermee dus denk dat ik zo doorgaat het ruikt lekker fris de fretten lijken de geur ook leuk te vinden want als de kooi net gedaan is gaan ze hun dekens verleggen om op het plastic te kunnen liggen
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » di jan 06, 2009 10:46 am

aangezien bij mij de kooi nooit echt smerig wordt(buiten als ze een keertje ernaast gegaan zijn ), was ik deze met gewoon heet water. Nuja, als er uitwerpselen enzo inliggen dan kuis ik ze grondig uit, met jawel, meneer proper voor de vloeren. Werkt perfect en heeft geen doordringende geur. Natuurlijk wel heel, hééél goed afspoelen..

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di jan 06, 2009 11:03 am

Steven, met wat Dreft te verdunnen in een lege spuitfles (zo eentje van een allesontvetter ofzo, ook goed uitgespoeld natuurlijk) met goed warm water, geraak je al ver hoor. Wil je het echt ontsmet zien, verdun in zo 'n fles op dezelfde manier je Dettol, hé, dat verkopen ze zelfs in hele kleine flesjes bij de apotheker, voor het geval je het niet vaak gebruiken zou, kost nog geen 3€.

Hier zit momenteel een opvangertje dat oh zo graag langs de bak gaat, die plaatsen spuit ik dan goed nat, laat het even inweken om het vervolgens mooi proper te maken en eens extra af te spoelen. Voordeel van verdunde Dreft of Dettol is dat het niet sterk meer ruikt, toch niet in die mate dat de fretten het onaangenaam vinden.

Azijn wordt dus idd gebruikt om geurtjes weg te nemen en "normale" fretten zouden dan op die plaatsen ook minder geneigd zijn opnieuw hun boodschap te doen. Javel daarentegen raden ze af omdat het, zoals Weazel en ik al zeiden, aanmoedigt om opnieuw te plassen daar waar je het liever niet meer ziet.

Hier hebben Shaggy en Dolly de Dreft en Dettol-behandeling gekend, daar storen ze zich dus niet aan :P !!
Afbeelding

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » di jan 06, 2009 8:15 pm

men ma heeft anders wel nog van die producten dat ze in ziekenhuizen gebruiken

is volledig onschadelijk maar zal een van die dagen eens achter detol gaan ;)


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten