gezondheidsproblemen

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » za jan 03, 2009 4:07 pm

Er ligt al enkele weken (of maanden) iets op mijn lever dat ik eindelijk kwijt wil. Ik weet dat ik bij veel personen zal stuiten op onbegrip maar bon, dat neem ik er dan bij.
Ik lees de laatste tijd dat er meer en meer gezondheids problemen zijn met onze fretjes ongeacht de leeftijd. Volgens mij ligt dit veel aan de voeding. Ik zelf ben nu al enkele jaren verkocht aan onze lieveling ' DE FRET'. Vroeger via vrienden en sedert 3 jaar bij mij thuis zelf. Zelden heb ik geweten dat er voor de leeftijd van 6 jaar ernstige gezondheids problemen voorkwamen.
Ik heb steets geweten dat de fretjes hun hoofdvoedsel rauw vlees was. Bij mij krijgen ze s'morgens kippenvlees en s'avonds rund(soms paarden)vlees. Dit wordt steets tot op de gram afgewogen. Ik heb nog nooit een ernstig ziek fretje gehad. Gedurende de rest van de dag hebben ze steets kattenkorrels superpremium tot hun beschikking. Deze manier van voederen zal misschien wel iets duurder uitvallen dan de klassieke frettenkorrels en zal ook meer tijd in beslag nemen om klaar te maken, maar bon, dat moet ieder voor zich maar uitmaken. Ik geef ze ook om de 2 dagen wathham en vitaminen multivit.
Sorry, maar dit moest mij even van het hart want nogmaals...ik ben verkocht aan fretjes en zou graag hebben ze allemaal een mooie oude dag beleven.
Iedereen heeft zijn idee hierover maar ik ben kontent dat ik het eindelijk heb durven te schrijven.

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » za jan 03, 2009 4:13 pm

Amai Ludwig, fijn dat je dit met ons deelt. Ik was al aan het overwegen om meer over te schakelen op vers vlees dus nu heb ik gewoon bevestiging hier over. En waarom zou je hiervoor onbegrip krijgen? :? Allee misschien zie ik het verkeerd maar ik zie niks mis in jouw berichtje en vind dat iedereen zijn mening mag geven, zolang het natuurlijk niet escaleerd in een ruzie. ;)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » za jan 03, 2009 4:17 pm

ludwig ik wil je niet aanvallen zal dat al eerst zeggen maar ik
geef je groot gelijk maar het ligt ook aan de fret zelf hoe ze verzorgt worden
waar ze gehouden worden allee veel facoren spelen een rol.
wij hebben hier 13 fretsels zitten die zijn in gedeelt in de puppy groep
en de senior groep en dan hebben we echt een bejaarde dame van bijna 10 ons buffy.

ons buffy heeft altijd op gewone brokken van TF gezeten zowel op de gewoon als op
de senior nu kan ons dame niet meer zo goed knabbelen en hadden we beginnen waltham te geven maar daar werd ze zo dik van dat we na een bezoekje naar de DA met onze andere fretten waltham vlees hebben gekregen is nat voer (zoals kattevlees) en ze vind het heerlijk en zo kan ze nog lekker genieten van haar oude dag.
vlees krijgen ze hier ver nooit niet alleen met de feestdagen of als er weer wa te veel is gekookt voor ons ianka.
dan mogen onze fretjes mee eten.
maar kom ik weet wat je bedoelt mijn hart is ook te klein voor alle fretten liefde te geven.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jan 03, 2009 4:27 pm

Ludwig, iedereen is hier bekommert om het welzijn van onze troetels.
Niet elke fret is te bewegen om vlees en nog moeilijker rauw vlees te eten. Dit kan beter van puppy af aangeleerd worden. Brokkenvoeding is inderdaad niet alles maar toch noodzakelijk als je geen prooi met alles erop en eraan heeft. Van enkel vlees worden ze ondervoed en missen bepaalde voedingsstoffen.
Ook mijn da vind extra vlees geven een noodzaak. Wat de kostprijs betreft denk ik als je de duurdere brokken koopt dit ook niet zo goedkoop uitvalt. Wat ik minder vind is de kattenkorrels tenzij ze van goede kwaliteit zijn op basis van vlees en geen plantaardige eiwitten. Ook suiker mag er niet inzitten. Om de 2 dagen Waltham is wat veel, zieke verzwakte en zogende dieren uitgezonderd.
De problemen van een mindere voeding steken meestal bij het ouder worden de kop op.
Zelf ben ik momenteel op zoek naar een goede brok die ze wel lusten, zie topic TF Hill's Eukanuba en Zupreem daarover.
Graag had ik ook wat meer reactie's over voeding hier gezien zodat we een balans over langere tijd zouden kunnen opmaken.
Enkel de ervaringen bundelen kan volgens mij bijdragen om de fret zo goed mogelijk te voeren.
Mogelijks bij voedingsproblemen en ziekte's het gegeven voer vermelden kan al een lichtje werpen op de zaken.
Waarom denk je op onbegrip te stuiten? Het kan enkel een discussie waaruit te leren valt opbrengen ;)
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » za jan 03, 2009 4:28 pm

Knorry, natuurlijk heb je gelijk dat het niet aan de voeding alleen ligt.
En in de voeding alleen al is veel verschil. De moertjes tegen de rammetjes en dan de seizoenen, voorjaar(loops worden) en najaar(vet laag aanleggen). Je kan het misschien dom vinden maar daar hou ik allemaal rekening mee. Ik heb hier een tabel liggen die ik steets moet aanpassen ivm de grammetjes die ze moeten krijgen.

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » za jan 03, 2009 4:50 pm

Blij te lezen dat je zo veel tijd in het eten van je fretten steekt :D Maar ik zou op beide oren slapen Ludwig. Ik denk niet dat je zorgen een echte wetenschappelijke basis hebben, want er zijn geen bewijzen dat een gemiddelde fret op droogvoer -van goede kwaliteit- minder gezond zou zijn dan een fret die vlees of prooi te eten krijgt. De voorouders en verwanten van de fret zijn roofdieren, maar aangezien we het over een gedomesticeerd dier hebben, is prooi/vers vlees geen noodzaak. Het gaat per slot van rekening om de aanwezige voedingsstoffen en die worden bij het duurdere droogvoer vrij streng gecontroleerd. Het is ook een feit dat het vlees dat wij in de winkel kopen weinig "natuurlijker" is dan brokken, tenminste als je bekijkt hoe de dieren van welke het vlees afkomstig is zijn gevoed, gehouden, geslacht en bewaard -denk maar aan dioxines, etc.-. Vers vlees af en toe zal geen kwaad kunnen, maar ik ben persoonlijk van mening dat het ook geen oplossing is voor eventuele gezondheidsproblemen. Veel belangrijker is volgens mij de leefruimte, hoeveelheid vers water, etc.

Ik ben helemaal niet tegen het geven van vers vlees, maar zoals gezegd is het niet iets wat elke fret lust. Bij ons is er geen enkele fret voor gewonnen en wij hebben alle mogelijke soorten vlees en organen geprobeerd.

Oh en natuurlijk veel liefde geven :)
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jan 03, 2009 5:00 pm

Hamlet, ik denk dat het vlees voor menselijke consumptie toch wel beter gecontroleerd wordt dan dierenvoeding in het algemeen.
Hoe goed de brokken ook mogen zijn er zit toch nog te weinig vlees in en plantaardige toevoegingen om een brok van te kunnen maken noodzakelijk. De fret is een vleeseter van nature uit en verteerd plantaardige zaken moeilijker.
Het laatste woord zal hier wel nog niet over gevallen zijn. ;)


[Gewijzigd door jeanine op 2009-01-03 17:05:48]
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » za jan 03, 2009 5:08 pm

Ik heb ooit gezien (zelfs meerdere malen) dat er ganse dieren zoals kraaien, duiven en ja zelfs dode katten werden bij gelegd. (Opgepast hier ben ik zeker geen voorstander van).
Ik kan je wel zeggen dat deze persoon echtwaar prachtige en gezonde dieren had. Daarom ben ik dan ook met rauw vlees begonnen ben en ik kan zeggen dat er hier enkele gezonde mooie deugnietjes rondlopen.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jan 03, 2009 5:15 pm

Onlangs hier nog ergens gelezen over een kweker die duiven kweekte om aan zijn fretten te voeren. Kan volgens mij niet slecht zijn maar zou het zelf moeilijk kunnen. Wat in de handel te koop is heb ik geen problemen mee, mijn fretten soms wel :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » za jan 03, 2009 5:17 pm

dat was onze takoda zijne kweker.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » za jan 03, 2009 6:20 pm

Origineel gepost door jeanineHamlet, ik denk dat het vlees voor menselijke consumptie toch wel beter gecontroleerd wordt dan dierenvoeding in het algemeen.
Gemiddeld genomen? Zeker en vast. Maar ik denk dat het verschil met vlees uit de groothandel en goede dierenvoeding niet zo gigantisch groot meer is.
Maar meer dan over kwaliteit, gaat het ook over wat er in het meeste vlees zit. Bij die brokken heb je nog een vaag idee, maar bij het vlees helemaal geen.
Idealiter -op vlak van ethiek en gezondheid- zou je inderdaad je eigen prooidieren kweken, maar dat is niet aan iedereen besteed. Naast de nodige plaats, het vereiste geld en het naleven van bepaalde voorschriften... is er ook de wil voor nodig om eigenhandig een dier te doden of op te offeren aan een ander dier. Allemaal niet zo eenvoudig op levensbeschouwelijk vlak als je bedenkt dat het houden van huisdieren in de eerste plaats niet echt natuurlijk is.

Maar goed, ik denk dat een fret het best af is met een combinatie van droogvoer en vers vlees van gecontroleerde herkomst. Maar zoals reeds gezegd, dan moeten ze het wel lusten.
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jan 03, 2009 7:06 pm

Ik wou dat ik in staat was om zelf voor mijn dieren het nodige te kweken en ze het daarna te geven :( Natuurlijk moeten die op hun beurt ook weer eten en dan begint de zoektocht weer van voor af aan.
Dit heb ik gevonden over de brokjes http://www.worldofdani.com/watziterwerk ... oeding.htm Als de info juist is zet dit toch tot nadenken aan.
Ik weet het gewoon niet goed meer (@) Maar wat ik wel zie is dat mijn fretten het de laatste tijd echt niet goed meer doen ~_~ Ik zoek mij suf naar een mogelijke oorzaak en oplossing.
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » za jan 03, 2009 7:57 pm

Jeanine, als je het mocht overwegen van rauw vlees BIJ TE VOEREN probeer eens met over het vlees waltham of een rauw eitje te doen. Maar inderdaad, een fretje dat dit niet gewoon is kan men moeilijk verplichten.
Je hoort hier ook weleens van een gekookt eitje.
Ik kan je zeggen als je dat hier aan mijn fretjes geeft bezien ze het niet eens en s'anderdaags ligt het daar nog. Maar een rauw eitje daar vliegen ze op. Mijn fretjes krijgen 1 X per week een eitje. 1 eitje voor de 6 wel te verstaan.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jan 03, 2009 8:52 pm

Ludwig, vroeger gaf ik aan mijn oude dames alle vlees dat goed voor ze kon zijn zelfs wild stond op het menu. Muis en rat ook geprobeerd maar dat viel tegen in smaak en de prijs viel nog meer tegen waar ik die kocht. ~0 Ik zag hen samen een rauwe kwartel van de botjes halen en het was een heerlijk gezicht hoe die samen werkten om aan het vlees te komen. Tot op een gegeven moment mijn Chanel bijna stikte in een stuk rauw vlees. Van dat ogenblik af durfde ik geen rauw vlees meer aan die oude fretjes te voeren en ben ik op koken overgestapt voor hen. Rauw geraak ik het hier niet meer aan de straatstenen kwijt, gekookt wel voor enkele stukjes. Meer als een snoepje dan als echt eten. Gisteren een kippenboutje gekookt en van bot ontdaan. Deze morgen de helft voor de vuilnisbak :( Vandaag soepvlees op de menu, ook weer voor een heel klein stukje en de rest verstoppen ze dan maar. Onlangs kregen ze nog een eierdooier om op te eten. Even de proef gedaan met dierenvoeder (kip) gemalen en in een worst verpakt. Normaal bestemd voor mijn dochter haar hond. Zowel rauw als gekookt gegeven, ze trokken hun neusje op. Het is hier geen kwestie van overwegen meer maar van eten. Ze zien er nu al niet goed meer uit en ik kan ze niet het weinige dat er gegeten wordt afpakken om te experimenteren nu. Volgens de da hebben ze een virus en ik geef ze ook de nodige medicatie. Veel vooruitgang zie ik hier niet en zit dan ook met mijn handen in het haar. Op het werk om hen vers te geven kijk ik zeker niet. Als ze maar willen eten.
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » za jan 03, 2009 9:08 pm

Jeanine, uit het diepst van mijn hart duim ik voor u en uw lievelingen en zeker niet opgeven hé.
Heb je ze al multivit van KELA gegeven. Je kunt dit vinden bij de drogist. Kost een goede EUR 8 voor een doosje van 50 tabletten en is zeker geen overbodige luxe. Ik los dit op in kitten melk. Het is maar te proberen.
Ik geef ze een kwart tabletje per 2 fretjes gedurende een dag of 4.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jan 03, 2009 9:30 pm

Ludwig heb ik nog niet geprobeerd en ken ik ook niet. Wat zit er daar allemaal in? Zij krijgen hier de Ferretone als vitamientjes erbij. Kittenmelk is ook niet zo geschikt voor fretten hun darmen. Net als sojamelk, mijn Anais is daar blijvend van aan de diarree geraakt. Vroeger gaf men sojapap om aan te sterken maar dat is Anais slecht bekomen. Ik heb al heel wat watertjes met mijn oude en dikwijls zieke fretjes doorzwommen in het verleden met schade en schande op de koop toe. Opgeven staat zeker niet in mijne woordenboek als het over mijn fretten gaat. Desnoods met slapeloze nachten om ze in leven te houden. Wat ik ze eigenlijk zou moeten geven is aktieve koolstof om eventueele slechte stoffen in de darmen op te nemen. Maar daar gruwelen ze gewoon van en het papje hangt tot aan de zoldering als ik dat probeer. Ze zijn nu wel niet echt in levensgevaar maar baren me toch veel zorgen wat de voeding betreft. Ze lijken op zijn minst ondervoed te zijn en geen eetlust meer te hebben.
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » za jan 03, 2009 10:14 pm

Het is een feit dat je kitten melk niet mag blijven geven maar omdat veel fretjes er verzot op zijn kun je ze zo wel de nodige vitamientjes binnen geven. En wat die multivit betreft.
Wel, mijn DA voor mijn fretjes woont in Opwijk en is een redelijke goede kennis van ons. Hij heeft ook bijkomende studie's gedaan ivm fretjes en ik moet zeggen dat hij er serieus iets van kent. Hij is ook nog eens de DA van de tuinbouwschool in Merchtem waar er een richting is van dierenzorg. Daar mijn vrouw ook in deze school tewerkgesteld is zijn wij met hem bevriend geraakt en zo kom ik redelijk wat te weten. Het is dan ook via hem dat ik weet dat ik mijn fretjes regelmatig een kuur moet geven van multivit en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar tot nu toe heel tevrede over ben. Dus ik zou zeggen aan alle dieren liefhebbers. Haal dit in huis. Voor de prijs moet je het zeker niet laten en baart het niet, het schaadt niet.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jan 03, 2009 10:21 pm

Altijd handig om zo iemand te kennen :D De meeste dierenartsen weten er te weinig van af en zien er in de opleiding ook niet veel over. De kittenmelk kan je vervangen door gewone room of wat boter als je wil. Meestal lusten ze dat ook graag en ik gebruik de boter bij het bezoek aan de da :D Ik zal eens uitkijken naar die vitamientjes.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo jan 04, 2009 3:27 am

Ach, die voeding, dat is en blijft een moeilijke zaak, hé? Wat is goed en wat niet? Iedereen heeft wel ergens een ervaring die erop duiden zou dat het ene of het andere niet ideaal is.

Feit is en blijft dat het een moeilijke zaak is je fretten op vlees alleen te zetten. Je moet alles van het dier kunnen geven, spiervlees, orgaanvlees, enz ... en dat wil zeggen dat je idd al bijna zelf moet beginnen kweken én er dan nog bij moet weten welke prooi het meest goede bevat én zelf geen slechte dingen binnenheeft. Begin er maar aan ...

Dat mensenvoeding meer gecontroleerd zou zijn dan dierenvoeding, wordt tegenwoordig ook meer en meer tegengesproken. Mijn ex heeft een hele tijd in de voedingsindustrie gewerkt en die was al van mening dat er op ons eten niet zo geweldig gelet werd. Dat diervoeding daarentegen wel streng gecontroleerd wordt, zou volgens Da's enzo toch een feit zijn. Ik weet het niet, heb met geen van beiden ooit meer te maken gehad dan met datgene wat hier op bord of kommetje belandt, maar ik zie idd de katten én de fretten vaak met zo 'n snoet naar hun "vers vlees" kijken, dat ik toch sterke twijfels heb. Dan heb ik het niet over fretten die moeten "leren" wat vers vlees is, maar over enkele die bij de kweker op vers vlees stonden en nog bij wijze van spreken een lang lip trekken op bepaalde dingen.

Onze Mikado en ons Domino zijn de eerste jaren van hun leven grootgeworden op vers vlees. Op alles wat volgens de Da goed was, tot ze het plots rond de leeftijd van 2 jaar zelf niet meer wilden. Eerst wou Domino geen vlees meer, binnen het volgend half jaar Mike ook niet meer. Gelukig ben ik rond die tijd hier verzeild geraakt en had de Da me al gezegd dat TF op dat moment (2005-2006) de beste korrel was voor fretten. Zowel Mike als Domino hebben dat altijd met plezier gegeten. Domeke is nu dik 6.5 jaar, gelukkig kerngezond (voor zover ik het weet toch, hout vasthouden!!) en verzot op haar brokken. Mike is aan nog geen 4 jaar overleden aan een bijniertumor, heel slechte lever en verstopte gal. Op net dezelfde voeding, op zeker zoveel knuffels!!

Dat de fretten tegenwoordig blijkbaar meer mankeren dan vroeger, die indruk krijg ik ook, maar toch, je moet ermee rekening blijven houden dat er ook meer en meer fretten bij de mens terecht komen en we meer en meer contact hebben onderling, dus dat is logisch dat we ook meer en meer gevallen leren kennen waarbij het niet goed afloopt. Als er van iets maar weinig is, kan je ook niet veel vaststellen, maar we hebben hier meerdere mensen ondertussen met meerdere fretten, logisch dus dat er ook meer ziektebeelden verschijnen. De Da's weten ook met het jaar meer over onze fretsels, zullen dus ook meer kunnen vaststellen dan 3 jaar geleden ofzo. Toen werd Mike nog geopereerd van een rechterbijniertumor, iets waar op dit moment geen enkele Da zich nog aan waagt. Elke Da die iets van fretten kent, weet immers dat dat geen verstandig idee is en zal met Lupron werken zoalng er nog iets te doen is.

Ik ga er volledig mee akkoord dat de voeding van onze dieren belangrijk is, hoor, daar niet van, maar ik wil alleen maar even zeggen dat goede voeding en een lang leven echt niet altijd samenhoren, hoe graag ik dat ook zou willen. :(

Jeanine, hebben jouw fretjes ook niet wat last van het steeds wisselen van vanalles? Ine hier zegt altijd dat een fret echt noodzaak heeft aan een constante, zelfde voeding, omdat hun darmen anders telkens opnieuw moeten aanpassen en dat gebeurt zo goed als altijd met problemen. Iets wat ik hier ook merkte toen ik van voeding moest veranderen bij onze Diedle. Hij heeft zelfs aanpassingsproblemen gehad om van de gewone TF op de TF senior over te gaan!! Nu doet hij het er prima op hoor, maar ik heb het enkele weken mogen ruiken hier!! ;) Aan de andere kant snap ik je volledig, hoor, je wil gewoon dat ze toch wàt eten, hé, wat idd niet evident is als ze zich geen 100% voelen. %)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo jan 04, 2009 9:06 am

Margiet, mijn fretten staan al jaren op TF Hills en Eukanuba het laatst bijgekomen en ter vervanging van de happy ferret is de complete.
Het is door dat ze mager worden en niet aangekomen zijn voor de winter dat ik op zoek ben naar iets dat ze opeten. Welke zin heeft het nog om ze brokken te geven waar ze niet van willen eten? Je hebt wel gelijk dat de darmen zich moeilijk aanpassen aan nieuw voer.
Als ik naar Milo kijk klopt het niet om van 1.580gr vorig jaar naar met veel moeite 1340 gr. te gaan.
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » zo jan 04, 2009 10:44 am

S'morgens krijgen de fretjes hier 5 gr kippenhartjes en 15 gr vlees van de kippenbil per moertje en 10 gr kippen hartjes met 20 gr kippenvlees voor de rammetjes.
S'avonds de zelfde hoeveelheid maar dan wordt het kippenhart vervangen door rundshart en het kippenvlees door rundsschenkel. Na elke maaltijd zie ik of ze niets gehamsterd hebben want dit wordt direct verwijderd.
Bij drachtige moertjes worden de hoeveelheden wel opgetrokken.
Vitamientjes krijgen ze in normale omstandigheden 1 X per week en om de dag geef ik ze ook waltham bij. Ik doe met 1 zakje waltham 1 week voor mijn 6 fretjes. Mijn DA zegt dat dit niet overdreven is.
Ik ga nu niet zeggen dat dit de goede manier van voederen maar ik geef dit alleen maar mee omdat ik graag mijn ervaringen deel met iedereen.

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » zo jan 04, 2009 11:18 am

Het is inderdaad een moeilijk vraagstuk dat waarschijnlijk geen bevredigend antwoord heeft. Heb me ook al het hoofd gebroken over hoe ik hun voeding meer kan variëren, maar zoals gezegd onze fretsels willen niet meewerken. Mochten we ooit een pup hebben, zou ik hem/haar wel proberen vlees te geven af en toe. Gewoon als aanvulling op het droogvoer. Dan wel enkel gevogelte.

Die site over de gebrekkige kwaliteit van dierenvoeding zal ergens wel gelijk hebben, maar er zijn nog meer bronnen die hetzelfde beweren over voeding bestemd voor menselijke consumptie.
Dus een echt schitterend alternatief is er mijns inziens niet. Het is al een goede zaak dat we er met z'n allen hier kunnen over spreken en tips delen. Die zorg die we aan onze dieren geven op elk vlak, is wat uiteindelijk het verschil zal maken.

Wat gezondheidsproblemen bij fretten betreft... laat mij er even dieper op ingaan.

Net zoals bij alle levende wezens is er het risico van aangeboren defecten. Dit risico verhoogt als je uit een beperkte poel gaat kweken -zoals bij kleine huisdieren erg vaak gebeurt-. Je ziet hetzelfde fenomeen zelfs bij mensen -denk bijvoorbeeld maar aan het Engelse koningshuis-.
Die defecten komen niet altijd meteen tot uiting en kunnen zich plots ook vrij manifesteren. Aangezien de meeste dierenartsen een beperkte kennis hebben van de fret en er vaak geen diepgaande onderzoeken worden gedaan, is het natuurlijk eenvoudiger om die problemen te klasseren als zijnde een gemakkelijker te definiëren aandoening -het ligt aan voeding, het is een virus, etc. -

Onze leefomgeving verandert. Je merkt ook dat meer en meer mensen gevoeliger worden aan allerhande kwalen. Dit omwille van vervuiling, stress, leefpatroon, etc. Dat is voor onze dieren niet anders. Ze ademen dezelfde lucht in, delen voor een kleine hoeveelheid in onze stress en levensstijl, ...

Ook hebben we allemaal vanalles aan het hoofd. Het is voor de meesten geen schitterend jaar geweest. Financiële moeilijkheden haalden zelfs het nieuws. het is dan ook logisch dat we meer in zo'n periodes meer met onszelf begaan zijn dan anders. En dan merk je soms bepaalde tekenen niet op die je normaal gezien direct zou herkennen.

Mannelijke Hamlet helft, over en uit :D
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » zo jan 04, 2009 11:44 am

Awel Ludwig, ik heb het nogal eens gezegd hé maar ik zou echt wel eens willen komen kijken bij u. Ik heb zo het gevoel dat ik nog veel zou kunnen leren door uw ervaringen. :) Nu mijn fretjes krijgen hier ook kippefilet en 2 keer in de week een verse muis die ik zelf kweek. Nu zullen mensen me misschien ook bekritiseren of zo maar mijn fretjes lusten dat héél graag behalve Tibo, die heeft het liever niet en het rare is dat ik toch wel het verschil ook voel in hun vacht. Tibo is ondertussen ook zachter van vacht maar Diablo en Leilah zijn echt super zacht en volgens mijn DA zou dit kunnen omdat ze muis eten. Ook de kip lustte Tibo vroeger wel en nu niet meer maar hij doet het uitstekend goed dus laat ik hem alleen op zijn brokjes. Ook ik geef minstens 1 keer per week waltham al is het maar dat als ze eens ziek zijn en medicatie moeten krijgen dat ze het makkelijk opeten en ik hen niet moet dwingen. Maar die voeding hangt ook wel echt af van of je fretje het lust zoals hier al meermaals gezegd is hé. En of dat echt voor gezondheidsproblemen zorgt, ik denk dat ook héél veel af hangt van geluk hebben en dat er veel meer factoren in meespelen zoals idd de huisvestiging en de castratie denk ik ook wel. Maar dat is natuurlijk mijn mening hé. ;) Ik vind het in ieder geval wel héél positief dat we hier elkanders ervaringen kunnen delen want zo kan je nog zien wat voor jezelf en voor je fretjes het beste werkt en daarvoor hebben we ook dit forum hé. :D
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » zo jan 04, 2009 12:05 pm

Ik denk dat dit zeker geen slechte zaak is dat je uw fretjes soms een prooidier geeft en eerlijk gezegd heb ik daar ook al eens aan gedacht. Ik heb al veel fretten gezien bij jagers waar ze alleen maar prooidieren krijgen aangevuld met gewone kattekorrels en daar zie je soms prachtige dieren die ook een mooie ouderdom halen dus zo zie je maar. En tijdens het jachtseizoen moeten deze dieren ook in top conditie zijn. En natuurlijk spelen er nog zoveel andere factoren een belangrijke rol in de gezondheid van onze fretjes en andere dieren. Het probleem is als er iets niet juist is,een mens die kan het vertellen wat hij voelt maar onze diertjes spijtig genoeg niet.
En dat je nog veel zou kunnen leren uit mijn ervaringen dat weet ik zo niet. Ik zou het anders stellen. Door ieder zijn ervaringen te delen met anderen kunnen wij heel veel leren van elkaar. Ik heb wel het geluk dat mijn DA veel afweet van fretjes en daar steek ik dan ook heel wat van op. En voor de rest veel verhalen lezen van andere liefhebbers. Ik leer iedere dag nog bij.
En ik heb het reeds gezegd dat je zeker welkom bent om eens een kijkje te komen nemen. Je kan misschien altijd met iemand uit de streek eens afspreken om tot hier te komen want ik dacht dat Margit ook wel eens geinteresseert was om eens een kijkje te komen nemen als er puppies zijn. Iedereen is trouwens welkom want ik heb voor niemand geheimen.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo jan 04, 2009 1:46 pm

Dorinda, die muis is zeker niet slecht ;) Maar ik zou de weerstand om het dier te doden moeten overwinnen. Hoe doe je dat?
Hamlet volledig met je eens dat uit dezelfde poel vissen geen goede fretten kan opleveren. Met opvangertjes weet je ook niet hoe en wat ze vroeger gekregen hebben. Puppy's daarentegen kan je zelf perfect opvolgen en evalueren wat de voeding betreft. Niet dat het daarom beter zal gaan maar dan ben je zeker over de omstandigheden waarin je fret leeft. Ook Margiet heeft gelijk, hoe meer frettenliefhebbers hun ervaringen delen wij vaker met ziekte en de dood in aanraking zullen komen. Toch valt het op dat de fretjes van vandaag het moeilijker hebben dan de oudere generatie's.
Ook dierenartsen kijken al anders tegen fretten aan en men doet er ook meer onderzoek naar. Vele gewoontes van vroeger zijn al weerlegd en worden anders aangepakt.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten