van zot naar wild

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
lacrimosa
Berichten: 74
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 6:59 am
Contacteer:

Berichtdoor lacrimosa » zo mar 08, 2009 3:41 pm

hey,

ik heb veel plezier met met men eerste fretje, kei lieve beestjes, je kunt er is goe mee lachen enz...
Maar Tilo is nu 10 weken en soms als ik hem uit zijn kooi haal om hem te borstelen of zo of gewoon even wil vastnemen en het zal niet naar zen zin zijn word hij wat wild. Hij spartelt heel erg tegen en begingt zelfs te bijten ( niet hard en ik maak hem ook duidelijk dat het niet mag). Als ik hem dan teug in zen kooi zet loopt hij als een wilde door de kooi even en na een minuutje is die weer het lieve rustige beestje. Is dit eigen een beetje aan de leeftijd? En wat kan ik het beste doen om hem rustig te krijgen.

Benadkt alvast
lindsay & tilo

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » zo mar 08, 2009 4:33 pm

Het kan misschien heel raar klinken, maar ja hoor, een fret moet opgevoed worden...

fretjes moeten toch een 2 keer per dag vrij rondlopen, in een ruimte waar ze zichzelf liefst niet kunnen verwonden...
misschien heb je wel een fretje dat net als het meerendeel niet zo graag vastgepakt word, en zelf wil rondlopen, daar kan je niet zoveel aan doen hoor...
fretten gaan ook meestal door tot ze hun zin krijgen, dus als hij echt niet vastgepakt worden, gaat hij enkel meer zn best doen om los te geraken...
dat bijten leer je af door hem daar consequent op te straffen, in proportie weliswaar...

om hem rustig te krijgen laat je hem rondlopen tot hij moe is en gaat slapen :)

Gebruikersavatar
lacrimosa
Berichten: 74
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 6:59 am
Contacteer:

Berichtdoor lacrimosa » zo mar 08, 2009 4:37 pm

hehe bedankt,

ja het is men eerste ooit en wil toch graag weten hoe ik hem het beste kan aanpakken. Daarmee ben ik heel blij dat ik dit hier gevonden heb.

en nog is thx voor de reactie

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » zo mar 08, 2009 4:45 pm

het belangrijkste is dat hij genoeg speeltijd krijgt...

ook of hij van een fokker komt of van een dierenwinkel gaat veel schelen in de opvoeding... als hij van een dierenwinkel komt is hij waarschijnlijk te vroeg weggehaald van de fokker en kan het moeilijk worden om dingen aan te leren of af te leren...

zorg ook dat hij in zn kooi op zn gemak kan liggen, hangmatjes en doeken zijn prima, en een kattenbak met grid geschikt voor fretten (het mag niet korrelen want fretten hebben gevoelige luchtwegen).. zet hem dus ook zeker niet op schaafsel...

de speeltijd van een fret duurt gemiddeld 1 tot 2uur... dan zijn ze wel aan een dutje toe en gaan ze zelf hun slaapplaats opzoeken

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo mar 08, 2009 4:51 pm

Eerst het fretje laten spelen, fret moe is tijd voor verzorging. Dit gaat stukken gemakelijker.
Maak je geen ilusie, enkel een slapende fret is rustig :D Als ze willen spelen is er geen kot mee te houden. Maar net dat maakt hen tot de vrolijke huisgenoot die ze zijn ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » zo mar 08, 2009 9:46 pm

Schoonmaken van oren en knippen van nagels gaat ook een pak vlotter als je Ferretone gebruikt. Maar verder, laat hem inderdaad eerst wat spelen. Ze zijn ook erg schattig en lief als ze pas wakker zijn :D
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten