dekreu gezocht

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
davjan
Berichten: 6
Lid geworden op: ma aug 18, 2008 8:44 pm

dekreu gezocht

Berichtdoor davjan » za aug 21, 2010 5:23 pm

hallow

ik ben op zoek naar iemand in de buurt van Londerzeel die een reutje heeft die kan "presteren"
ik zou graag mijn moertje laten dekken , ze is ne 6-7 maand oud en de eerste keer loops
het is een wildkleurtje

alvast bedankt

grtz

davjan

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor jeanine » za aug 21, 2010 7:30 pm

Ik denk dat er al rammen zijn die uit de bronst zijn en het zoeken zal worden. Het is al heel laat op het seizoen om nu nog een moertje te dekken. Als je geen ram ter beschikking krijgt kan je beter de da opzoeken met je moertje voor er problemen komen. Ik denk dat dit over een eerste nestje gaat? Waar ga je met de pups naar toe? Er staan er nog velen te koop op Kapaza enz. waar men niet vanaf geraakt :( Als je geen ervaring hebt neem in elk geval contact met iemand die je kan helpen aan de juiste info ivm verzorging van het moertje en pups. Het verloopt niet altijd zonder problemen ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor Margiet » za aug 21, 2010 9:26 pm

Ik ben nu niet meer snel "van mijn melk" hé, maar hier schrok ik toch ff!! :s

Davjan, ik ga het echt niet hebben over alle problemen waar je voor kan komen te staan, dat zullen anderen mss wél doen om het je nu voorlopig uit je hoofd te praten, maar gewoon ... dat moertje is 6 à 7 maanden??? Dat is zelf nog een pup! Daar kan je toch echt niet van verwachten dat ze een volledige dracht van 3 à 10 pups gaat uitdragen, ze nog liefst allemaal gezond gaat groot krijgen en dat zij al helemaal gaat weten hoe het hoort, dat mama zijn? :(

Ik heb hier nu dit jaar met één moertje voor de 2de keer pups gehad. Vorig jaar was ons Nouky zo 'n 14 maanden, dit jaar een jaartje ouder dus. Het verschil in gedrag van Nouky tov van haar pups toen ze zelf nog "piepjong" was en nu, was vreselijk groot. Ze heeft het er vorig jaar ook prima vanaf gebracht hoor, ze had gelukkig maar 5 pups waarvan ze er dan nog 2 verloor, maar na een week of 2 à 3 was ze dat "zorgen voor" allang zo beu als kou pap. Zij wou terug spelen gaan, geen ganse dag met pups liggen, afgezonderd van de rest. Ze was 3 weken na de bevalling ook mager, zo mager dat ik er bang van werd, werd onrustig, deed moeilijk, het was echt zo evident niet om haar overtuigd te krijgen toch de pups verder te verzorgen. Ze kunnen dan wel over een "natuurlijk" moederinstinct beschikken, maar dat is onderling toch zeer verschillend ook, net als bij de mensen. Het feit dat dat moertje nog zelf een pup is, maakt dat je volgens mij alleen problemen zoeken gaat nu, hoor.

Als je echt een nestje wil met dat moertje, kan je haar dan geen prikpil laten zetten, dan stopt het loops zijn voor dit jaar. De volgende keer zal ze dan, samen met de meeste moeren, ergens in het voorjaar opnieuw loops worden en kan je alsnog een dekram zoeken. Ondertussen heb je ook tijd om zelf op zoek te gaan naar rammetjes waarvan je tenminste wat achtergrond kent, dat is toch zeer belangrijk voor de gezondheid van je nestje achteraf.

Enfin, als je absoluut nu nog een nestje wil, al is alles wat Jeanine zegt ook nog een feit waar je rekening mee moet houden, kan ik je niet tegenhouden natuurlijk. Maar toch, als je kweekt met je fretje denk ik dat je je moer zelf toch ook liever niet zou verliezen, iets waar de kans nu toch heel reëel toe is volgens mij.

Ik hoop dat je begrijpt waarom we er eerder negatief op reageren, als je in de lente echter hulp of raad nodig hebt, wil ik met plezier helpen.

Groetjes!!
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor Raven » zo aug 22, 2010 12:14 am

Margit & Jeanine, misschien eens vragen “waarom ze gedekt moet worden“
Misschien is er verkeerde info in het spel? ;)

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor a3ke » zo aug 22, 2010 9:12 am

Onder het andere opzicht is het dan de ideale moment voor castratie nu dat ze loops is :domhoog:
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor jeanine » zo aug 22, 2010 9:35 am

“waarom ze gedekt moet worden“
Raven mogelijks verkeerde info, berichtje was dan ook heel kort :s De enige reden die ik kan bedenken is, moertje loops geworden en er moet nog "iets" aan gedaan worden voor er problemen van komen. In dit geval zou ik nu niet kiezen voor een nestje als ik pups zou willen. Het moertje lijkt mij beter af volgende lente. Als ik zie hoe zot en klein Thirza nog is kan ik mij niet voorstellen dat ze pups zou krijgen. De ram kan beter aangepast zijn aan de grote van het moertje, ik denk dat er nu niet veel te kiezen meer valt welke ram te gebruiken.
Afbeelding

davjan
Berichten: 6
Lid geworden op: ma aug 18, 2008 8:44 pm

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor davjan » zo aug 22, 2010 9:44 am

bedankt voor de antwoorden

margit jij zeker , bedankt voor de uitleg , ga morgen naar DA bellen voor prikpil, en dan naar volgend jaar toe een geschikte dekreu zoeken;
en zal zeker aan jou meer uitleg vragen naar volgend jaar toe dan

grtz

davjan

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor jeanine » zo aug 22, 2010 9:47 am

:domhoog: Ik denk dat je en vooral je moertje daar beter mee af zijn. ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor Raven » zo aug 22, 2010 10:00 am

“waarom ze gedekt moet worden“
Raven mogelijks verkeerde info, berichtje was dan ook heel kort :s De enige reden die ik kan bedenken is, moertje loops geworden en er moet nog "iets" aan gedaan worden voor er problemen van komen. In dit geval zou ik nu niet kiezen voor een nestje als ik pups zou willen. Het moertje lijkt mij beter af volgende lente. Als ik zie hoe zot en klein Thirza nog is kan ik mij niet voorstellen dat ze pups zou krijgen. De ram kan beter aangepast zijn aan de grote van het moertje, ik denk dat er nu niet veel te kiezen meer valt welke ram te gebruiken.[/quote

Jeanine ;) Dat moet je allemaal niet tegen mij zeggen lol :lol:

En zoals je al ziet... verkeerde info en wat onwetendheid in in’t spel ;)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor Margiet » zo aug 22, 2010 5:07 pm

Margit & Jeanine, misschien eens vragen “waarom ze gedekt moet worden“
Misschien is er verkeerde info in het spel? ;)
Waarom iemand zijn moertje wil laten dekken, is mijn zaak niet, hé Raven? Ik denk ook niet dat er bij Davjan sprake is van onwetendheid ivm castratie op deze leeftijd, ik denk dat hij idd een nestje wil in de toekomst, zeker gezien het antwoord dat hij op mijn postje gaf. :)

Dat ik daarop reageerde, al zijn het dan ook mijn zaken niet, is enkel omdat ik ongerust ben over de gezondheid van zijn moertje, als hij haar zo jong laat kweken. Dus voor het fretje reageerde ik wel, met iets of wat uitleg waarom hij het nu beter uit zou stellen. Davjan en Virginie zijn bevriend, Virginie is al ff aan 't kijken om haar fretje volgend jaar te laten dekken, heeft daar van andere personen al uitleg over gehad, dus ik denk dat Davjan toch wel weet dat het niet noodzakelijk is een moertje te laten dekken, dat castratie ook een mogelijkheid is.

Davjan, moest je dus echt van plan zijn te kweken met dat moertje, moet je zeker aan je Da vragen de juiste prikpil te zetten. Niet die voor honden heb ik me al laten zeggen en ik weet dat Ine, onze Da, vorig jaar een speciale prikpil heeft moeten bestellen voor onze 2 moertjes die te vroeg loops waren (of te laat :p ), want dat het sowieso al niet gezond is die te laten zetten. Het zou dus wel degelijk een verschil maken welk product ze inspuiten. Als ik me niet vergis zijn er idd al problemen gewest bij fretten die het verkeerde medicament kregen. Komt nog bij dat de prikpil ook geen garantie geeft op niet opnieuw loops worden binnen een aantal maanden, maar vermits we stilaan naar de herfst trekken, heb je toch veel kans dat de loopsheid wegblijft tot de lente.

Wat de grootte van de ram betreft naar volgend jaar toe, dat zou volgens de meeste kwekers en Da's echt niet uitmaken, de jongen passen zich aan aan de grootte van de moeder. De papa van ons Noucky's pupjes, zowel vorige keer als dit jaar, was telkens ook een flinke kerel, wat je nu ook duidelijk zien kan aan de pups en die deugnieten van 1 jaar, maar ze waren ook maar tussen de 9 en de 12gr bij de geboorte, dus dat liep idd gesmeerd. Moet nu ook geen moertje van 500gr bij een 2kg zware ram zetten, hé, maar een moertje onder de 700gr laat ik sowieso al niet dekken, die vind ik te klein om zo 'n taak te volbrengen, het kost toch heel wat van hun lijfje ook.

Voor info over al dan niet kweken, waar naartoe indien je wel wil kweken, de zwangerschap en de pups, de opvoeding en de verzorging ervan, kan je hier allemaal wel terecht met je vragen, iedereen doet zijn best te antwoorden, dat zie je, hé? En zoals ik al zei, als je echt besluit om een nestje te hebben volgend jaar, begin op tijd met informeren, kijk ondertussen al eens op allerhande sites enzo om een idee te hebben van wat er dan allemaal goed of fout kan lopen en als er wat is : wij zijn hier!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor jeanine » zo aug 22, 2010 8:11 pm

maar een moertje onder de 700gr laat ik sowieso al niet dekken
Wie Twister van bij Angel kent, zij heeft moeite gehad tijdens de bevalling, kan je nog nalezen. De papa was een niet al te grote ram.
Op aanraden van de da is Twister dit jaar gecastreerd, ze was te fragiel om ooit nog een zwangerschap en bevalling mee te maken.
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... ter#p38831
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor Raven » zo aug 22, 2010 9:35 pm

Margit & Jeanine, misschien eens vragen “waarom ze gedekt moet worden“
Misschien is er verkeerde info in het spel? ;)
Waarom iemand zijn moertje wil laten dekken, is mijn zaak niet, hé Raven?
Waar staat dat ergens? :euh: Vrije interpretatie of zo?
:p

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: dekreu gezocht

Berichtdoor Margiet » zo aug 22, 2010 9:40 pm

Margit & Jeanine, misschien eens vragen “waarom ze gedekt moet worden“
Zal het wel weer fout begrepen hebben, zeker? Zucht, ik ga echt niet weer beginnen discuteren ... :roll:
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten