Eéntje bij of niet?

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Buddy » vr jul 15, 2011 8:30 pm

Na het overlijden van zowel Puto als Muisje zit ik nu met het dilemma of ik bij Peanut een nieuw fretje zou brengen.
Peanut is een heel speelse fret en ik ben een beetje bang dat ze zich gaat vervelen zo gans alleen. Ik speel wel met haar maar da's toch niet hetzelfde he. Langs de andere kant ben ik heel bang om problemen te krijgen door stress enzo. Heb het met Muisje gehad toen ik Peanut erbij nam, heel veel miserie met hb en diarree die uiteindelijk blijvend was. Ze hebben ook nooit samen gekunnen. Twee aparte speeluurtjes voor maar twee fretten zie ik echt niet zitten dus ze zouden zeker overweg moeten kunnen met elkaar.
Ik wil absoluut opnieuw een opvangfretje maar twijfel dus. Het heeft voor-en nadelen.
Zou ik Peanut alleen gelukkig kunnen houden? Ik heb nog nooit één fretje gehad, altijd twee en drie. Ik zou het anders wat afwachten en zien hoe ze het doet alleen, maar langs de andere kant gaat het dan misschien moeilijker worden om er op termijn ééntje bij te zetten?

An misschien kan jij mij helpen? Jij kent Peanutje ook he van in de opvang?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor jeanine » vr jul 15, 2011 8:57 pm

Het is nog vrij onlangs dat je 2 fretjes verloren bent. Mijn Tootsie heeft om gezondheidsreden en moeilijk tot niet te koppelen bijna 2 jaar of langer alleen geleefd. Hij had daar weinig last van, maar ik werd er wel moe van om fret te spelen. Als Peanut een gemakkelijk fretje met anderen is kan je het overwegen. ;)
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor ufo » za jul 16, 2011 4:04 pm

ik zou zeker voor peanut een vriendje geven , als je een opvanger neemt kan je best naar een fretje van haar leeftijd zien
ik heb nu niet zo direct een idee wat er in onze opvang zit momenteel maar ik denk keuze genoeg
neem peanut mee op de moment dat je gaa kijken en laat haar kiezen , je ziet het redelijk snel of klikt of niet
toen je peanut bijnam heb je dat niet gedaan en dan is het altijd wat afwachten he of ze overeen komen
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Buddy » za jul 23, 2011 12:07 am

Zou ik bij Peanut best een rammetje zetten of kan het zijn dat het even goed met een moertje klikt? Bij mijn konijnen gaat ram voedster zowiezo beter, weet niet of dat bij fretjes ook het geval is...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Margiet » za jul 23, 2011 12:55 am

Zover ik Peanut gekend heb, is het een fretsel met een hoop pit en een behoorlijk karakter. Zet je daar een volwassen ram bij, kan het zijn dat zij hem makkelijk domineren kan óf dat de ram in kwestie in één keer duidelijk maakt dat ze wel "baas" mag denken te zijn, maar dat hij zich toch niet laat doen. Zet je er eventueel een ram-pup bij, gaat zij sowieso de baas zijn, ze is de oudste ook en een pup heeft te luisteren, waar ik alleen maar mee akkoord kan gaan!! :p

Zet je er een moertje bij, heb je kans dat het of eenzelfde soort hittepetitje is, wat op oneindig geruzie kan uitdraaien of weer héél goed kan gaan. Als dat moertje een bezig bijtje is maar bereid is te aanvaarden dat zij bij Peanut intrekt en niet andersom, zie ik daar ook wel een mogelijkheid op slagen. Bij moertjes gaat het meestal redelijk snel héél goed ofwel blijven ze gewoon aartsvijanden van mekaar!! Vrouwen, hé!! ;)

Kom anders gerust eens langs om te kijken hoe Peanut reageert op de andere fretsels en/of op de kleinsten, het verplicht je tot niks, hé!! ;) Ze heeft in elk geval keuze hier!! :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor jeanine » za jul 23, 2011 7:14 am

Toen Thirza hier bijkwam is ze goed aanvaard door Milo en Freebee. De kleine uk heeft wel te luisteren naar de anderen, al veegt ze daar de pootjes aan. Ik zie dat Milo en Freebee steeds de overhand halen tijdens het spel en ons Thirza legt zich gewillig roerloos tot men haar lost. Dan springt en danst ze tot de anderen weer in de "aanval" gaan en verder spelen.Een plezier om ze zo bezig te zien. :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Buddy » za jul 23, 2011 9:15 am

@ Margiet: misschien moet ik inderdaad gewoon eens langskomen en zien wat ze doet. Peanut is inderdaad een heel pittig ding. Met Puto was er nooit een probleem maar die kon met alles en iedereen overweg.

Kunnen jullie zondag ergens?

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Margiet » za jul 23, 2011 4:08 pm

Rond 15u oké voor jou en voor Miss Peanut ?? ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Buddy » za jul 23, 2011 5:48 pm

Geen probleem, we gaan ons best doen om te timen :-)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Margiet » za jul 23, 2011 10:55 pm

Moet je niet haasten, ben thuis!! ;-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Buddy » za jul 23, 2011 11:01 pm

Juist nog pb gestuurd voor jullie adres :-)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Margiet » za jul 23, 2011 11:17 pm

Geantwoord!! ;)

Enfin, het staat er toch ergens tussen ... :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor jeanine » zo jul 24, 2011 8:15 am

Succes met het vinden van een vriendje voor Peanut.
Afbeelding

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor weena » zo jul 24, 2011 10:53 am

heel veel plezier!

we duimen voor jullie!!
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Margiet » zo jul 24, 2011 5:34 pm

Peanut is naar huis .... met een klein broertje tegen haar aan, vast in slaap .... :wub: :wub: :wub:

Buddy zal straks wel verslag uitbrengen (ze zijn net vertrekken met z'n allen), maar Peanut koos zelf en besloot dat het een pup van Nouky worden zou!! ;) Dat kleine ding lag al over haar te slapen in de carrier, zo schattig ... :domhoog:

Wel, dames, ik hoop dat de kleine man jullie nog heel veel vreugde brengt!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Buddy » zo jul 24, 2011 9:56 pm

Pfwew, what a night :-)

Het transport naar huis is heel goed verlopen, ze hebben gans de tijd samen in de hangmat liggen slapen. Ook geen fille gehad, dus een uurtje rijden.
Thuis gekomen ze laten loslopen en de kleine eten gegeven, miljaar, wat een schrokop :shock:

Dan het dilemma, de kleine in de kooi van drie verdiepingen bij Peanut, maar hij kon de trapjes niet doen, òf de kleine alleen in de bench`(grootste maat bench ala duitse herder), òf Peanut samen in de bench met de kleine.

Peanut terug naar de bench, waar ze tot drie weken terug altijd woonde, leek me niet leuk voor haar. Toen Muisje stierf kreeg Peanut het grote hok van drie verdiepingen en ze was er heel blij mee. Haar nu na drie weken terug in de bench zetten gaat ze niet leuk vinden.

De kleine alleen vond ik ook zo zielig, dus dan maar de trapjes bedekt met dekens enzo, zodanig dat hij naar omhoog en beneden kan. Ze zitten nu dus samen in het grote hok.
Peanut heeft hem wel al op zijn plaats moeten zetten want hij laat haar niet met rust en zij wil slapen, ze is doodmoe na vandaag.
Ik denk wel dat ik het niet ga vertrouwen morgen om ze al samen alleen te laten terwijl ik gaan werken ben. Ik heb wel de laten dus ik kan gans de voormiddag zien wat ze doen. En deze nacht ga ik op de zetel slapen, zo hoor ik het als er geknodder is :-)

Ik hoop dat het goed gaat tussen die twee, al zal Peanutje precies wel tijd nodig hebben om te wennen. Of ze vind de kleine te opdringerig en voed hem gewoon op, kan ook zijn. Maar ik wil dan dat ze lief is voor hem maar dat mag ik waarschijnlijk niet verwachten :mrgreen:

Wordt vervolgd...

Bedankt Margiet!!!!!!

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor a3ke » zo jul 24, 2011 10:12 pm

allez , dan toch ne pup :p

zie maar dat het goed blijft gaan ... zoals je al zelf zei , spelen spelen spelen als de andere fret niet wil kan problemen geven
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor jeanine » zo jul 24, 2011 10:31 pm

Een groot voordeel is dat ze zelf mochten kiezen. :domhoog: :domhoog:
Dat je een bezorgd baasje bent heb ik ondertussen al door, goed idee van die dekentjes op de trapjes. Ik zou ze de eerste dagen ook niet alleen samen laten tot je zeker bent dat het koek en ei is. Ik kijk al uit naar het vervolg van het verhaal. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Margiet » zo jul 24, 2011 11:02 pm

Wat morgen betreft, tja, ben je er nu tussen moeten komen toen Peanut dat kleintje op zijn plaats zette? Maakte ze gewoon duidelijk dat hij stoppen moest of deed ze hem echt pijn?? Volgens mij had ze echt niks kwaads "in mind" hoor, maar een pup kan verschrikkelijk vervelend doen, blijven doordrammen als het gewoon tijd is om te stoppen en heeft echt niet de gewoonte om snel te luisteren, tenzij hem dat zeer duidelijk gemaakt wordt door de mama of een oudere fret. :roll: Het zijn echt vaak irritante, zeurende en vervelende kinderen hoor, ze hebben iemand boven zich nodig om aangenaam en braaf groot te worden. ;)

Je kan hen mss best apart zetten ja, gewoon om zelf gerust te zijn :) , maar reken er maar op dat hij behoorlijk zagen gaat ondertussen, hij heeft nog nooit alleen gezeten, hé. Ik hoop alleen dat Peanut daar niet gestrest van gaat geraken omdat ze dan niet bij hem kan. :s Allemaal niet zo eenvoudig, hé, misschien gewoon kijken hoe het gaat overdag en dan besluiten te doen wat je zelf denkt dat goed is. Hier had Peanut totaal geen boze reactie, geen dikke staart of niks, als ze hem enkel "op zijn pootjes" geeft als hij te druk is, laat haar dan maar rustig bezig. De kooi is groot genoeg voor haar om te vluchten als ze rust wil, mss vind je wel een manier om hem beneden te houden zodat zij haar rust echt kan opzoeken als het moet. Als ze dat kleine snotje tot nu toe niks gedaan heeft, gaat ze dat morgen ook niet doen, hoor, ze zag er mij echt niet "gevaarlijk" uit voor hem!! :p

Succes daar enneuh ... hou Oma op de hoogte, hé!! :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Buddy » ma jul 25, 2011 12:33 am

De kleine was net heel erg aan het knorren toen Peanut effe naar beneden ging om te plassen. Ze was dan terug boven bij hem maar hij bleef onrustig. Heb geprobeert om hem zijn brokjespap te laten eten maar die wou hij niet. Ik zag wel aan zijn doen dat hij honger had. Dan maar een warm schaaltje waltham en hij at alsof het dagen geleden was :-) Het is precies of hij gaat bij Peanut zeuren om eten, zou dat kunnen?

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Buddy » ma jul 25, 2011 5:40 am

Om vijf uur weer een knorrende babyfret, papje gegeven en baby happy :-) Het is zo'n schattig ding. Met Peanut nog geen problemen gehad deze nacht. Ik vraag mij juist af hoe ik dat met zijn papjes ga doen vandaag als ik werken ben, Peanut sloebert ze helemaal op en de kleine eet nog geen brokjes blijkbaar. Ofwel zet ik hartjes voor hem, dat lust ze niet...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor Margiet » ma jul 25, 2011 9:51 am

Alléé, weer zo 'n klein ding dat profiteert van de onwetendheid en de ongerustheid van zijn nieuwe "mama"!! :p

Die deugniet kan wel degelijk brokjes eten, hoor, heeft alleen veel liever papjes en vlees!! :rol:

Gek, hé, maar ze hebben het stuk voor stuk geprobeerd bij hun nieuwe baasjes en het is hen telkens gelukt ook!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor LcKe » ma jul 25, 2011 12:35 pm

Haha, Margiet heeft gelijk, heb zelf ook 2 pupjes van bij haar en hier zijn ze er ook in geslaagd mij te doen geloven dat ze geen brokjes lusten, dus hier ook papjes of hartjes gegeven als ze begonnen te zagen of lastig doen.
De eerste week was ik thuis en gaf ik hen dus 3 keer per dag een papje. Na die eerste week moest ik terug gaan werken (shiften van 12u) en kregen ze enkel 's morgens en ' savonds pap of hartjes, de week erop enkel 's avonds en de dagen dat ik thuis was nog wel iets extra, de week nadien gaf ik ze niets extra meer. Dat proces van overschakelen is niet zo gemakkelijk aangezien ze wel gaan blijven zagen en lastig doen in het begin omdat ze geen pap meer krijgen. Je moet dan echt doorzetten en uiteindelijk begonnen ze dan toch met lange tanden brokjes te eten, nu zijn ze ongeveer 3,5 maanden en vreten ze brokjes.

Veel succes met je pupje :)

Oja btw:

:ttiwwp:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor jeanine » ma jul 25, 2011 5:07 pm

Oma kent haar pagaddertjes :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Eéntje bij of niet?

Berichtdoor a3ke » ma jul 25, 2011 8:11 pm

Grappa heeft dan toch wel ergen tegenslag gehad om van dag 2 hier op de brok moeten hebben gegaan zijn :p
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast