vlees eten

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Baileys
Berichten: 0
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 3:20 pm

vlees eten

Berichtdoor Baileys » ma apr 01, 2013 1:48 pm

Hallo,

Eventjes een vraagje of iemand weet hoe je een fret leert vlees eten.
Ik heb mijn fretje sinds haar 7 weken ( ik weet dat dit iets te vroeg was ) ondertussen is ze 8 maanden en ze is perfect gezond.

Vroeger at ze wel kip, ik gaf het haar toen ze rond de 9-10 weken was.
Maar nu eet ze al een lange periode ( 5 maanden ofzo ) geen vlees ( rauwe kip ) als ik het haar wil geven. Ze neemt dit wel aan maar gaat het dan verstoppen en eet het niet op.
In principe heb ik hier nooit een probleem van gemaakt, maar misschien is het toch gezonder voor haar om wat vlees te eten?

Gerookte zalm stukjes neemt ze dan weer wel aan... ( echt maar een mini beetje, het was om te proberen, ik ben geen slecht baasje ;) ) en ik heb haar ook eens betrapt op pindakaas. ( restje op mijn bord waar ze is bijgeraakt toen ik even niet keek ) :euh:

Maar dus :p iemand een idee hoe ik haar vlees leer eten? Misschien heeft ze het toch te weinig gekregen toen ze jong was.. en is ze vergeten dat ze dit ook lust ofzo?

Sandrina

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: vlees eten

Berichtdoor sah » ma apr 01, 2013 3:32 pm

Hallo,
Dat hangt er inderdaad van af van fret tot fret. Ik heb hier 6 eigen fretten zitten waarvan er 5 dol zijn op vleesjes en eentje wil er niet eens aan ruiken.
In principe komt je fret geen voedingsstoffen te kort als ze geen vleesjes eet, maar wel goede brokken krijgt.
Je kan eens proberen met erg kleine stukjes? Bij mij eten ze vb allemaal wel kleine stukjes kipfillet (rauw) maar als ik met een vleugel of poot afkom, is er maar 1 fret die er dol op is, de anderen vinden dat dan teveel werk.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: vlees eten

Berichtdoor jeanine » ma apr 01, 2013 7:33 pm

Vaak is het zo dat ze het vlees eerst verstoppen, zeker als ze geen honger hebben op dat moment. Daarom best in de kooi geven zo dat je er controle over kan houden. Mag gerust 24u in de kooi blijven voor je ander geeft.
Begin met kleine stukjes, kip, konijn, kwartel, eend, biefstuk of ander rundvlees, lam, ingewanden van alle vorige mag beperkt. Geen varkensvlees noch charcuterie, het eerste kan een virus bevatten en het tweede is te zout en gekruid. Rauw is niet aan te raden voor fretten met darm en maagproblemen, wat bij jou dus niet het geval is.Om te beginnen zou ik gewoon een stukje van het eigen vlees afsnijden voor je het klaarmaakt. Kijken of het lukt en dan pas overgaan naar meer. Milo kende niets anders dan brokken. Hij heeft vlees leren eten in heel kleine stukjes die eerst in de micro oven gingen. Zodra hij de smaak te pakken had minder lang opgewarmd tot hij rauw vlees ook wou eten. Heel goede brok met veel dierlijke eiwitten in zal niet voor ondervoeding zorgen. Slecht samengesteld rauwvoer is niet aan te raden, eerst goed inlezen voor je je daar aan zou wagen. Een fret is een carnivoor en gedijt heel erg goed op juist samengesteld vlees of prooidieren.
Afbeelding

Baileys
Berichten: 0
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 3:20 pm

Re: vlees eten

Berichtdoor Baileys » wo apr 03, 2013 11:56 am

Dankjewel voor de antwoorden :)!
Ze krijgt 'totally ferret' , dus normaal gezien zit dat wel goed.
Ik zal eens proberen om kleine stukjes te geven en ze misschien op te warmen.

Bedankt!

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: vlees eten

Berichtdoor Kimster » ma apr 08, 2013 9:47 pm

Honger is een goede motivatie...

Waar hier zelfs mijn moeilijk geval gek op is een zelfgemalen vleesmengeling aangelengd met wat water zodat het een papje/soepje is. Beer kauwt niet graag :roll:

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: vlees eten

Berichtdoor antoin » di apr 09, 2013 5:00 pm

bij ons eeten alle fretten prooi alle opvang fretten krijgen ook alleen prooi we geven deze eerst de resjes van de andere fretten de ervaring is dat ze het dan snel door hebben. ik zou zelf eerst prooi of vles geven wat goed vers is en het liefste ook warm . het helpt ook om de prooi eerst open te snijden . de ervaring hier is dat ze gevogelte sneller eeten dan knaagdieren.

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: vlees eten

Berichtdoor antoin » zo apr 28, 2013 9:28 am

Nou ik hoef niet te kijken of de dames dikker worden ik kan zien aan de toenemende eetlust dat ze meer eeten nodig hebben. Nu de hoeveelheid wit vlees omhoog brengen.


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten