bijter maar waarom ?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Fay'ke
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 14, 2014 4:16 pm

bijter maar waarom ?

Berichtdoor Fay'ke » di jan 14, 2014 4:22 pm

Hoi,

Ik heb in mijn middelbaar de opleiding dierenzorg gedaan en ben daar in contact gekomen met fretjes.

Voor mijn goede rapport toen kreeg ik er eentje, maar wou toch een dat ik zelf kon opvoeden.

Alles ging goed ze beet niet, niets kapot, enzovoort

Maar nu is ze 3 jaar en half en bijt ze naar veel mensen enkel naar mij niet.

Maar ik vraag me gewoon af waarom ze dit zou doen en hoe ik haar kan straffen want niets werkt,

ze bijt naar vreemden maar zeker naar mijn papa hij kan haar geen 2 seconden vasthouden of ze heeft al gebeten, ook kan hij niets van de grond rapen want dan bijt ze ook.

Nu bijt ze ook naar mijn mama als deze haar slaapzakjes wil uit haar kot nemen om te wassen of om haar eten op te ruimen in haar kot als ze weer serieus gekruimeld heeft

dan kan ze echt springen en doorbijten maar laat ook wel weer direct los, het rare is als ik dit allemaal doet doet ze echt NIETS!

nu straffen zoals tik geven, blazen, onder water straal houden enzovoort het heeft geen effect op haar dus misschien dat iemand weet hoe ik ze dan wel kan straffen want het is voor hun niet zo leuk meer.

ook nog even een vraagje of iemand weet hoe je het afleert dat je fret aan de tralies van de kooit bijt, ze heeft een gigantisch groot kot van 5 verdiepen en zeker 1m 70 hoog dus ruimte genoeg maar als ze eruit wil en je laat haar niet direct eruit bijt ze aan de tralies.

Alvast bedankt om te lezen en ik hoop eindelijk eens goede raad te krijgen :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor jeanine » di jan 14, 2014 5:12 pm

Welkom met je fretsel,
bijten kan meerdere redenen hebben. Krijgt je fretje voldoende speeltijd? Heeft het geen honger? Is het niet ziek?
Maar nu is ze 3 jaar en half en bijt ze naar veel mensen enkel naar mij niet.
is dit altijd zo geweest of enkel de laatste tijd? Speel enkel jij met je fret of ook je ouders?
Graag wat meer info over het gedrag en hoe alles in elkaar steekt, anders is het gissen naar een mogelijke oorzaak en ben je niet geholpen.
Laat alvast het straffen nu achterwege tot we verder geraken in het gesprek.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fay'ke
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 14, 2014 4:16 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor Fay'ke » di jan 14, 2014 9:55 pm

bijten doet ze al altijd maar bij mij enkel als we wat wilder aan het spelen zijn bij de rest deed ze het vroeger wel veel minder nu bijt ze bijna iedereen vreemd volk maar ook de familie mijn papa bijt ze echt door maar lost wel mijn mama mag niets uit haar kooi nemen niemand buiten ik eigenlijk.

ze zit eigenlijk meer uit haar kooi dan erin :p maar echt spelen doet ze ook niet zo heel veel want ze is alles direct beu ik probeer zoveel mogelijk met haar bezeg te zijn en voldoende afwisseling te geven in speelgoed, ze heeft altijd eten tot haar beschikking en fret er nogal op los dus honger heeft ze zeker en vast niet

ik ben het meeste met haar bezig maar mijn mama ook wel vaak mijn papa kan er niet met bezig zijn want ze bijt constant waardoor hij bang wordt en het eigenlijk een vicieuze cirkel is hij heeft bang om gebeten te worden en ze voelt denk ik zijn angst en profiteert daarvan

ziek denk ik ook ni dat ze is ben nog ni lang geleden voor ne check up gegaan en er was niets aan de hand wel heeft ze vaak de hik wat ik had gelezen dat ze dat hebben als ze klein zijn ma als zee ouder worden datda moet overgaan maar dat is ni zo weet ni of dit iets van probleem kan zijn

voor de rest in de zomer zet ik ze soms mee buiten in een zwembadje en ga ik er vaak met wandelen

wij hebben ook een kat waar ze mee speelt maar ze bijt de kat ook maar dit is denkik omdat fretten als ze spelen toch ook wat bijten en de kat da ni graag heeft ma al bij al dacht ik dat ik het goed deed maar er is toch iets mis als ik nog een vraag moet beantwoorden zeg je maar ik ben bereid om alles te proberen om mijn schattig prutske wat liever te maken :)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor nielsvl » di jan 14, 2014 10:36 pm

Kooibijten valt niet veel aan te doen, da's een kwestie van negeren... En als je ze 3.5 jaar lang hebt aangeleerd dat ze eruit mag als ze aan de tralies sleurt, zal dat geen pretje worden :)


Als ze uw ouders bijt, straf jij ze dan? Als uw ouders gebeten worden moeten zij wel actie ondernemen, eens luid roepen of doen verschieten door een luid lawaai of iets dergelijk. Dat jij ze enkele minuten later eens bij haar nekvel neemt gaat niet veel uithalen.

Als ze correct ingeënt is kan je altijd eens naar 1 van onder speelnamiddagen komen, de volgende is 9 februari. Daar kan ze rondlopen met andere fretjes en zal ze door verschillende mensen wel eens vastgenomen en bepoteld worden...

Gebruikersavatar
Fay'ke
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 14, 2014 4:16 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor Fay'ke » di jan 14, 2014 11:08 pm

ja het kooibijten is niet veel hoor maar af en toe maar
wou gewoon eens weten of je er iets aan kon doen :p ik leg er altijd een deken over maar met een kot van 1m 70 hoog is het moeilijk om alles bedekt te krijgen :p

en als ze mijn ouders bijten zeggen zei neen op luide toon of nemen ze haar bij haar nekvel maar
het haalt allemaal nix uit ze blijft dit elke keer opnieuw doen blazen hielp niet een tikje helpt niet laten schrikken gaat bijna niet want ze schrikt van niet veel

daarmee dat ik een beetje wanhopig word bij mij is ze zooo lief altijd kusjes geven en knuffelen en bij de rest ist zone deugeniet maar zo krijgen de mensen er schrik van ookal laat ze wel steeds terug los :s

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor jeanine » wo jan 15, 2014 8:25 am

Het kooi bijten is zoals Niels reeds zei een gewoonte geworden. Even op de tralies bijten en ik krijg mijn zin. Het beste is dat gedrag echt negeren, niet kijken naar je sloeber en al zeker niet toegeven door de kooi te openen. Of het na al die tijd af te leren valt is maar de vraag.
Straffen doet iedereen steeds op dezelfde manier, dit om geen verwarring te geven. Je fretje moet heel duidelijk slecht gedrag met een bepaalde manier van reactie kunnen herkennen. Straf komt op slecht gedrag en geen minuut later, wel onmiddellijk toe te passen. Probeer dat straffen tot een echt minimum te beperken. Ze afleiden en zo bijten voorkomen is beter. Een bange papa is zeker een reden om te kijken hoe ver ze kan gaan, ze voelt dit bang zijn heel goed aan en profiteert. Koop gezonde frettensnoepjes, ik geef gevriesdroogde Orijen snoep voor honden of Ziwipeak voor de kat als snoepgoed. De Orijen zijn grote brokken en de kans dat ze een vinger meeneemt is heel erg klein. Leer ze het kennen en laat dan de familieleden haar belonen. Hier helpt dit in elk geval met onze Buster om het vertrouwen van grote baas te verbeteren. Buster durft uitzonderlijk nog eens bijten als ik in de kooi moet zijn, meestal als er een meisje bij hem zit in de kooi. Ik voel dit aankomen en als het kan gaat die de carrier in zo dat ik de kooi op mijn gemak kan kuisen zonder een beet. Buster is geen bezoekers gewoon en knapt naar vreemden. Ik laat hem dan ook niet uit met mensen die de fretten niet gewoon zijn. Beter voorkomen dan genezen. ;) Wat wel raar te noemen is dat ze het voordien minder deed en nu meer :s Ik denk dat ze gewoon aanvoelt zo meer haar zin te kunnen krijgen. Laat haar wat meer in de kooi zitten, zo dat ze een veilige plek geeft waar ze rustig kan liggen en haar slaapje doen. Zal voor je huisgenoten ook aangenamer wonen worden. De speeltijd moet dan ook echt speeltijd zijn waar ze van geniet. Een fret speelt niet lang met een speeltje, liever met het baasje zelf. Dat kan op verschillende manieren gebeuren. Hier zijn ze dol op tikkertje, verstoppertje, kussengevecht. Allemaal spelletjes waarbij je handen gespaard kunnen worden. Het kussengevecht speelt grote baas ook met Buster en ook dit doet de verhouding tussen die 2 goed. Een kant en klare oplossing is er niet voorhanden. Probeer wel eens naar de speelnamiddag te gaan zo dat men daar haar kan bekijken en in de hand nemen. Veel kan dan duidelijk worden en zij zal ervaren dat vreemde handen ook aangenaam kunnen zijn. Wat de snik betreft, komt vaker voor en heeft niet met leeftijd te maken. Je kan ze er vlugger vanaf helpen door ze onder de oksels te nemen en even laten doorhangen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fay'ke
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 14, 2014 4:16 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor Fay'ke » wo jan 15, 2014 9:42 am

Ja dat onder de oksel vastnemen doe ik dat helpt wel altijd :)

ja meer in de kooi laten het punt is als ze wakker is mag ze er van ons altijd uit komen en dan loopt ze de kat te ambeteren en een beetje tikkertje met de kat te spelen :p

maar echt spelen doet ze idd niet ze is alles direct beu alleen zoals je zegt als ik met haar naar boven ga op het bed en dan onder de lakens en ik haar dan zo zoek en vind dat vind ze super leuk en word ze echt zot van ook in de zetel me de kussens maar dan bijt ze ook enkel soms om te spelen dan zet ze gewoon haar bekje en ze is weer weg maar als ze mij bijt zo zacht dan geef ik haar ook zon kneepjes niet hard maar ik probeer wat mee te spelen

voor de rest gaat ze altijd in de schuif slapen onder de zetel waardoor ze vaak veel te lang uit haar kooi is ik zal is moeten zien dat ik ze toch altijd na een tijdje terug zet

mijn papa heb ik al gevraagd om meer met haar bezig te zijn want toen ze klein was waren wij op vakantie geweest en was hij er mee bezig had een heel buizenparcours gemaakt en het was zijn beste vriend maar toen we weer thuiskwamen was hij er niet meer mee bezig en ik denk dat er toen eens iets misgelopen is :s

hij kan haar wel een koekje geven dan bijt ze niet maar als we willen dat ze niet bijt zou hij heel de tijd met koeken moeten rondlopen en ik denk dat hij het soms gewoon beu is dat ze hem niet leuk vind en daarmee niet wil meewerken voor een oplossing

die frettenspeeldagen waar is dat ergens en word dat dan gecontroleerd of alle fretten ingeent zijn ik ben nog nooit naar zoiets geweest dus weet niet hoe het allemaal werkt zou dit wel is graag doen

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor nielsvl » wo jan 15, 2014 10:10 am

De speelnamiddagen gaan door in een voetbalkantine in Hofstade (rond Mechelen).

Om in de speeltuin te mogen moet je fretje ingeënt zijn, de vaccinatieboekjes worden gecontroleerd.

Gebruikersavatar
Fay'ke
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 14, 2014 4:16 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor Fay'ke » wo jan 15, 2014 11:50 am

aah mechelen wauw das dichtbij ik had gedacht dat deze verder waren dan kom ik zeker de volgende keer ook :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor jeanine » wo jan 15, 2014 12:19 pm

Oplossingen kunnen alleen als iedereen zijn steentje bijdraagt. Met haar meer in de kooi te laten kan je pa ook al wat toeschietelijker worden. Moet hij niet het meeste van zijn tijd op de tenen lopen voor die kleine deugniet. Als ze goede vriendjes waren toen moet die band om één of andere reden verbroken geworden zijn. Waarschijnlijk was dat voor het fretje het startsein om aandacht op te eisen van je pa. Helaas op een negatieve manier die met verloop van tijd enkel erger geworden is. :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fay'ke
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 14, 2014 4:16 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor Fay'ke » wo jan 15, 2014 1:14 pm

Ja maar ze laat hem wel gerust als ze rondloopt he het is niet dat ze hem heel de tijd aanvalt maar als hij ze even moet vasthouden zodat wij de deur door kunnen zonder dat ze mee glipt dan bijt ze direct ze laat ook wel direct los maar toch is het er vaak door ook als ze vb in die schuif onder de zetel slaapt en ik neem ze eruit is er niets aan de hand ze slaapt verder als ik ze eruit haar maar als mijn pa de schuif nog maar stukje opendoet even kalm als ik springt ze er klaarwakker uit en knap

ik zal proberen mijn pa te overtuigen om mee te komen naar die frettennamiddag in februari zo kan hij misschien praten met mensen die hem raad kunnen geven want van ons neemt hij dit niet graag aan denk ik

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor jeanine » wo jan 15, 2014 3:57 pm

De manier van opnemen kan ook verschil uitmaken. Probeer pa maar eens mee te krijgen, zou verhelderend kunnen werken. Er is zo veel dat je kan opsteken uit andermans ervaringen. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fay'ke
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 14, 2014 4:16 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor Fay'ke » wo jan 15, 2014 5:54 pm

ja iedereen komt mee maar ik heb er een paar vraagjes over

ik heb gelezen dat er die dag 9 februari ook een valentijnsbruch is wat houd dit in en kunnen wij daar ook aan meedoen en wat kost dat juist ?

ook vroeg ik me af wat ik op die dag allemaal moet meenemen voor onze fret en qua harnasje of zo wat moet dat juist zijn ik heb zoiets nog nooit gedaan dus zou graag op voorhand toch wat meer weten :)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor nielsvl » wo jan 15, 2014 8:21 pm

Ik vermoed dat je de valentijnsbrunch via Facebook hebt gezien?

Wat betreft kostprijs en uren zal later nog wel iets verschijnen hier en op Facebook.


Voor je fretje: Een carrier met eten/drinken/kattenbakje, harnasje en je vaccinatieboekje.

Gebruikersavatar
Fay'ke
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 14, 2014 4:16 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor Fay'ke » wo jan 15, 2014 11:06 pm

weten jullie mss waar ze zon harnasjes kunt halen ik heb er twee voor men fretje maar deze krijgt ze altijd uit plus die zijn niet om zonder leiband rond te lopen daar moet echt ne leiband aanklikken maar omdat mn fretje zo smal is vind ik geen gepast harnasje en moet hun naam erop staan ?

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor nielsvl » wo jan 15, 2014 11:32 pm

De mijne komen van de Zoomart en heb ik dan wat kleiner gemaakt (zijn oorspronkelijk voor katten). In sommige dierenspeciaalzaken vind je ze ook wel wat kleiner voor fretten.

Voor gewone speelnamiddagen hoeft er geen naam aan, de harnasjes zijn haast uniek genoeg zodat je je eigen fret herkent en niet met de verkeerde naar huis zou gaan...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijter maar waarom ?

Berichtdoor jeanine » do jan 16, 2014 3:46 pm

Frettentuigjes bestaan in verschillende uitvoeringen en maten, heren, dames.
http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... 31_108_111
https://www.google.be/search?q=Karlie+T ... 56&dpr=0.9
Waar men zaken voor cavia's verkoopt is wel iets degelijks te vinden, alsook bij Tom& co of zoomarkt.
Ik gebruik meerdere soorten. Voor mijn piepkleine dames deze van Karlie die ik zelf versteld heb om te passen. Wat naald en draadwerk aan.
Voor de robuuste Buster een kattentuigje in leer waar ik enkele gaatjes bijgemaakt heb en het overtollige afgesneden.
Mijn voorkeur gaat naar dergelijk model.
http://www.viadierenwinkel.nl/knaagdier ... lijn-zwart
Er is ook een shop voorzien op de speelnamiddag met leuke frettenspulletjes en ik denk dat ze er ook tuigjes te koop zullen hebben. ;)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten