Toiletbak

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Andy & Ilse
Berichten: 0
Lid geworden op: wo sep 16, 2015 10:42 pm

Toiletbak

Berichtdoor Andy & Ilse » do okt 01, 2015 6:27 pm

Hallo,

onze Oscar wil niet op zijn toiletbak gaan. Gelukkig doet hij niks in huis, hij gaat altijd terug naar zijn kooi. Jammer genoeg doet hij in zijn kooi overal zijn behoefte, behalve op zijn toiletbak.

Qua bodembedekking gebruiken we stofvrij korrels (type YN) en een soort houtschilfers in zijn toiletbak. Ik heb al geprobeerd om de bedekking omgekeerd te gebruiken (korrels in de toiletbak en schilfers in de kooi), maar dan gaat hij nog steeds niet op zijn toiletbak.

Kan het zijn dat we de verkeerde bodembedekking gebruiken? Of dat hij gewoon te veel plaats heeft om zijn behoefte te doen? Of verwachten we te veel van hem?

We zijn alleszins al blij dat hij niks in huis doet!

Graag wat tips :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Toiletbak

Berichtdoor jeanine » vr okt 02, 2015 5:31 pm

In het toilet gaan de korrels YN, op de bodem van de kooi niets anders dan doeken. Een fret slaapt het liefst in een doek of hangmat. Verder blijft de bodem kaal op de bak na. Het gebruik van een juiste bak maakt ook verschil. Liefst geen hoektoiletje, maar groot genoeg om een poes op te laten gaan. Er zijn in de handel hoge vierkante bakken met een lage instap te koop, deze zijn de beste keus. Ik gebruik een vierkant teiltje + kitten kattenbakken met lage instap.
Als hij naast de bak gaat leg je de stoelgang in de kattenbak. Niet reinigen met zeepsop of iets dergelijks. Ik was mijn bakken uit met regenwater en die blijven proper en stinken niet. Op de bodem kuis je onmiddellijk alles goed weg. Meestal gebruik ik daar water met azijn voor, ontgeurt goed. Je kan ook waspoeder gebruiken en daarna heel erg goed naspoelen. Als ik hier een niet zo propere fret heb leg ik krantenpapier op de plaats waar ze durven gaan, kuist sneller op.
Dat je fretje niets in huis doet heb ik nog gehoord. Tot men meubels verschoof. :p Er zijn fretjes die inderdaad altijd mooi op het bakje gaan. Je kan ze dit aanleren met belonen. Mijn fretjes hebben een plekje aan de deur waarze een boodschap durven leggen. Zelf maak ik daar geen drama van, het komt van pas als ik urine of stoelgang voor de dierenarts nodig heb. Er staat altijd een keukenrol en plantenspuit klaar om dit op te kuisen.
Als je nog vragen hebt gil je maar. ;)
Afbeelding

Andy & Ilse
Berichten: 0
Lid geworden op: wo sep 16, 2015 10:42 pm

Re: Toiletbak

Berichtdoor Andy & Ilse » ma okt 05, 2015 6:42 pm

Hallo,

we hebben een grotere bak gekocht en nu doet hij alles mooi in zijn bak. Heb ook in de rest van de kooi een dekentje gelegd en daar ligt hij vaak in te slapen.

Bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Toiletbak

Berichtdoor jeanine » di okt 06, 2015 5:10 pm

Oscar is een flinke en slimme jongen :domhoog: Met het juiste gerief op de juiste plaats :) Oscar wist dat de YN voor de behoeften moest gebruikt worden.
Als je het dekentje wast beter geen wasverzachter gebruiken. Fretten reageren soms allergisch op het parfum. ;)
Zonder dank en welkom met vragen.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten