Snoepjes enz..

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » zo sep 07, 2008 1:27 pm

Hoi hoi,

eigenlijk ben ik een frettenbaasje dat nooit echt beloninkjes geeft aan haar fretjes.
Dat komt omdat ik nooit goed weet welke snoepjes echt goed zijn voor fretjes. En hiermee bedoel ik bv: eigeel, boter, beetje gehakt, ...
Dus over dat soort voedsel vraag ik me af of je het aan fretjes mag geven. Zoja, dan wil ik dat wel eens proberen :)
Want het enige dat ze krijgen als snoepgoed is Ferretone en enkel en alleen als ik de nageltjes moet knippen.

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » zo sep 07, 2008 1:49 pm

van hetgene wat je daar op noemt zou ik al niks geven en zeker geen gehakt ~0
Je kan toch gewoon snoepjes kopen voor fretjes ? of is het niet da wa je bedoeld ?
Hier krijgen ze niet veel snoepjes hoor heel af en toe Bits van Totally ferrets en dat is het eigenlijk voor de moment
ook die hartjes maar dat geef ik niet zo graag (meer vetten en suikers )
groetjes ;)
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » zo sep 07, 2008 2:07 pm

Twas omdat ik soms las dat sommige mensen eigeel geven aan hun fretje.
Eigeel mocht toch ? ach ik weet het ni , ik blijf er misschien best af :)


[Gewijzigd door Ollike op 2008-09-07 14:09:42]

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » zo sep 07, 2008 2:25 pm

Ik spreek alleen uit mijn eigen standpunt he , ik mag het niet geven ookal zijn er mensen die het wel geven als je fretje gezond is kan het minder kwaad waarschijnlijk als de probs die wij hier gehad hebben .
Voor Zitka en Sporting is het ten strengste verboden om dat dus te geven.
Je moet zeker opletten dat je het heel zelden eens geeft dan
Dus ja ... is mijn mening he daarvoor moet je er nog niet naar luisteren hehe
er zullen waarschijnlijk veel mensen zijn die zo'n problemen met hun fretje nog niet gehad hebben.
Maar ik ben dubbel voorzichtig ;)
groetjes Bren :P
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » zo sep 07, 2008 2:29 pm

da kan ik geloven na alles wat ge meegemaakt hebt met die twee !
Ach, misschien is één probeerseltje :P

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » zo sep 07, 2008 2:35 pm

ei geel kan hoor
beter is rauw vleesje, of idd bits van tf of beetje boter, room.
d
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » zo sep 07, 2008 2:49 pm

Ik geef mijn fretjes soms eens (1 x per week) een geklutst eitje, 1 ei voor alle 6 wel te verstaan. En soms krijgen ze eens een rozijntje maar daar ben ik wel mee verminderd op aanraden van andere frettenliefhebbers. En zoals Bren al schreef zeker geen gehakt of chacuterie. En dan nog, er zijn veel fretjes die gehakt zelfs niet lusten omdat er reeds kruiden in verwerkt zijn. In ieder geval van mijn 6 deugnieten is er geen een die gehakt lust.

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » zo sep 07, 2008 3:22 pm

Hier krijgen ze de toasties dus die hartjes, van die snoepjes die eigenlijk op koekjes lijken met haarbalpasta in maar allebei zeer weinig (van de laatste ben ik ff de naam kwijt) en zo van die kip die voor katten bedoelt is. De laatste lust Diablo niet dus die lust alleen de toasties. Ook krijgen ze afgekookte kippewit want rauw lusten ze het niet.
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » zo sep 07, 2008 3:22 pm

En ongekruid gehakt? mag dat?

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » zo sep 07, 2008 3:27 pm

Zou naar het schijnt ideaal zijn om wormen te krijgen dus tenzij dat je wil dat je fretjes huisdiertjes krijgen ? %)
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » zo sep 07, 2008 3:37 pm

als ik vlees geef is gewoonlijk kip , ik geef het wel heel zelden
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » zo sep 07, 2008 4:14 pm

Ongekruid gehakt is ook niet goed hoor want er zit steets varkensvlees in en dat is voor fretjes niet aanteraden. Je kunt natuurlijk ook opteren voor americain en dat is zuiver rund maar hou er wel rekening mee dat er bij veel slagers ook veel vet wordt meegemalen. Wat je ook eens kunt proberen is kippenhartjes daar weten mijn fretjes ook goed weg mee en zijn in aankoop zeker niet duur.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo sep 07, 2008 5:09 pm

Nu wist ik wel pertinent zeker dat varkensvlees slecht was (gehakt dus ook, hé) maar ik kan die naam van die ziekte die ze daarvan kunnen krijgen nog altijd niet schrijven!! :~ Ben het dus even gaan opzoeken en heb er wat bij gezocht dat je iets of wat duidelijk maakt wat je best niet kan geven. Hopelijk word je er iets wijzer van ;) !!

Frettensnoepjes.
Er komen steeds meer snoepjes speciaal voor fretten op de markt. Maar de meeste van deze snoepjes bestaan grotendeels uit granen en sommigen bevatten zelfs groenten en fruit. Door de zoet- en geurstoffen die deze snoepjes bevatten, zullen veel fretten het weliswaar lekker vinden, maar het is erg ongezond. Er zijn wel kattensnoepjes die bijna volledig uit vlees bestaan en met een minimum aan plantaardige eiwitten. Kijk goed naar de ingrediënten op de verpakking.

Ook rozijntjes zijn zeer slecht voor de fret. Rozijntjes bevatten bijna 100% suiker en 1 rozijntje voor een fret staat in vergelijking met 100 rozijntjes voor een mens. Een teveel aan suikers (koolhydraten) belast de alvleesklier, waardoor er tumoren in de alvleesklier ontstaan (oftewel insulinomen).
Als men een fret toch een traktatie wil geven, gebruik dan een stukje rauw vlees (gèèn varkensvlees), een rauw ei of een prooidier. Dat is veel gezonder voor de fret dan al die dure en vaak ongezonde frettensnoepjes.

Ongeschikte voeding
Er zijn een aantal producten die u uw fret beter niet kunt geven. Dit zijn:
Varkensvlees:
Varkensvlees kan besmet zijn met de ziekte van Aujeszky. Dit is een virus wat dodelijk is voor fretten. Het beste is daarom varkensvlees voor fretten te vermijden.

Rauwe eieren:
Rauwe eieren mogen wel gegeven worden, maar dan bij voorkeur alleen het eigeel. Let wel op dat dit zo vers mogelijk is. Anders loopt uw fret de kans op een Salmonella besmetting.

Vis:
Vis past niet in het natuurlijke dieet van de fret. Ook gaat de ontlasting van de fret hiervan stinken.

Nootjes:
Nootjes kunnen een verstopping bij de fret veroorzaken met alle gevolgen van dien.

Groente en fruit:
Groente en fruit bevatten ruwe vezels die niet door de fret verteerd kunnen worden. Ook kan het in de darmen van de fret blijven zitten. Een stukje appel kan al dodelijk zijn voor de fret! Geef de fret daarom geen fruit of groente.

Chocolade:
Chocolade is giftig voor de fret en kleine stukjes kunnen al dodelijk zijn.

Rozijnen:
Rozijntjes bevatten heel veel suiker en zijn daarom ongeschikt voor de fret
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo sep 07, 2008 5:13 pm

Hier krijgen de fretjes dagelijks snoepjes. Het beste is een "stukje" vlees te geven. Liefst onbehandeld en indien ze het niet rauw lusten kan je het even in de microgolf steken en alle botjes verwijderen. Gebakken in een pan is minder goed maar dat lusten ze liever. Ook die hartjes en die met haarbalpasta geef ik. Van Carine (Fridake) heb ik geleerd om gedroogde kippennekken te geven. Kan je kopen bij Tom&Co in een zakje bij de hondenvoeding. Daar zijn ze wel een tijdje zoet aan en verstoppen het voor een volgende keer. Voordeel is dat het niet bederft en zuiver vlees en bot zou zijn. Eigeel kan niet echt kwaad, zit ook in de Wathamm, als je er maar niet mee overdrijft het wit kan je beter niet meegeven. Geef niets of bijna niets waar er suiker in zit of plantaardig van oorsprong is, dat geldt ook voor een likje room of boter. Gebruik enkel hetgeen van een koe komt en niet de soja produkten. Als je de fretjes veel wil belonen geef je maar een gewoon brokje, alles uit de handgekregen is al een beloning op zich ;) Foei Ollike je fretjes niet belonen zelfs niet met en brokje :D :D
Margit is weer de rapste van ons twee geweest dus mischien wel 2 keer ongeveer hetzelfde
:~

[Gewijzigd door jeanine op 2008-09-07 17:15:25]
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » zo sep 07, 2008 6:17 pm

hier krijgen ze anti-haarbalkoekjes en ook gewone frettenbrokjes van happy ferret,in hun etensbakje krijgen ze tottally ferret, happy ferret zijn gewone brokjes maar zoals jeanine zegt, het smaakt lekker omdat het uit je hand komt.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » zo sep 07, 2008 6:28 pm

ik ga morgen in gent eens naar de tom en co naar die gedroogde kippennekken zien denk ik :P

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » zo sep 07, 2008 6:59 pm

Sah , ik geef mijn schatjes altijd snoepjes zoals je aan katten geeft .
Ik heb den baron nu al 4 jaar en half en nog nooit is die kerel echt ziek geweest !!! Den baron eet zelfs hondensnoepjes ! Ooit heb ik Belle een hondebeentje gegeven en dat werd ook dadelijk verorberd door haar .
Stukjes gebraden kip zijn ook welkom volgens mijn bende ongeregeld en dat blijf ik hen ook geven .
Natuurlijk geef ik hen geen vel van die gebraden kip . Die kruiden zijn slecht voor hun darmen .
Als het heet word dan krijgen ze zelfs een klein schepje ijscreme . Je moet dan wel opletten dat het niet té veel word hé . Anders krijgen ze diaree en dat is niet echt prettig .
Ik denk dat als je niet overdrijft , dan kan het niet echt slecht zijn . Overdrijven is elke dag slechte " snoepjes " geven . Dus let ik altijd goed op de strontjes : als ze vast blijven dan zal het niet echt gevaarlijk zijn tot ik hier lees wat je niet en wel mag geven .
Zoals de meeste oudere leden wel weten stel ik vragen over wat en niet goed is . Ik volg deze goede raad dan ook op want voor mij is het BELANGRIJK om weten hoe ik mijn fretjes gezond kan houden .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » zo sep 07, 2008 7:45 pm

Wel asocialleke ik geef je 100 % gelijk als je zegt dat je in hun strontjes veel kunt aflezen maar die ijscreme daar stel ik mij eerlijk gezegd toch vragen bij.

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » zo sep 07, 2008 10:11 pm

Ik ben diabeet en drink veel Coca Cola : een beetje is niet erg , teveel daarentegen is ongezond .
Teveel melkprodukt word omgezet in diaree . De suiker erin ? Als je hen maar 1 koffielepeltje geeft om de weet ik veel hoeveel maanden , dan zal dat niet echt een probleem zijn voor mijn fretjes .
Trouwens : dit doe ik al jaren en als ze geen diaree krijgen dan denk ik niet dat ik verkeerd bezig ben .
Ik geef méér om de gezondheid van mijn fretjes dan om die van mezelf . Er zijn wel enkele mensen op het forum die daar een heilige eed op zal willen zweren . Nog niet zo lang geleden heb ik er tot mijn grote spijt voor uitgevaren tegen iemand die evenveel geeft om haar fretjes dan ik om de mijne . Ik heb haar verkeerd begrepen en beet als een dolle hond om me heen .
Er is niet veel voor nodig om mij boos te maken als het gaat om de gezondheid van eender welk soort van dier . Het enige zoogdier dat men van mij zonder probleem kan mishandelen is het wezen genaamd " mens " .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo sep 07, 2008 11:34 pm

Foei Marc, sommige dingen kan je beter denken ..... :P !!

Nee, ff serieus, ik ga hier niet de heilige uithangen, mijn fretjes krijgen hééééél af en toe ook iets wat niet mag zoals een stukje charcuterie, een tipje boterham (zo 'n 2mm) met een nog kleiner tipje boter op of in de zomer mijn leeg kommetje ijscrème, mijn Dominootje begaat een moord ervoor en ze krijgt het al zes jaar zeker 4x per zomer, dus ja, dat deugt ook niet. Fruit mag ook niet, maar weer diezelfde Domino verhangt zich voor watermeloen of witte druif, dus ja, dan krijgt ze ook een stukje.

Wat je vaak hoort in die hele uitleg over verkeerde voeding is dat het "te zwaar is voor hun lever". Enerzijds kan ik nu met de hand op mijn hart verklaren dat Diedle NOOIT iets fout eet, buiten dan mss zijn snoepjes. Verder wil hij nooit wat, vraagt hij nooit wat en geef ik dus ook nooit wat, hij is heel tevreden met wat er in zijn bakjes ligt. Waar ik nu op aanstuur is dat, àls het die snoepjes zouden zijn geweest, zoals Ine toch vreest, er niets, maar dan ook niets aan Diedle was te merken tot hij echt bijna doodziek was. Je ziet het dus echt NIET altijd aan de stoelgang hoor, vergis je niet. Stress, zoals na een speelnamiddag of bij fretten die op een minder goede manier gehouden worden, dat zie je, de darmziektes, die zie je, griep e.d ook, maar leverproblemen zie je dus echt niet altijd maar ze zijn wel vaak dodelijk.

Ik heb Diedle binnengebracht omdat hij van de ene dag op de andere niets meer at en het me opgevallen was dat hij veel "braver" was de laatste tijd, iets dat volledig tegen Diedles karakter indruist. Het is een schat van een fret, maar hij moet minstens 1u per dag frettenkwaad kunnen uitsteken, en dat deed hij nog hooguit een kwartiertje. Zijn stoelgang was echter perfect normaal, hij is de enige in die kooi die de bak op het bovenste verdiep gebruikt, dus daar was ik 100% zeker van ook. Als bewijs deponeerde hij ook een hoopje op aanvraag bij Ine en ook zij moest vaststellen dat dat gelukkig heel normaal was. Toen echter de bloeduitslag binnenkwam stonden zowel Tom als Ine totaal aan de grond genageld, zo 'n slechte leverresultaten hadden ze nog nooit gezien. Diedle heeft noch vóór, noch na de operatie moeten braken, heeft geen diarree gehad en was totaal niet misselijk voor zover wij konden zien. Hij heeft ook dadelijk na de operatie terug gegeten als een paard, hij had honger, honger en nog eens honger. Ondertussen is hij er door zijn zeer zware medicatie sterk op vooruit gegaan lichamelijk, hij spookt ook elke dag weer vanalles uit, maar zoals ik dus wil aantonen : aan de stoelgang zie je veel, maar echt niet alles.
Afbeelding

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » ma sep 08, 2008 1:52 am

Aiai ! Ik moet hier opletten ! Lol . Ge weet dat ik soms hardop denk hé .
Margit , ik ben één iets vergeten : Belle zou een moord doen voor een appel !!! Jaja , mijn tante nonneke is soms een appeldiefke . Leg een klokhuis ergens waar ze erbij kan koen en het zal " spoorloos verdwijnen " !
Den baron kan niet omgekocht worden met een stuk fruit . Goliath zal ook wel een vice hebben maar daar heb ik nog niets ondervonden .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » ma sep 08, 2008 9:56 am

hier krijgen ze enkel van die hartjes (telkens een half stukje maar) en kattensnoepjes :)

rauw vlees heb ik nog niet geprobeerd

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » ma sep 08, 2008 10:22 am

Hier krijgen ze als snoepjes enkel toasties. En maar eentje per dag, als ze in hun kot teruggaan.

Alles wat rauw is... dan denk ik meteen aan parasieten. Rauw gehakt (en ook ander rauw vlees, americain bv) is altijd een gevaar voor wormen. Op zich niet meteen erg, maar toch vermijd ik het liever ;-)
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » ma sep 08, 2008 11:08 am

Die van mij krijgen ook enkel toasties met mate. Soms 2 per dag en andere dagen zelfs geen.
Als ik bij de slager geweest ben om kippefilets, dan knip ik er zo enkele stukjes af voor hen. De rest vliegt de diepvries in voor ons :)
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Tineke
Berichten: 57
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 7:23 pm
Contacteer:

Berichtdoor Tineke » di sep 09, 2008 5:19 pm

die van mij krijgen af en toe eens toasties maar niet elke dag hoor.
ferretone krijgen ze hier wanneer hun nageltjes geknipt worden.
vaak geef ik ze gewoon ook een fretten- of kattenbrokje als snoepje, hoewel het evengoed in hun eetbakje ligt vinden ze het nu lekkerder gewoon omdat ze denken dat het 'snoep' is.
ik geef ze af en toe ook wel eens een rauw kippennekje of kippenboutje en soms ook al eens een stukje gekookte of gebakken kip (zonder kruiden!!!!!)
trouwens van zodra de kip in aanraking is geweest met kruiden of met groenten (zie wok) of iets anders moeten onze fretsels het niet meer hebben.
eigeel daar halen ze alle drie hun neusje voor op, ze moeten die gele brei echt niet :D


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten