blind?

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Mientje
Berichten: 107
Lid geworden op: di mei 01, 2007 6:22 pm

Berichtdoor Mientje » ma mar 09, 2009 1:36 am

Hallo
Ik wilde net gaan slapen, en zoals altijd geef ik mijn monsterkes dan nog een nachtkusje.
Nu zag ik iets bij Timon, wat me nog niet eerder was opgevallen. Ik ga het zo goed mogelijk proberen uit te leggen:
Zijn ene oogje is precies al wat groter dan het andere, en daar zit een blauw/grijs bolleke in. Zijn pupil veronderstel ik??
Vind het raar want normaal zie je de pupil van een fretje toch niet??
En zijn andere oogje is kleiner (normaal zoals altijd) en daar is het precies een beetje. Kan het niet zo goed zien.
Ik ben hier dus al goed aan het panikeren dat hij blind is! Ocharme dat venteke!
Ik ga morgen als eerste werk al naar de DA bellen.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft??? :? Ben er dus echt ni gerust in he.
alvast bedankt voor reacties.
Groetjes
Mientje, Igor, Indi, Zazu, Timon en Tequila

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » ma mar 09, 2009 8:21 am

Een jaar terug heb ik het ook voorgehad met Sheba. Heb ook direct naar de DA geweest. Daar is ze dat getest op haar suiker maar dit bleek geen probleem. Ze moet tijdens het ravotten iets (scherp) in het oog gekregen hebben. Ondanks de zalf die ik er direct ingedaan heb is ze langs 1 kant blind gebleven maar ze trekt nog goed haar plan hoor.
Je moet weten zelfs een fretje dat volledig blind is trekt nog goed zijn plan.
Maar als ik jou was zou ik nog niet direct panikeren. Ga eerst eens op DA bezoek en die zal je wel iets wijzer maken. In ieder geval zou ik toch al zalf in het oogje doen.
Gloveticol of Terramycine zijn hier geschikt voor en zijn vrij te koop bij de apotheek.
Maar nogmaals zo snel mogelijk de DA raadplegen.

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » ma mar 09, 2009 9:24 am

Moest ( wat ik niet hoop natuurlijk ) de blindheid konstant zijn ben ik verplicht u iets te vertellen wat echt gebeurd is !
Naast mijn " moe van ' t stad " was een café waar men een kater én een blinde duitse herder had .
Als die duitse herder zijn vuil moest doen dan ging de kater mee wandelen . Als de hond té dicht bij de straatkant kwam dan duwde de kater hem weer terug tegen de huizen aan .
Dat heeft geduurd tot één van beiden overleed !
Dit is niet iets wat ik uit mijn duim gezogen heb , dit is de waarheid ! Dit is iets wat ik gezien heb toen in Antwerpen de zuiderdokken nog open lagen en de sinksefoor dus nog op de leien gedaan werd .
Dieren , alhoewel ze van een verschillende soort zijn zullen hun vriendjes altijd helpen moest dit nodig zijn .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma mar 09, 2009 9:46 am

Mientje, ik weet niet of je het Topic van Josephientje gevolgd hebt (het nieuwe fretseltje van Weazel), maar dat kleine ding was volgens de Da ook blind. Ondertussen is gebleken dat ze wel een heel klein beetje zien kan, als je iets net onder haar neusje verschuift reageert ze soms toch even, maar ze trekt prima haar plan, hoor. Ze flaneert even goed tussen alles door en regelmatig laat ze zich even vallen om de boel af te tasten met kroelende, gek spelende pootjes!! Dan hervat ze haar weg zonder slag of stoot, dus echt storen doet het hen blijkbaar niet.

In ieder geval zou ik toch even langs de Da gaan, want aan Josephientjes ogen valt verder niets te zien. Ja, ze zijn veel kleiner dan die van een "ziend" fretje, maar er is niks in het oog te zien ofzo. Als jij daar dus wel een bolletje ziet, zou ik toch idd de Da raadplegen.

Veel succes en hou ons op de hoogte, hé!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » ma mar 09, 2009 10:58 am

Mientje , het bolletje dat jij ziet noemt men "oogstaar" en zal uiteindelijk tot blindheid leiden.
Het is een ouderdomsziekte waar weinig of niets aan te doen is , mijn bejaarde Fleurtje had dit ook aan een oog.
Ze deed het echter best goed met een oog. :P
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma mar 09, 2009 11:08 am

Mijn vorige poedel had ook "staar" aan beide oogjes, maar die had daar zo 'n vliesje over, zo 'n troebel vliesje, dat komt wel vaker voor bij oudere dieren. Zo 'n bolletje heb ik echter nog niet gezien, dat zou idd op hetzelfde kunnen wijzen.

Wat ik wel raar vind is dat je dat "bolletje" nu zo ineens ontdekt. Staar of een andere oogziekte ontstaat normaal gezien toch geleidelijk, niet? Het zou me verbazen moest je dat dan niet eerder opgemerkt hebben, Mientje, jij bent toch veel bezig met die schatten van jou, hé? Daarmee dat ik al zei van toch maar een Da te raadplegen, er zit mss iets vast in het oogje, wie weet kan de Da je toch verder helpen dan je denkt?
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » ma mar 09, 2009 11:42 am

mientje ik denk aan je uitleg dat timon hetzelfde voor heeft dan seppe , ik heb het ook een hele tijd geleden bij hem ook gemerkt en de DA vertelde dat het staar is

Margit ; je hebt twee verschillende soorten staar , de meeste gekende is de ziekte die inderdaad geleidelijk aan komt maar er bestaa ook traama staar dit is gewoonlijk het gevolg van een stomp of slag , fretten die heel zot en wild jumpen ( wardancen ) kunnen het ook op zo'n manier oplopen

Mientje als het staar is , kan de da je direct vertellen als ze hem bekijken maak je dan niet te veel zorgen ze kunnen er perfect mee leven seppe heeft er zelf ook geen last van
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma mar 09, 2009 12:56 pm

Tiens, alweer wat bijgeleerd!!

Ga die halve gare fretsels hier brilletjes kopen dan, want rondspringen en overal tegenaan botsen gebeurt hier meer dan "normaal" rondlopen!! :(
Afbeelding

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » ma mar 09, 2009 1:26 pm

Margit , één vraagje : als ge uw halve gares allemaal een brilletje koopt , waarom koopt ge hen niet ineens helmpjes ( tegen hersenschuddingskes en andere gevolgen van hun rondhuppelen ) ?
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Berichtdoor alika » ma mar 09, 2009 2:16 pm

Ik denk da lenzen misschien wa makkelijker zijn. Die brillekes zullen snel kapot of kwijt zijn met hun gek gedoe :D
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

Gebruikersavatar
Mientje
Berichten: 107
Lid geworden op: di mei 01, 2007 6:22 pm

Berichtdoor Mientje » ma mar 09, 2009 2:58 pm

jullie zijn heel hard bedankt om zo snel te reageren!
Ik heb vanmorgen naar de DA gebeld, en woensdag kan ik er terecht.
Vandaag is het precies wat minder, maar het is toch nog. Het ene oogje is dus iets groter dan het andere, en daar zit dus duidelijk een grijs bolleke.
Het moet dan toch zijn dat hij iets in zijn oogje heeft gekregen, want Timon word in april pas 1 jaar.
Hoop dat als het zo is, dat het dan bij 1 oogje blijft.
@ asocialleke: prachtig verhaal!
Groetjes
Mientje, Igor, Indi, Zazu, Timon en Tequila

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » ma mar 09, 2009 3:17 pm

Mientje als het aan mij lag zou ik toch al zalf in het oogje doen. Andere zullen mij misschien tegen spreken maar slecht kan dit volgens mij niet zijn. Hopelijk kan de DA u dan woensdag goed nieuws vertellen.

Gebruikersavatar
Mientje
Berichten: 107
Lid geworden op: di mei 01, 2007 6:22 pm

Berichtdoor Mientje » ma mar 09, 2009 3:21 pm

Ik heb net nog eens naar de DA gebeld met de vraag of er vandaag geen plaatske meer vrij was.
Ik kan er om 16.45h met ons Timoneke terecht.
Ufo heeft me net ook even gebeld, en zij heeft me toch al een beetje kunnen geruststellen.
Ik laat jullie straks iets weten!
Groetjes
Mientje, Igor, Indi, Zazu, Timon en Tequila

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma mar 09, 2009 7:17 pm

Tootsie sukkelt hier al bijna 4 weken met zijn oog. Eerst oogje slecht open doen, ik dacht aan een nieuw infarct in eerste instantie. Later met de juiste lichtinval nam ik gelijk een velletje waar en wat etter in het hoekje. Na 1 week Terramycine nog niet beter. Da doet een testje, het oog zelf is niet beschadigd wel is er iets als een vliesje zichtbaar onderaan het oogje. Tweede zalfje erbij en dagelijks kunsttranen. Vrijdag da en oogje is al een beetje beter, geen vliesje meer te zien. Nog altijd houdt Tootsie zijn oogje meer dicht dan open en zeker in fel licht.
Een fret die blind is doet het meestal nog goed. Chanel volgde altijd het spoor van haar zusje. Enkel na een poetsbeurt kwam ze in de problemen als zus er niet bij was en ze geen spoor kon volgen. Dan liep ze overal tegenaan. ~_~
Ik hoop dat het iets van niets is bij Timon.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » ma mar 09, 2009 7:26 pm

En mientje? Al nieuws van Timon? :)

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » ma mar 09, 2009 10:35 pm

hopelijk brengt de da snel uitsluitsel.
Als het enkel een wonde was... onze vorige hond heeft als pup een krab (euh schrijf je dit zo, je weet wel, een uithaal van de kat met haar nagels) van de kat in zijn oogje gehad, dat werd een blauwige schram, maar hij heeft er nooit echt last van gehad. Als het iets anders is, inderdaad snel ingrijpen, want dit lijkt me toch iets ivm een wonde of ziekte op dat oogje.
Laat aub weten wat de da zegt!

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » di mar 10, 2009 9:46 am

ik heb gisterenavond na het da bezoek nog tel gehad van mientje , het is inderdaad staar dat timon heeft maar zijn oogje is gezwollen en die zwelling moet nu door druppeltjes wegtrekken zijn andere oog heeft ook al symptomen maar nog niet zo erg , de druppels moeten dan ook erger voorkomen
Nu druppeltjes in een fret zijn ogen doen is volgens mij geen gemakkelijke opdracht , dus mientje zal het niet makkelijk krijgen met de behandeling

Timon is een erg jonge fret dus van ouderdoms ziekte is geen spraken

Mientje en Timon veel sterkte hé
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Berichtdoor alika » di mar 10, 2009 10:11 am

Oei
verzorg je goed Timon (en niet te boos op t baasje zijn, tis voor je eigen bestwil)
Mientje: sterkte met de behandeling
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » di mar 10, 2009 10:37 am

ja da gaat niet eenvoudig zijn dus schatteke laat het baasje de druppels er in doen als een grote vent he!!

verzorg hem goed , mientje

xxx

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di mar 10, 2009 1:26 pm

Zo een jong beestje en al staar :(
Zwijg mij van oogjes verzorgen, nog moeilijker dan s' mes erin krijgen. Toots moet 4 x per dag in de wurggreep gehouden worden, geen lachertje :~
Succes met het behandelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » di mar 10, 2009 1:31 pm

Verzorg jouw lieve schat daar maar goed, al zal dat niet makkelijk zijn die behandeling.
Timon spaar je baasje een beetje é dus niet teveel tegenwerken.
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Gebruikersavatar
crazyN
Berichten: 3
Lid geworden op: do jun 22, 2006 8:53 pm

Berichtdoor crazyN » di mar 10, 2009 4:38 pm

Mientje, mijn twee fretten hadden dit ook. Zonder dat er echt iets gebeurd was kreeg Denzel het al vanaf zijn 4de jaar lang één kant. Hij heeft er nooit problemen door gehad tot hij oud was toen werkte het andere oog ook niet meer zo goed waardoor hij soms ergens tegen liep. Angel was langs beidde kanten blind op 7 jaar, maar ook zij trok haar plan zenne!!
Tzijn sterke diertjes dat weet iedereen én plantrekkers!!
Maar we hopen dat het toch nog omkeerbaar is bij uw schatje!
:)
GROETJES van onze engeltjes Denzel & Angel!

Gebruikersavatar
Mientje
Berichten: 107
Lid geworden op: di mei 01, 2007 6:22 pm

Berichtdoor Mientje » di mar 10, 2009 8:58 pm

Hallo iedereen
Zoals Ufo het al zei, het is idd staar dat Timoneke heeft.
De DA had me doorverwezen naar een oogarts, en zij heeft het bevestigd.
Het ene oogje is volledig blind, en het andere ook zo goed als.
Maar omdat de iris van zijn rechteroogje naar voor komt is er een druk op zijn oogje, en moet ik in beide oogjes (om het aan de linkerkant te voorkomen) 3x daags druppeltjes doen. En een half uurtje daarna 2x daags enkel aan de rechterkant.
Ik vind dit een verschrikkelijke karwei. Ik zit maar in men hoofd met het feit dat hij blind is, stel mezelf dat dan voor, en dan nog iemand die je in alle bochten ligt te wringen om die druppels in je oogjes te doen, en je weet niet wat er gebeurt! ~_~
Daarnet rolden de tranen weer over men wangen, en Timon?? Die liep hier gezellig rond te mokken.
Het idee dat hij blind is vind ik gewoon verschrikkelijk. Ik had dit ook totaal niet verwacht.
Ik wil jullie wel allemaal bedanken voor de lieve reacties!
Op momenten als deze besef je des te meer hoe fijn het is om hier terecht te kunnen, en wetende dat er reacties zullen komen.
Ik hou jullie zeker verder op de hoogte!
Vele groetjes
Groetjes
Mientje, Igor, Indi, Zazu, Timon en Tequila

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » zo mar 15, 2009 11:17 am

hoi
das idd erg,maar er valt weinig aan te doen, ons kendra was ook blind van haar 6 jaar maar dat zou je haar echt niet hebben aangegeven...
lopen en vliegen klimmen en zot doen...nu en dan liep ze tegen een poot van een stoel maar dat kon ze niet echt deren..
fretten zijn sterk !

enkel bij fretten die bang zijn roep je best hun naam als je ze moet opnemen, anders riskeer je een hap in u hand...

veel sterkte in ieder geval...

dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Mientje
Berichten: 107
Lid geworden op: di mei 01, 2007 6:22 pm

Berichtdoor Mientje » zo mar 15, 2009 1:55 pm

Mercikes Dai!
Het is idd niet aan hem te zien nee. Hij loopt hier echt al mokkend rond!
Af en toe zie ik hem idd wel eens tegenaan lopen...
Morgen moet ik terug naar de oogarts bellen om te laten weten hoe het met zijn oogje is.
Maar die zwelling is er spijtig genoeg nog altijd. :(


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 53 gasten