Help! Mijn Fretten zijn weg!

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor shadow » di jul 21, 2015 10:25 am

Hey iedereen, ik heb gisterenavond even langs de kooi van mijn fretjes geweest om ze wat eten te geven maar heb per ongeluk (zonder dat ik het zelf besefte) de kooideur laten openstaan. :do:

Gelukkig kunnen ze niet ver want hun kooi is geplaatst in een deel achter de garage (moeilijk uit te leggen) maar ze kunnen nergens uitlopen (daar bedoel ik mee de straat op of weg van het huis). Mijn vader heeft het onlangs (voordat we de kooi er zette) daar afgemaakt en alle kleine hoekjes en gaten afgesloten plus nog eens een deur tussen de garage en de overdekking. De overdekking leid wel naar het koertje waar ze altijd spelen maar daar kunnen ze ook niet weg, helemaal ingebouwd. Jammer genoeg zit de overdekking wel vol met oude stenen platen, rommel en tonnen. Dus het is er een groot labyrint want ze kunnen achter al die spullen kruipen en daar kunnen wij jammer genoeg niet aan. Wil iemand alstublieft me vertellen hoe ik ze kan lokken om tevoorschijn te komen? Ik ben zo bang dat als ze daar achter blijven ze misschien ergens vast komen te zitten of zoiets (mijn pa zegt dat dat onmogelijk is maar je weet maar nooit). Alstublieft, kan iemand mij tips geven om ze te lokken? We hebben de deur naar de koer open laten staan met hun drinkbakje daar, heb ook al wat geprobeerd te rommelen en lawaai te maken en zelfs met de zak voer te schudden en te rammelen maar geen fret te bespeuren. :(

alsjeblieft, als iemand iets weet om ze te lokken of te doen waardoor ze tevoorschijn komen, zeg het mij.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor jeanine » wo jul 22, 2015 8:12 am

Zet een carrier of een doos met hun slaapdoeken, eten en drinken in de buurt. Ik zou alvast proberen om bij die tonnen te geraken, als ze daar inzitten kunnen ze waarschijnlijk niet terug.
De meesten frettenhouders gebruiken iets wat de fretten met beloning associëren. Ze worden geleerd om op een bepaald geluid af te komen en krijgen dan een beloning. Hier reageerden sommige fretten op het geluid van een piepertje, anderen kregen daar schrik van. Een metalen doosje gevuld met beloningen even rammelen en ze komen er op af. Mogelijks heb je ook al iets dat werkt hen aangeleerd.
Als ik dit schrijf hoop ik dat je ze al terug hebt. Anders zit er niets anders op dan tussen de spullen op zoek te gaan.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor shadow » wo jul 22, 2015 5:22 pm

het vrouwtje is terug maar het mannetje niet meer. we vinden hem niet. Maar het vrouwtje eet en drinkt amper, ze ligt altijd, toont niks van activiteit meer en als ik haar oppak dan probeert ze altijd gewoon weg te kruipen in mijn t-shirt of jas of zo, daarvoor (toen ze nog actief was) probeerde ze altijd op mijn hoofd te klimmen en in mijn oren te bijten. Mijn ouders zeggen dat Sashi (het mannetje) er waarschijnlijk niet meer is... dood. :cry:
Als voor de tonnen, dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde echt de afvoerbuizen in de grond die naar het riool leiden. Mijn ouders zeggen hem gewoon op te geven omdat ze vannacht nog hebben geluisterd aan de drie openingen bij het koertje voor enig teken van leven maar niks.
Zelf weet ik ook niet wat ik moet doen met Luna. Ik wil haar er terug bovenop helpen maar ik weet gewoon niet hoe ik dit kan doen. ik ben geen expert, ik weet alleen maar een paar dingen via internet en jullie. Mijn ouders zeggen dat als ik na overmorgen nog niks heb gehoord dat ik het moet opgeven. Maar ik weet niet wat ik dan moet doen. Mijn hart (en dat van Luna) is gebroken met de verdwijning van Sashi. :(

Ik weet niet wat ik moet doen, tranen schieten me in de ogen als ik nog maar eraan moet denken dat Sashi er niet meer is. Wat moet er dan met Luna gebeuren? Als dit mijn manier is van mijn verzorging voor fretten denk ik niet dat ik het waardig ben om Luna te houden of enig andere fret :cry:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor jeanine » vr jul 24, 2015 2:41 pm

Het is heel erg wat je overkomen is. Zeker voor je 2 fretjes. Ik vrees als ze in de afvoer konden ook het ergste. Wat Luna betreft ziet dat er niet zo best uit ook. Ik vermoed dat ze pijn heeft of ziek geworden is. Een afvoer is nu ook niet de meest steriele plaats. Kijk haar goed na op wonden en ontsmet dat met Isobetadine als je wonden vindt. Een antibiotica indien nodig is werk voor de da.
De kooi open laten staan is inderdaad om problemen vragen. Ook mij is dat al eens overkomen, gelukkig in het huis en zonder veel erg. Toch schrikken en nu dubbel nazien of ik hun kooi goed gesloten heb.
Ik hoop dat er al enige verbetering is met Luna, voor Sashi zou ik toch nog enige tijd blijven zoeken ook al is het een speld in de hooiberg.
Sterkte daar en wacht niet lang als Luna er niet boven op is om de da te raadplegen. Luna moet absoluut eten en zeker drinken nu, een potje Waltham klaarmaken. Kan je in zakjes poeder kopen bij de da. Van waar ben je eigenlijk? Stuur me desnoods een pm.
Sorry voor het late antwoord maar was er gisteren even niet.
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor jonalies » di jul 28, 2015 6:57 am

Ik lees het nu pas....
Het is inderdaad verschrikkelijk om zoiets mee te maken, daar vrezen wij,frettenhouders, allemaal voor !
Als het zo is dat hij via de riool weg kon, heb je maar een kleine kans.....
Nu moet je je zeker inspannen voor Luna erboven op te helpen !
Allereerst zou ik een check up laten doen bij de dierenarts.
Voor ze te laten eten, doen wat Jeannine voorstelt : Walthampap geven = Royal Canin - Convalences suport. Kan je bij de apotheek bestellen of bij de dierenarts meenemen. Je maakt ,voor te beginnen, van 1 flinke koffielepel poeder een papje met lauw water. Wil ze het niet oplikken, doop dan je vinger in de pap en laat ze het zo proeven. Normaal komt er dan wel beweging in ! Dat doe je zeker 3x per dag. Wil ze echt er niet van eten...uitzoeken wat ze wel wil. al was het gebraden kip in stukjes of steak
Veel aandacht geven en ze zeker koesteren !

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor shadow » di jul 28, 2015 6:15 pm

Bedankt voor de tip Jonalies, ik ben al met Luna naar de dierenarts geweest want ze had al haar kussentjes geschaafd en wou niet meer eten of drinken, we moesten het in haar mond forceren of haar naar de bakjes lokken voordat ze er zin in had. De da heeft het papje ook voorgeschreven en ze eet nu weer normaal, haar energie begint stilaan terug te komen maar ik merk wel dat als ik haar 's avonds als ik terug ben van het werk, ze helemaal in het dekentje in haar kooi zit gewikkeld en te bibberen terwijl het helemaal niet kou is waar haar kooi staat. Ook als ik haar los laat lopen speelt ze nu al wat maar zit soms ook wel rond te lopen of gaat ze ergens een plekje onder een deken of zo zoeken om te liggen en dan zie ik haar bijna niet meer voor de rest van de avond. Dus ik denk wel dat ze Sashi mist. Het is ook wel zo dat Luna van een kweker komt en altijd andere fretten rond haar heeft gehad, en dat heeft ze nu niet meer. Ze heeft speeltjes, plekjes om te slapen, eten en drinken maar ik merk wel dat ze haar kameraadje mist. Ik weet even niet meer wie, maar iemand hier (of op Facebook) zei me een paar weekjes te wachten voor ik haar een nieuw kameraadje geef maar ja, Luna is niet de enige die eenzaam is :(

Jammer genoeg gaat het bij een fret niet zo simpel van; ik koop/adopteer een nieuwe fret voor mijn Luna en klaar is kees. Nope, de da zei dat het bij fretten moet klikken anders zal het nooit lukken. Ben dus op zoek naar een plek waar ik (liefst) meerdere fretten tegelijk kan zien en Luna bij ze zetten en dan zien wie het beste met haar kan omgaan.
Voor mij kan het geen kwaad als ze niet gevaccineerd of gecastreerd (of allebei) zijn, zolang ze maar met Luna kunnen omgaan en iets rond haar leeftijd zijn (Dat is dus minimum een half jaar -zij is juist een jaar geworden- en maximum liefst 2.5 jaar tot 3)
Kben aan het denken voor misschien ineens twee fretjes te adopteren dan heeft ze eens zoveel pret want kheb nu een hele koer die bestemd was voor twee fretten maar toen ik ze allebei nog had merkte ik dat het terrein wat te groot was voor gewoon twee fretten. Zeker nu ze alleen is is de koer extra groot voor maar een alleen. :(

Het is misschien in de oren van anderen wat vroeg om ineens aan nieuwe fretten te denken maar zowel de dierenarts als ik denken dat het het beste is als Luna zo snel mogelijk een nieuw kameraadje(s) heeft. Plus ik mis al de chaos die twee samen konden brengen. Plus de kooi die ik voor hun eerst had gekocht is gemaakt voor het houden van maximum drie fretten en nu ze daar alleen is merk ik wel dat de kooi voor het grotendeels leeg is. Ze komt niet meer op het bovenste verdiep, het staat zo goed als leeg, ze wil er niet eens meer in de buurt komen. Als ik haar daar zet gaat ze direct naar de onderste verdiep en kruipt weg in het hokje. Ik denk dat het best wel deprimerend voor haar is dat de kooi zo leeg en stil is nu Sashi weg is :s

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor jeanine » di jul 28, 2015 8:17 pm

Hou er rekening mee dat de langste dagen al voorbij zijn. Nu de dagen korten beginnen de fretjes al te sparen voor een winter speklaagje. Ze slapen al wat meer en hun energie neemt ook af om die reden. Buster begint al wat te ruien en is ook wat rustiger momenteel. Alexi loopt nog een beetje achter op Buster. Denk niet te vlug dat het verlies van Sashi de enige reden is dat Luna meer slaapt en minder fut heeft. ;)
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor shadow » di jul 28, 2015 8:57 pm

Ah, oke bedankt :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor jeanine » za aug 01, 2015 1:06 pm

Hoe doet Luna het nu?
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor shadow » za aug 01, 2015 2:19 pm

Ze is terug al bijna zo goed als de oude, bijna. Ze is iets kalmer geworden sinds het incident en ook telkens als ik haar ga opzoeken in haar kooi, bijvoorbeeld voor ik 's morgens vertrek, dan merk ik dat, alhoewel ze slaapt ze wel steeds bibbert. Als ze dan merkt dat ik er ben dan springt ze praktisch in mijn armen en klauwt zich vast in mijn trui en weigert terug te worden gezet in de kooi... dat, of ze kruipt op mijn schoot en probeert zo naar beneden te komen. Maar meestal als ik stilletjes kom kijken dan merk ik dat ze bibbert, alhoewel ze dekens genoeg heeft en haar nieuwste speeltje een soort zak is die kraakt maar vanbinnen en vanbuiten van zacht haar is gemaakt, waar ze dol op is en slaapt er ook vaak in. Het is normaal gezien een speeltje voor een kat maar ik dacht dat het ook wel iets voor Luna en Sashi zou zijn. (Had drie nieuwe speeltjes voor hun gekocht voordat Sashi verdween)

Weet jij misschien waarom ze zo ligt te bibberen? Is dat omdat het de laatste dagen zo koud was of om wat er gebeurt is? (want dat bibberen deed ze ervoor nooit. Het startte sinds dat ze terug is)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor jeanine » zo aug 02, 2015 8:53 am

De meest voor de hand liggende reden is wakker worden. Een fret bibbert bij het ontwaken om de bloedsomloop te stimuleren, zo gaat hun temperatuur terug omhoog. Heel normaal bij elke fret, jong en oud.
Pijn kan ook gepaard gaan met bibberen, samen met nog andere soms op te merken symptomen. Ingetrokken flanken, samen geknepen oogjes, lusteloos, pluimstaart, afwijkend gedrag.
Suiker te kort bij een insulinoom fretje. Daar is Luna nog veel te jong voor. ;)
Gewoon schrik of opwinding meestal gepaard met een pluimstaart en/of opgewonden kekkeren.
Ik denk dat de eerste reden wel de oorzaak kan zijn.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor shadow » zo aug 02, 2015 9:37 am

ah, oke. bedankt ik was al even bang dat ze iets had of zoiets :)
na dat incidentje ben ik bij het minste geringste al bezorgd om haar. :s
Ik ben dus heel blij dat ik hier terecht kan om de stomste vragen te stellen lol

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor jeanine » zo aug 02, 2015 9:56 pm

Geen stomme vragen ;) Hoe kan je anders leren hoe een fret zich gedraagt, of wanneer er een reden tot ongerustheid is?
De eerste keer dat Tootsie een wardance deed dacht ik dat hij me ging aanvallen. :rol: Men heeft me het toen ook hier uitgelegd, daar was ik reuze blij om. Nu wist ik dat hij niet aanviel maar dolle pret had. :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor jeanine » di sep 08, 2015 6:46 pm

En geen vervolg?
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor shadow » di sep 08, 2015 7:44 pm

Nope, niks... ik zal hem nooit meer zien :(

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor jeanine » wo sep 09, 2015 5:12 pm

Hoe doet Luna het nu?
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor shadow » wo sep 09, 2015 7:13 pm

Ze is al helemaal de oude, minus dan dat ze een goei pluk van haar staart kwijt is tijdens haar ontsnapping :/
Ze is wel okay maar ik merk wel dat ze wat eenzaam is. Ze loopt soms rond in de kamer of op de koer, met niks echt spelend mar meer zoekend, daarna wordt ze weer wat speelser mar ni met volle enthusiasme

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Help! Mijn Fretten zijn weg!

Berichtdoor jeanine » wo sep 09, 2015 9:50 pm

Al goed dat het daar bij gebleven is :domhoog:
Heel veel met Luna bezig zijn, haar meerdere spelletjes laten doen. Hier is er een kattenspeeltje met een heel lange elastiek aan. Buster grijpt het speeltje stevig vast waarna ik hem zo de kamer mee rondtrek, net een dweil onze Buster. :rol:
Hem onder een deken stoppen en dan kittelen vind hij ook best leuk. Gisteren met Buster aan de leiband uit wandelen geweest, vandaag met Alexi naar buiten. Buster vindt het ook leuk om achter een veegborstel aan te lopen. Alexi krijgt graag een pak slaag van een kussentje, hij bijt zich daar in vast om daarna mokkend weg te lopen. Dolle pret voor Alexi als hij in de gang kan geraken, verstopt zich onder de schoenkast waar ik hem niet kan pakken.
Het is als met een kind alleen, je moet vindingrijk zijn om hen telkens opnieuw te boeien in een spel. ;)
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten